Kunci Andrew ConsenSys: Standard Blockchain, Perubahan Sosial, & Flip-Flops

Temu ramah dengan Andrew Keys dari ConsenSys

Andrew KeysAndrew Keys adalah Ketua Pembangunan Perniagaan untuk ConsenSys, ekosistem global pemaju dan inovator yang membangun aplikasi dan infrastruktur yang terdesentralisasi yang memanfaatkan protokol Ethereum. Dia juga merupakan pengasas bersama ConsenSys Capital, konstelasi perkhidmatan kewangan organisasi yang merangkumi ConsenSys Ventures, Token Foundry, dan ConsenSys Capital Asset Management.

Dengan santai namun berpengetahuan luas dan disegani dalam masyarakat, Andrew adalah jalan yang tepat untuk melancarkan inovasi blockchain kepada umat manusia. Penglibatannya yang banyak dalam persidangan terkemuka di industri telah mengukuhkan peranannya sebagai pihak berkuasa terkemuka di blockchain dan Ethereum. Tidak ada keraguan bahawa kerjanya dengan ConsenSys telah memainkan peranan penting dalam menjadikan Ethereum sebagai cryptocurrency kedua terbesar berdasarkan cap pasaran dan ekosistem blockchain paling aktif di planet ini.

ConsenSys menerapkan falsafah pengurusan progresif dari bawah ke atas yang dipamerkan sepenuhnya oleh sikapnya yang santai: hierarki bersahaja dan operasi mendatar. Ini dicontohkan oleh kenyataan bahawa anda akan mendapati Andrew di meja berkongsi bekerja bersebelahan dengan ahli pasukan dari semua peringkat di ruang pejabat ConsenSys yang bersemangat dan terbuka.

Oleh itu, tanpa basa-basi lagi, nikmati wawancara yang mencetuskan pemikiran ini mengenai ekosistem ConsenSys dan bagaimana masa depan kita apabila blockchain disatukan ke dalam setiap aspek interaksi harian kita.

Temu ramah ini dilakukan di sebelah pejabat korporat di kawasan kejiranan Bushwick di Brooklyn, NY.

Saya melihat siaran Medium yang mengatakan bahawa anda telah mengembara ke seluruh dunia … sambil memakai sandal. Adakah ini sesuatu yang menunjukkan budaya industri, cara hidup ConsenSys, atau ini adalah sesuatu yang unik Andrew?

Saya dapati flip-flop selesa dan saya sebenarnya memakainya sekarang. Saya rasa ia hanya menjadi lelucon kerana saya rasa mereka sangat selesa. Tetapi pada ketika itu, kami adalah kedai “datang sebagaimana adanya” dan tidak ada kod pakaian. Apabila saya tidak perlu memakai sut untuk entiti jenis bank pusat, saya merasa selipar selesa. Kami mudah berangin. Biarkan pekerjaan itu bercakap, bukan pakaian.

Anda telah bertemu dengan tokoh-tokoh terkemuka dari seluruh dunia, sering kali di negara-negara seperti China di mana perniagaan dijalankan secara formal. Adakah anda berkompromi untuk pertemuan tersebut?

Itulah nama permainan, untuk menjadi bunglon. Anda pergi ke tempat-tempat di mana anda harus memakai sut dan anda memakai sut. Anda pergi ke tempat-tempat di mana ia harus digayakan dan anda berpakaian … penyesuaiannya.

Apa yang mendorong anda bangun dari tidur setiap pagi? Apa misi ConsenSys yang memotivasi anda untuk datang bekerja setiap hari?

Saya akan mundur dan benar-benar melihat bagaimana Planet Earth dibina sekarang, terutamanya dengan pekali Gini kami di mana anda mempunyai 80 manusia yang mempunyai jumlah kekayaan yang sama dengan 3.5 bilion terbawah. 80 dan 3.5 bilion nampaknya tidak cekap dan tidak adil. Saya berpendapat bahawa banyak daripada 80 orang itu mewakili atau memiliki syarikat yang berfungsi sebagai perantara yang dipercayai. Pada asasnya, itulah yang dikomodasikan oleh teknologi ini: kepercayaan dan intimidasi. Saya percaya bahawa jika kita melakukan komoditi nilai tambah, kita akan mempunyai pengagihan kekayaan dan kemakmuran yang lebih baik di dunia. Saya fikir kita berada di ambang zaman kegemilangan. Teknologi ini berpotensi menjatuhkan kecairan dalam aset cair sebelumnya yang semestinya membantu Bumi berkembang. Noktah.

