Duduk Bersama He Yong DBC

DeepBrain Chain menyerbu dunia blockchain dengan ICO yang berjaya pada akhir tahun 2017 dan telah mempersembahkan projek yang sangat menarik bagi mereka yang berminat dengan kemajuan blockchain dan kecerdasan buatan. Pasukan ini disusun dengan pakar kecerdasan buatan yang berminat untuk meneroka aplikasi praktikal blockchain untuk berinovasi dalam industri yang dibatasi oleh sumber pengiraannya yang semakin mahal.

DeepBrain Chain mengumpulkan sumber komputer dari orang-orang di seluruh dunia untuk memberikan kekuatan komputasi kepada syarikat kecerdasan buatan. Ini membantu syarikat AI mengurangkan kos sumber komputasi dengan ketara, yang membolehkan mereka menjadi lebih berkesan dalam membuat prototaip dan mempraktikkan.

Semasa bertemu dengan He Yong, Ketua Pegawai Eksekutif DeepBrain Chain, kami ingin melihat secara lebih mendalam mengenai platform dan tujuannya untuk masa depan. Dia Yong menyambut pertanyaan kami dengan senyuman yang berterusan dan sikap riang, dan jurubahasa kami, Joya, menavigasi soalan dan respons CEO kami dengan fasih yang mengagumkan. Kami harap anda dapat melihat ceramah ini sebagai maklumat seperti kami.

Temu ramah berikut dengan He Yong dilakukan di Blockchain Connect 2018 oleh Alex Moskov dan Colin Harper.

CoinCentral dan DBC

Colin Harper (kiri), He Yong (tengah), Alex Moskov (kanan)

Temu Bual

CoinCentral: Jadi soalan pertama saya ialah, mengapa kecerdasan buatan pada blockchain?

Dia Yong: Ini adalah soalan yang sangat baik – ada alasan di sebalik itu. Kami telah berada di bidang AI selama 4-5 tahun sekarang, tetapi setiap kali mengadakan pertemuan, CTO kami akan menimbulkan pertanyaan. Dia akan memberitahu saya bahawa kita tidak mempunyai mesin yang mencukupi – kita perlu membeli lebih banyak mesin dan kuasa pengkomputeran. Selain itu, kita perlu membeli lebih banyak data, jadi semua orang sedikit bermasalah kerana peralatan dan data yang sangat mahal untuk dibeli. Oleh itu, kami tertanya-tanya, masalah yang kami hadapi, adakah syarikat AI lain mempunyai masalah yang sama? Kebetulan pada masa itu saya juga sedang meneliti dan mengkaji teknikal di sebalik Bitcoin. Oleh itu, mungkin bagi saya, teknologi blockchain dapat membantu AI menyelesaikan beberapa masalahnya. Ini adalah bagaimana DBC berlaku.

Cemerlang. Oleh itu, apa yang saya kumpulkan dari ini adalah, anda banyak menyebut tentang ketika platform AI ingin berkembang, ia perlu memperoleh lebih banyak data, lebih banyak infrastruktur. Oleh itu, kuasa pengkomputeran yang diedarkan melalui blockchain akan membolehkan DBC memperoleh data dengan lebih mudah?

Anda harus meletakkannya dengan cara ini: DBC akan membolehkan syarikat AI memperoleh data dengan lebih mudah. Kerana banyak data adalah data peribadi. Mereka mempunyai keselamatan yang tinggi, seperti kesihatan dan kewangan. Bagi syarikat AI, hampir mustahil untuk memperoleh data ini. Sebabnya, data ini senang disalin. Setelah data disalin, mudah dibocorkan. Salah satu ciri utama DBC adalah berusaha menyelesaikan masalah kebocoran data ini, dan ini akan membantu kesediaan syarikat AI untuk berkongsi data, sehingga mengurangkan kos yang anda belanjakan untuk data, untuk meningkatkan aliran data dalam masyarakat. Ini akan berkembang dan benar-benar menunjukkan nilai data.

Oleh itu, nampaknya anda berusaha menjadikan data lebih mudah diperoleh tanpa mengorbankan kos dan keselamatan.

Ya, ini adalah salah satu masalah yang kami cuba selesaikan – anda betul pada masa itu. Untuk mengurangkan kos data dan juga meningkatkan aliran data untuk membantu lebih banyak syarikat memperoleh data, ini juga berdasarkan perlindungan data.

Satu perkara yang kita lihat di luar angkasa dengan projek yang sangat berteknologi, mereka mengusahakan idea yang sangat inovatif. Tetapi satu perkara yang kita perhatikan dari banyak projek ini ialah mereka mempunyai peta perniagaan masa depan yang sangat kabur.

Idea DBC sangat jelas. Pelanggan sasaran dan peta jalannya juga sangat jelas. Pelanggan teratas kami adalah semua syarikat AI. Kedua, peta jalan kami juga sangat jelas, sesuai dengan ciri utama produk kami. Pertama, ciri kami adalah untuk mengurangkan kos pengiraan untuk syarikat AI. Ini adalah ciri teras pertama kami, dan kami akan mengujinya pada Q3 tahun ini. Seterusnya, syarikat AI dapat membeli data di platform, dan penyedia data akan memberikan data ini. Di masa depan, kami ingin membantu syarikat AI dengan pembiayaan, kami ingin mencuba untuk membantu mereka membiayai di platform kami.

Oleh itu, seperti apa kehidupan CEO DBC?

