Kumpulan Pump and Dump | Menavigasi Perairan Crypto

Kumpulan pump dan dump adalah masalah yang semakin meningkat di arena blockchain. Baru-baru ini belajar yang dilakukan oleh penyelidik di The Social Science Research Network (SSRN) mengenal pasti sekitar 4,818 skema pam dan pembuangan crypto dalam tempoh enam bulan antara pertengahan Januari hingga awal Julai 2018. Kerjasama itu merangkumi penyelidikan dari universiti di AS, Mexico dan sejauh ini sebagai Israel.

Para penyelidik menggunakan proses pengumpulan data yang komprehensif, yang hanya berfokus pada Telegram dan Discord. Penipu menggunakan dua aplikasi pesanan sosial yang popular ini untuk menarik ribuan pelabur yang tidak curiga secara berkala. Kertas itu terus menunjukkan bahawa duit syiling yang kabur dan bertopi rendah terus memperoleh keuntungan purata 23 peratus melalui Discord. Bandingkan ini dengan sedikit 3.5 peratus apabila menggunakan salah satu daripada 75 syiling teratas.

Apa itu Pump and Dumps dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Pump dan dump tidak endemik kepada crypto. Mereka biasanya muncul di mana-mana pasaran yang mula menarik sejumlah besar modal. Mereka mendapat daya tarikan di pasar saham pertama pada awal tahun 1600-an dan bahkan boleh didapati di saham sen pasaran saham utama semasa.

Pam dan pembuangan dimulakan oleh pemasar yang kuat yang mempromosikan atau pam syiling / saham / aset tertentu dengan harapan dapat menghasilkan gembar-gembur dan sementara menaikkan harganya. Hype adalah unsur utama untuk membuat pembeli melompat atau mengambil risiko #FOMO. Ini jauh lebih mudah dilakukan hari ini dengan meningkatnya platform media sosial dan relatif anonimiti yang mereka bawa.

Dalam kebanyakan kes, pemasar ini membeli duit syiling sebelum mempromosikannya untuk memastikan mereka masuk dengan harga yang baik. Pam dan dump berfungsi dengan baik dengan syiling bermodal rendah kerana jauh lebih mudah untuk menaikkan harganya. Hasilnya juga jelas lebih baik. Setelah mereka menarik cukup banyak pelabur (penyedut) ke dalam kumpulan, sudah tiba masanya untuk memulakan operasi “mari kita harapkan harga!”

Penyanyi malam yang menjual saham di jalanan semasa South Sea Bubble.

“Night Singer of Shares” menjual stok di jalanan semasa South Sea Bubble. Amsterdam 1720.

Pengasas berkomunikasi bahawa sudah tiba masanya untuk mula membeli dan gabungan tekanan membeli menaikkan harga dengan cepat. Pada ketika ini, orang dalam sudah mula membuang duit mereka tanpa memberitahu pengguna mengenai apa yang disebut orang dalam atau kumpulan VIP. Sebilangan besar kumpulan ini bahkan mempunyai keberanian untuk mengenakan premium untuk akses, seterusnya mempromosikan idea eksklusiviti.

Untuk terus mendapatkan sokongan untuk penipu, mereka sering membocorkan maklumat ke saluran media sosial lain dengan harapan dapat membuat lebih banyak penyedut melompat. Apabila harga telah bergerak dengan ketara mereka kemudian memulakan pembuangan, menjual semua duit syiling mereka dan mengaut keuntungan yang sihat.

Cara Tetap Selamat

Jauhkan dari Syiling Cecair Rendah

Sebilangan pelabur menganjurkan pembelian dan penjualan syiling dengan had rendah Dengan kenaikan harga yang besar, sebenarnya, boleh menjadi strategi yang menguntungkan – jika anda tahu apa yang anda lakukan. Akan tetapi, peniaga yang berpengalaman akan memberitahu anda bahawa, dalam praktiknya, jauh lebih mudah untuk memasuki aset dengan jumlah yang rendah daripada keluar. Sekiranya anda membuat keputusan untuk membuat spekulasi mengenai syiling topi rendah, kenali risikonya yang tinggi dan jangan bertaruh. Seperti yang mereka katakan:

“Sekiranya kedengarannya terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, mungkin itu!”