Anda menyinggung fakta bahawa jika anda dapat menandakan aset tidak likuid, seperti modal teroka atau harta tanah, itu cukup untuk mencapai pengagihan kekayaan di seluruh dunia?

Seni juga. Atau perhatian seseorang yang mungkin tidak mempunyai aset lain, daripada membayangkan Facebook di mana anda dibayar satu dolar sehari untuk melihat iklan dan bukannya Mark Zuckerberg. Dolar itu akan cukup jauh di Kenya.


Semasa melancong di India, saya belajar menghargai hakikat bahawa anda dapat bertahan dengan $ 2, $ 3, $ 4 – anda dapat mencari tempat tidur dan masih mempunyai cukup untuk makan atau dua.

Mari kita mundur dengan pantas. Apa satu perkara yang anda mahu dunia luar faham mengenai ConsenSys?

ConsenSys adalah kedai kejuruteraan perisian terbesar di dunia, yang hanya menumpukan pada mencipta teknologi blockchain. Kami hanya lebih dari 900 orang di lebih dari 30 negara, dan kami mengekalkan empat tonggak perniagaan operasi.

Yang pertama adalah kejuruteraan timbunan penuh. Kami mengekalkan tiga daripada lapan pelaksanaan protokol Ethereum. Di atas itu, kami mengekalkan alat pembangun yang paling banyak digunakan di seluruh ekosistem. Oleh itu, untuk membina aplikasi, anda memerlukan perkakas. Kami telah membuka perkakas sumber dan hadiah kepada dunia. Di atas itu, kami membuat banyak standard sumber terbuka. Pengantara yang kita tahu menyediakan perkara seperti reputasi, mereka menawarkan barang seperti dompet dan untuk memisahkannya, kita perlu menyediakan jenis fungsi tersebut. Setara dengan lima bintang di Uber, anda boleh membina jenis fungsi tersebut dalam aplikasi yang terdesentralisasi di mana orang yang mempunyai identiti mereka sendiri dapat dinilai tentang bagaimana mereka berkelakuan dalam masyarakat, dan anda boleh membuat jenis standard sumber terbuka ini. Kami melakukan banyak kerja dan memikirkan perkara itu. Kemudian di atas itu, kita mempunyai lapisan aplikasi, dan kita menjalankan lapisan aplikasi dalam apa yang disebut model studio usaha. Beberapa syarikat yang terkenal adalah Betaworks, TechStars, dan 500 Startups di mana seorang usahawan boleh menjadi intrapreneur dan mempunyai gaji dan faedah kesihatan dan semua perkara baik itu dan menanamkan idea ke dalam sebuah projek, sebuah projek menjadi produk dan kemudian putarkan produk itu menjadi syarikat. Kami telah melakukan banyak kerja dalam hal ini. Itulah tonggak pertama ConsenSys.

Yang kedua adalah perundingan perusahaan dan kerajaan. Pelanggan kami termasuk JP Morgan, British Petroleum, Procter and Gamble, Exxon Mobil, Emirates of Dubai, Monetary Authority of Singapore. Kami baru sahaja memenangi Laboratorium blockchain Kesatuan Eropah, jadi semua anggota EU pergi ke Brussels dalam suasana makmal di mana kami membina bukti konsep dan menskalakannya ke dalam persekitaran pengeluaran. Ini banyak pendidikan, yang membawa kita ke tiang ketiga.

Itulah ConsenSys Academy, yang merupakan cabang pendidikan kami di mana kami mendidik jurutera, peguam, pengurus produk mengenai teknologi ini, apa implikasi kepada pelbagai bidang atau kepakaran subjek mereka dan kemudian memberi mereka cara untuk membuktikan bahawa mereka telah mempelajarinya secara rasmi. Anda telah menamatkan prinsip, dan seseorang boleh disahkan dalam bahasa pengekodan khusus mereka.