“Tidak ada banyak jadwal reguler dalam sehari. Kerana syarikat kami berpusat di Shanghai di China, tetapi juga di Silicon Valley dan juga di Korea. Oleh itu, waktu bekerja saya tidak terlalu biasa. Sebaik sahaja saya bangun, saya mula bekerja di telefon saya dan harus pergi ke beberapa negara.

Oleh itu, apakah perkara kegemaran anda untuk dilakukan, bukan ini?

Pada masa lalu saya suka menonton filem – pada masa lalu. Tetapi saya tidak pergi ke pawagam Itu hanya pada komputer riba saya. Sudah hampir enam bulan saya menonton filem secara berkala.

Jadi sekarang untuk kembali ke projek. Bagaimana anda melihat apa yang anda kerjakan, menjadikan data lebih mudah diproses, berkembang menjadi industri lain? Seperti VR dan AR, sebagai contoh.

dia yong

Terdapat ciri utama dalam industri yang kami cuba bantu. Data yang mereka coba perolehi memiliki keamanan yang sangat tinggi, alasan di sebalik tahap keamanan data ini adalah peraturan pemerintah – itulah sebabnya data tersebut tidak dapat dibagikan. Kami dapat membantu mereka dalam hal ini, dengan tidak menyimpan data di pulau yang terpisah dan sebaliknya membagikannya kepada syarikat. Di antara industri ini, mereka sebenarnya mempunyai banyak data, contohnya Internet of Things. Mereka mempunyai banyak data, tetapi walaupun memiliki banyak data, mereka hanya menggunakan data mereka sendiri dalam latihan. Mereka terlalu takut untuk berkongsi untuk digunakan oleh orang lain. Kerana jika mereka melakukannya, akan ada beberapa masalah. Pertama, data ini dapat dibocorkan kepada pesaing mereka. Kedua, privasi pengguna mereka dapat dibocorkan. Bagi syarikat IoT, ini adalah masalah yang sangat serius. Oleh itu syarikat tidak dapat berkongsi data dengan mudah, dan ini memberi kesan bahawa ada sedikit data di luar sana, tetapi pada kenyataannya, ada banyak.

Oleh itu, apa yang saya dapat dari ini, salah satu kelebihan DBC adalah kebolehcapaian.

Ya

Dan kita mula melihat AI, ML benar-benar mulai berkembang sebagai teknologi berpotensi yang dapat merevolusikan industri tertentu pada masa akan datang. Adakah anda fikir DBC berpeluang untuk mengurangkan kesalahan manusia di ruang ini.

Anda boleh meletakkannya dengan cara ini. Industri AI ingin meningkatkan kecekapan, iaitu peningkatan produktiviti. Oleh itu, banyak perkara yang pernah dilakukan oleh buruh sekarang akan dilakukan oleh mesin, jadi kami percaya bahawa AI akan mengubah dunia. Dan kami ingin membantu syarikat AI mengubah dunia dengan lebih mudah dan pantas dengan kos yang rendah.

Adakah anda fikir bahawa program blockchain seperti DBC pada dasarnya akan membantu AI mencapai potensinya?

Ini harus menjadi asas bagi industri AI, teknologi asas. Ini akan membantu pertumbuhan industri AI, untuk membantu mereka melayani manusia dengan lebih baik. Jadi ya. Saya juga percaya bahawa pada masa ini, kami tidak banyak menyiarkan perkhidmatan kami ke dunia luar. Tetapi itu mungkin kerana keperluannya tidak begitu mendesak. Sebilangan orang mendakwa bahawa AI mengancam manusia. Kami berpendapat bahawa blockchain dapat menghentikannya, kerana AI sebenarnya tidak begitu pintar pada masa ini, jadi ancamannya agak rendah. Tetapi dalam satu dekad, dua dekad, AI akan menjadi sangat kuat, jauh lebih kuat daripada sekarang. Apabila AI berjalan pada blockchain, dengan kontrak pintar, kita dapat menahan AI. Sebagai contoh, kita boleh menulis algoritma blockchain untuk menahan kekuatan komputasi AI dan menjauhkannya daripada bertindak sendiri.

Oleh itu, pada asasnya, ini adalah pemeriksaan dan keseimbangan?

Ya, jika AI berjalan di blockchain kita dapat mengawal pengiraan AI, tetapi di luar blockchain, sukar untuk dikendalikan. Ini adalah salah satu fungsi berpotensi kita, tetapi kita tidak pernah menyiarkannya. Kerana kami tidak fikir pada masa ini ada keperluan untuk perkhidmatan tersebut kerana AI tidak mengancam umat manusia sekarang.

Oleh itu, katakan bahawa seseorang membaca wawancara ini, sangat teruja dan mahu terlibat. Bagaimana pembaca kita dapat menyokong DBC?

Terdapat beberapa perkara yang boleh mereka lakukan untuk menyokong sekiranya mereka ingin mengenali kami dengan lebih lanjut. Ikuti kami di Twitter, lihat laman web kami – kami akan terus mengemas kini maklumat di laman web kami. Sekiranya mereka ingin melabur dalam kami, mereka boleh menggunakan bursa Huobi atau KuCoin.

Sekiranya ada orang yang ingin menjadi rakan strategik dengan DBC, bagaimana mereka menghubungi anda?

Mereka harus menghantar e-mel [e-mel dilindungi]. Kami sedang mengerjakan program komuniti, dan komuniti, jika ada yang ingin menyumbang kepada pembangunan komuniti, kami akan memberi penghargaan kepada mereka.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai He Yong dan projek DeepBrain Chain, lihat projek mereka tapak, kertas putih, dan Twitter.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me