Peraturan umum adalah mengelakkan duit syiling dengan jumlah harian di bawah $ 100,000. Bar di crypto cukup rendah dan jumlahnya mungkin terlalu agresif. Seperti biasa, ini bukan merupakan nasihat pelaburan, begitu juga dengan penyelidikan anda sendiri. Bitcoin mungkin membosankan jika dibandingkan dengan duit syiling yang lain, tetapi ada sebabnya ia masih bertahan setelah sepuluh tahun. Anda boleh mendapatkan beberapa contoh cap rendah pada penjejak harga cryptocurrency kami:

Duit syiling dengan jumlah harian yang rendah.

Duit syiling dengan jumlah harian yang rendah

Jauhkan diri dari Kumpulan Pump and Dump

Itu mungkin terdengar seperti nasihat yang jelas namun pelabur terus ditipu oleh skim keuntungan tinggi seperti Bitconnect. Pada masa ini terdapat banyak orang yang cuba memasarkan kumpulan pam dan membuang secara dalam talian. Ia tetap merupakan usaha yang cukup menguntungkan bagi penipu. Seperti yang disebutkan dalam penyelidikan, Telegram dan Discord masih merupakan tempat nongkrong yang popular untuk kumpulan ini, jadi berjaga-jaga jika anda pengguna biasa. Malah YouTube mempunyai beberapa penyokong yang dipersoalkan yang cuba mempromosikan saluran ini.

Sekarang anda mungkin tergoda dengan idea untuk menaiki pam dan membuang kereta sendiri. Mengalahkan lelaki atau orang dalam yang seterusnya adalah perniagaan yang berisiko. Serius, jangan buat. Banyak kumpulan adalah skema piramid dalam diri mereka sendiri. Pemimpin kumpulan dengan sopan memberikan masa masuk dan keluar tetapi tidak ada cara yang boleh dipercayai untuk mengetahui kapan mereka sebenarnya masuk dan keluar. Anda mungkin cukup bernasib baik untuk keluar dengan keuntungan, tetapi adakah ini benar-benar berpeluang?

Pemikiran Akhir

Kumpulan pam dan sampah jelas merupakan masalah yang perlu ditangani. Pelabur memerlukan tahap keselamatan yang lebih tinggi jika mereka mahu dalam jangka masa panjang. Ini sebahagian besarnya kerana crypto tidak diatur, walaupun langkah-langkah sedang diambil untuk mengatasi hal ini. Yang dikatakan, sementara banyak duit syiling akan menjadi sifar, asas-asas di sebalik projek Bitcoin dan cryptocurrency lain tetap kukuh. Crypto secara keseluruhan tidak ke mana-mana.

Sebilangan besar media arus perdana memberi tumpuan kepada rasuah di pasaran cryptocurrency. Ini dengan mudah mengabaikan hakikat bahawa sudah ada korupsi yang meluas di kerajaan, syarikat, dan bank pusat yang dibangunkan oleh sistem kewangan kita sekarang. Seperti yang dikatakan oleh penyokong Bitcoin Andreas Antonopolous, satu-satunya cara yang akan kita pelajari adalah dengan cara menipu dan kemudian belajar dari kesilapan kita.

Itu bukan hujah yang menyokong kumpulan pam dan sampah. Sebaliknya, pendidikan diri adalah alat terbaik anda ketika menavigasi perairan berisiko ini. Pastikan anda tidak dibiarkan memegang beg, atau mungkin lebih tepat: pastikan anda tidak ditinggalkan menggunakan beg sebagai sekoci.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map