Terakhir, aktiviti modal kita. ConsenSys Capital adalah gabungan beberapa perniagaan perkhidmatan kewangan yang berbeza. Yang pertama adalah Token Foundry yang saya fikir akan menjadi generasi perbankan pelaburan dan crowdfunding seterusnya. Seterusnya, kami mempunyai ConsenSys Ventures, yang dikendalikan oleh seorang wanita bernama Kavita Gupta, yang sebelumnya mengendalikan Eric Schmidt, mantan ketua pejabat keluarga Google. Terakhir, kami sedang dalam proses inkubasi ConsetSys Capital Asset Management yang dapat berfungsi sebagai proses pemeriksaan untuk pengurus yang ingin menerima risiko di ruang ini dan menguruskan risiko. Itulah inti bagaimana kami beroperasi.

Mari kembali ke tokenisasi. Sebelumnya, anda menyebut tokenisasi sebagai kaedah berkesan untuk pengagihan semula kekayaan. Saya faham anda menyokong pergerakan ini melalui tambahan ekosistem yang agak baru, Token Foundry. Apa sebenarnya Token Foundry? Terdapat beberapa gembar-gembur baru-baru ini.

saya percaya Token Foundry untuk menjadi generasi perbankan pelaburan atau crowdfunding berikutnya di mana kita dapat membuat insentif ekonomi tingkah laku untuk mendorong pengguna ke platform atau menjual ekuiti dalam syarikat dengan lebih berkesan. Saya benar-benar membezakannya kerana satu adalah token utiliti pengguna teori permainan dan yang lain adalah ekuiti sebenar yang merupakan keselamatan. Terdapat dunia ini yang berkembang dan mencipta ontologi token kerana sekarang kita dapat mendigitalkan aset. Tidak semua aset semestinya sekuriti, tetapi untuk memastikannya mudah, di sisi utiliti pengguna, Ethereum adalah contoh hebat dari peristiwa di mana orang menyumbang wang dan yang mewujudkan insentif tingkah laku dan ekonomi untuk meningkatkan protokol ini. Itulah salah satu cara saya terlibat. Saya menyumbang kepada penjualan token awal dan saya mahu menggunakannya, saya mahu memperbaikinya, saya mahu menjadikannya lebih baik. Begitu juga, anda boleh mula membuat insentif ekonomi ini dalam rangkaian dan Token Foundry melakukan banyak perkara.

Token Foundry, milik Panduan Pertukaran Bitcoin

Apa perbezaan terbesar antara syarikat seperti Polymath dan Token Foundry?

Polymath semata-mata melakukan keselamatan mengikut pemahaman saya. Kami melakukan pemeliharaan utiliti dan keselamatan. Mereka serupa dalam arti bahawa ia adalah fungsi perbankan pelaburan di mana mereka membawa sekuriti ke pasaran. Saya rasa mungkin perbezaan utama adalah pengalaman dan kepakaran kita. Kami cukup berpusat pada teknologi di mana banyak platform pelancaran token lain hanya melayani aspek kewangan daripadanya. Kami dapat menambah nilai dari segi benar-benar membangun perisian dan menambahkannya ke sistem operasi yang telah kami buat.

Adakah terdapat organisasi yang menggunakan model yang serupa?

Tidak, saya rasa tidak. Saya berpendapat bahawa model perniagaan jenis ini agak baru kerana kita berusaha untuk berkembang dengan cara kita melihat seni bina bagaimana Bumi beroperasi. Oleh itu, daripada sistem kawalan komando dari atas ke bawah, kami cuba beroperasi secara mendatar, jadi kami tidak mempunyai hirarki dalam organisasi. Kami cuba menanamkan aktiviti dari awal. Saya berpendapat bahawa ini adalah model baru untuk cara baru menjalankan perniagaan yang membolehkan teknologi ini.

Adakah anda menjangkakan penyalinan dalam masa terdekat?

Saya tidak tahu mengenai peniru, tetapi saya rasa orang ramai memperhatikan model ini.

Betulkan saya jika saya salah, anda adalah pengasas bersama ConsenSys Capital. Anda juga pekerja kedua juga.

Saya tidak fikir ada nombor dua. Ada segelintir dari kami datang pada masa yang sama. Singkat cerita, saya bertemu Joe Lubin pada perjumpaan Ethereum yang pertama di New York City. Pada dasarnya, saya memahami implikasinya, mungkin juga tidak sesuai dengannya, tetapi saya fikir saya mempunyai pemahaman yang cukup baik. Setelah saya memasuki lubang arnab itu, saya tidak pernah kembali. Saya sebenarnya memberitahu Joe bahawa saya akan bekerja untuk sekeping ekuiti kerana dia tidak bersedia untuk beroperasi pada semua silinder. Saya menawarkan diri secara sukarela selama enam bulan pertama untuk membantu mengembangkan perniagaan. Saya mendorong banyak aktiviti pengembangan perniagaan global dan kemudian sekitar bulan Jun tahun lalu, kami ingin serius mengenai beberapa seni bina. Pada asasnya, kami ingin membina tiang baru ConsenSys Capital dan saya mengatakan bahawa saya akan membantu mendorongnya. Oleh itu, itu adalah bahagian paling menarik dalam hidup saya secara profesional yang pernah saya ikuti.

Saya yakin ini adalah perubahan pampasan yang besar untuk masa anda di pasaran modal. Saya faham bahawa anda juga membina syarikat pengurusan kitaran pendapatan?

Pada dasarnya, apa yang berlaku adalah ketika anda pergi ke pejabat doktor dan anda mendapat fizikal, sebagai contoh, anda akan mempunyai fizikal dan anda akan menyerahkan kad insurans anda kepada setiausaha dan pada dasarnya maklumat tersebut akan dihantar melalui sistem komputer yang kami bermula, dibina, dan dijual di seluruh Amerika ke Chennai, India. Pada dasarnya, penagih di India akan bertarung dengan Blue Cross Blue Shield yang ada di India dan akhirnya, doktor akan dibayar tiga hingga enam bulan kemudian. Saya adalah orang tengah. Saya adalah perantara yang memfasilitasi keseluruhan pengurusan kitaran pendapatan. Saya dibayar peratusan dari jumlah yang kami kumpulkan. Sepanjang masa itu, saya belajar semua perkara yang tidak sesuai dengan pangkalan data. Dan pada masa yang sama Bitcoin berlaku, yang pada dasarnya adalah pangkalan data dan sistem pembayaran. Saya fikir Bitcoin adalah percubaan yang menarik dan menyeronokkan dalam dasar monetari, tetapi anda tidak dapat memprogramkan logik perniagaan yang kini kami ketahui sebagai kontrak pintar. Saya memerhatikannya, tetapi saya tidak terlibat secara profesional kerana saya berpendapat bahawa teknologinya terlalu belum matang sehingga saya melihat Ethereum di mana anda benar-benar dapat memprogramkan logik perniagaan jenis ini, jadi anda dapat.

Soalan seterusnya berkisar pada beberapa spesifik ekosistem. Apakah beberapa projek, aplikasi, atau jabatan di ConsenSys yang paling sering anda fikirkan?

Saya akan mengatakan satu faktor yang memungkinkan untuk semua aplikasi adalah konsep identiti berdaulat. Saat ini, semasa kita melayari internet, kita biasanya masuk ke sesuatu seperti Facebook atau Gmail. Kami masuk ke akaun Bank of America kami dan dari itu, kami sama ada bersosial atau berkomunikasi atau menghantar nilai. Tetapi pada masa akan datang, bukannya perlu masuk ke perantara tersebut, kita akan mempunyai penyemak imbas kita sendiri. Saya akan mempunyai Penyemak Imbas Andrew. Penyemak Imbas Andrew akan menjadi rumah bagi identiti saya. Ia akan menjadi rumah bagi aset saya. Ia akan menjadi rumah bagi reputasi saya, lima bintang di Uber. Dari itu, saya akan menaip carian Google, “Saya mahu sebuah kereta menjemput saya dari X dan membawa saya ke Y.” Daripada membayar Uber sebanyak 35% dari perjalanan, jika saya pemandu, ia akan menjadi rakan sebaya tanpa Uber di tengah. Di sisi lain dalam contoh Uber, pemandu, mereka akan masuk ke penyemak imbas mereka sendiri. Saya rasa konstruk itu, apa sahaja yang akan anda lakukan dengan rakan sebaya, mempunyai jenis konstruksi, penyemak imbas digital berdaulat ini mungkin merupakan faktor yang paling asas dalam membina apa-apa jenis aplikasi terdesentralisasi. Saya rasa itu mungkin kunci.

Grafik Identiti Berdaulat Diri milik ETHNews

Identiti Berdaulat Sendiri, Dengan hormat dari ETHNews

Anda menyebut “Pelayar Andrew” yang menganjurkan penilaian lima bintang anda. Adakah itu penilaian sosial yang dibina oleh orang berdasarkan interaksi dengan dunia luar?

Akan ada pelbagai jenis penilaian. Anda akan mendapat skor kredit anda. Anda akan mendapat penilaian hayat Airbnb anda. Anda akan mendapat penilaian Uber anda. Satu perkara yang perlu diperhatikan ialah jika saya pernah menjadi penumpang yang baik di Uber sebanyak 10,000 kali, saya mungkin akan menjadi tetamu Airbnb yang baik. Tetapi hari ini, aset reputasi yang saya berkelakuan baik di 10,000 Ubers saya tidak dapat dipindah milik. Anda boleh membuat pemahaman yang lebih holistik mengenai reputasi seseorang dalam konstruksi baru ini di mana anda dapat menunjukkan maklumat itu secara terperinci mengikut pilihan anda. Saya rasa itu adalah idea penting untuk kita fahami.

Identiti berdaulat diri pasti menarik, tetapi anda tidak fikir akan ada masalah dengan konsep pemarkahan sosial? Pernahkah anda melihat episod cermin hitam dystopian di mana status dalam masyarakat berdasarkan penilaian sosial?

Itu jelas adalah rancangan fiksyen ilmiah, tetapi saya rasa ada kebaikannya untuk membincangkan bagaimana kita secara kelakuan tidak dapat menggunakan perkara seperti ekonomi tingkah laku dengan orang yang mendorong mereka untuk bertindak dengan sewajarnya. Perkara-perkara kecil seperti akaun bank yang kita miliki sekarang tidak mempunyai jenis metrik yang mana jika akaun cek anda rendah, mereka mahu anda mendapat denda $ 35, bukannya mempunyai fungsi yang mengetahui bahawa akaun cek anda adalah rendah dan kemudian mengalihkan wang dari simpanan ke pemeriksaan, sebagai contoh. Saya fikir jika kita mula merancang sistem yang memberi kekuatan kepada orang untuk menjadi lebih sihat atau bahagia, itu akan menjadi positif. Saya percaya bahawa aspek seperti reputasi harus dipertimbangkan dalam konstruk ekonomi tingkah laku ini. Saya rasa perlu memikirkan apa implikasi reputasi dalam segala hal.

Kedengarannya seperti kes penggunaan luar biasa untuk blockchain, menerapkan konsep ekonomi tingkah laku untuk memberi insentif kepada manusia untuk menjalani kehidupan yang lebih baik dan lebih beretika.

Sekiranya semuanya berjalan lancar dan ConsenSys mencapai misinya, bagaimana rupa dunia?

Kami akan mempunyai web seluruh dunia yang terdesentralisasi. Itu mungkin memberi implikasi pada sistem operasi undang-undang, kewangan dan sosial-politik kita. Anda akan melihat birokrasi menjauh. Anda akan melihat peningkatan kecairan eksponensial. Anda mungkin akan melihat era kemakmuran keemasan. Anda akan melihat pengagihan kekayaan yang lebih sekata. Anda akan melihat pekerja dengan gaji minimum yang lebih rendah membalikkan burger dan lebih ramai orang yang memilih untuk memilih ekonomi perkongsian di mana daripada peratusan yang besar untuk perantara, ia akan masuk ke dalam poket mereka sebagai rakan niaga dalam transaksi.

Mari berharap ConsenSys mencapai matlamatnya. Apakah satu perkara yang anda mahu orang fahami mengenai blockchain atau sesuatu yang orang sampaikan dalam komuniti blockchain yang benar-benar tidak betul?

Saya rasa satu perkara yang saya mahu orang fahami adalah sekarang, naratif yang berlaku adalah spekulasi mengenai satu nilai token digital, dan itu adalah Bitcoin. Saya rasa apa yang saya ingin orang fahami adalah bahawa Bitcoin adalah tindakan pembuka, ubat masuk teknologi ini. Apa yang kita bicarakan ialah generasi Internet yang akan datang. Generasi seterusnya Internet mempunyai tiga prinsip asas. Yang pertama telah kita bincangkan, iaitu identiti kedaulatan diri. Yang kedua adalah pendigitan aset, tokenisasi aset. Bukan hanya Bitcoin, tetapi anda akan memberi token ternakan, tong minyak, tiket konsert Beyoncé, elektron pada panel solar. Anda akan dapat memindahkan mereka semudah anda menghantar e-mel hari ini. Prinsip asas ketiga adalah konsep kontrak pintar di mana jika anda dan saya berada dalam kumpulan rock, hari ini kami akan membayar Apple sebanyak 35% jika seseorang membeli album $ 10 kami di iTunes. Kami akan mendapat baki 65%. Anda dan saya kemudiannya, melalui beberapa proses manual, kemudian membahagikan wang itu. Di masa depan, jika kita membuat aset seperti lagu atau album, kita dapat menanamkan logik perniagaan di mana kita tidak memerlukan iTunes, dan kita akan memperoleh 99.9% peratusan dan bukannya 65%. Lebih penting lagi, kami dapat membuat kontrak pintar di mana anda penyanyi yang lebih tampan, jadi anda mendapat 55%, dan saya pemain bass, jadi saya mendapat 45%. Kami bahkan dapat menanamkan lebih banyak lagi bahawa jika peminat ingin melabur dalam kami dan kami mempunyai kontrak pintar dengan mereka, mereka dapat memperoleh 10% dari setiap lagu yang dibeli melalui perjanjian ini. Anda mula mengotomatisasi dan mengoptimumkan cara kita sebagai manusia mempercayai dan bersetuju antara satu sama lain. Dengan berbuat demikian, anda akan mula mengaburkan apa itu peminat atau apa itu kumpulannya, dan anda boleh memperkirakannya daripada muzik dan menjadi dasar atau kewangan awam. Anda mula mengaburkan apa yang dimaksud dengan pekerja berbanding majikan berbanding hanya peserta dalam rangkaian. Saya rasa ia adalah identiti berdaulat, tokenisasi aset, dan kontrak pintar.

Anda telah menyebutkan bahawa iTunes dan Uber akhirnya tidak lagi ada kerana semua transaksi akan dilakukan secara langsung.

Saya mahu peringatan. Saya tidak semestinya mengatakan bahawa mereka tidak akan wujud kerana mereka memberikan pengalaman pengguna yang hebat. Mereka sudah mempunyai rangkaian. Saya berpendapat bahawa mereka mungkin akan merugi margin mereka, tetapi ada cara di mana mereka berpotensi menggunakan teknologi ini juga. Saya rasa secara keseluruhan adalah apa yang kita lihat di sini adalah pengkomitisasi kepercayaan dan perantaraan. Sekiranya anda adalah produk atau syarikat yang merupakan satu-satunya pendapatan yang diperoleh daripada memberikan kepercayaan dan perantaraan, saya rasa anda harus memikirkan cadangan nilai baru kakitangan.

Mereka akan berkembang, atau mereka akan mati. Itulah nama permainan.

Di Draper University Blockchain Intensive, dan kemudian di salah satu catatan blog anda awal tahun ini, anda memperincikan kepercayaan anda bahawa kita seperti pada tahun 1994 bersamaan dengan era blockchain. Berapakah ’94 yang setara dengan Bitcoin dan Ethereum dan kemudian dari itu, bagaimana Bitcoin dan Ethereum akan kelihatan apabila setara tahun 2000 mencecah ekosistem?

Untuk menjelaskan, saya berpendapat bahawa jika Internet memulakan pengeluaran komersilnya dengan penggunaan yang besar pada tahun 1996, saya yakin kita berada pada tahun 1994 yang sama. Kita berada di tahun ’94 dari ’96. 2018 dalam tahun blockchain adalah setara dengan tahun 1994 ketika Internet bermula pada tahun 1996. Apa yang saya maksudkan adalah bahawa pencapaian mesti dicapai untuk membolehkan dunia menggunakan teknologi ini dalam persekitaran pengeluaran yang besar. Beberapa perkara:

Bagi sejarawan teknologi, Java menjadi J2EE, Java 2 Enterprise Edition, dan menjadi bahasa perisian yang paling terkenal dan paling banyak digunakan ketika terdapat piawaian di sekitar sintaksnya. Terdapat API web bersih dan API pangkalan data bersih. Walaupun Java pada awalnya hanya dibuat untuk televisyen, pengembang mula menggunakannya kerana bersih dan ada standard.

Pertama dan terpenting, perlu ada standard yang dibina. Kami telah melihat satu standard untuk berjaya: standard token ERC20. Kami mula melihat ERC721 untuk token yang tidak boleh difahami untuk koleksi. Kami mula melihat standard identiti, dan kami juga memerlukan standard untuk menegak tertentu, seperti standard FIX untuk kewangan. Anda perlu mempunyai piawaian kod insurans. CPT dan ICD, kod prosedur dan kod diagnosis untuk penjagaan kesihatan. Memiliki semua ontologi untuk meluluskan kontrak pintar adalah salah satu faktor gating. Itu yang pertama.

Kedua, sepanjang sejarah, teknologi selalu bertentangan dengan skalabiliti. Apabila anda bercakap mengenai kereta pertama berjalan dengan kelajuan tertentu, dan kemudian enjin menjadi lebih baik. Dial-up ke modem ke serat optik, kelajuan bersih meningkat. Pada masa ini, throughput urus niaga rantaian blok ini agak lemah. Keluaran transaksional yang relatif rendah sesaat. Kita akan mula melihat peningkatan skalabiliti berlaku.

Salah satu peningkatan skalabiliti utama untuk Ethereum terutamanya adalah beralih dari bukti kerja, iaitu perlombongan, ke bukti bukti. Yang lain adalah apa yang kita panggil saluran sampingan. Sekiranya saya membawa anda ke bar dan meletakkan kad kredit saya, saya pada dasarnya membuka saluran, dan saya membeli kami semua Shirley Temple, dan kemudian saya membelikan kami semua salad, dan saya membeli kami semua hidangan dan kemudian saya membeli kami semua pencuci mulut. Setiap pusingan itu dapat dilakukan secara rantai tetapi berkelompok. Kemudian pada akhir ketika kami membayar bil, saya menutup saluran. Pada dasarnya, anda boleh membukanya secara berantai, mempunyai beribu-ribu transaksi mikro di luar rantai dan anda mengira jumlahnya dan kemudian menutupnya kembali ke rantai. Itu satu lagi penyelesaian skalabiliti yang sedang dibuat sekarang.

Seterusnya disebut sharding. Terdapat kepingan blockchain yang harus membentuk kata sepakat dan setuju daripada keseluruhan blockchain. Kemudian terakhir, ada teknologi yang disebut plasma atau asasnya blockchain di atas blockchain. Anda boleh tergila-gila dengan perkara-perkara ini dan terus terang, sekurang-kurangnya, ini berada di atas gred gaji saya secara mental, tetapi pembaca anda boleh mencarinya. Anda mempunyai standard yang perlu dibentuk, anda perlu melakukan peningkatan skalabiliti. Anda juga mula melihat banyak peningkatan privasi juga.

Zooko Wilcox telah memperjuangkan ZCash dan konsep bukti pengetahuan sifar. Kami mula melihat bukti pengetahuan sifar itu dilaksanakan di Ethereum. Anda juga akan melihat jenis proses keselamatan dan privasi yang lain. Anda juga akan melihat peningkatan dalam pengesahan rasmi. Mampu mengaudit kod ini, kerana tidak seperti Internet hari ini di mana kita menggunakannya sebagai alat komunikasi, Internet pada hari esok di mana kita mempunyai rangkaian nilai ini, dan anda menggerakkan aset, yang menimbulkan serangan baru faktor. Saya rasa ada banyak yang perlu diselesaikan. Kemudian, jika anda mempunyai standard, anda mempunyai skalabilitas, anda mempunyai insentif ekonomi tingkah laku ini untuk orang menggunakan jaringan ini, sudah ada batasnya.

Sebilangan besar pembaca kami mementingkan cryptocurrency kerana ia berkaitan dengan pelaburan. Syiling mana yang sesuai pada masa ini akan bertahan dalam ujian masa dan akan berada dalam masa lima hingga sepuluh tahun?

86% syarikat dengan .com pada akhir nama mereka, dari tahun 1996 hingga 2006, menjadi sifar. Saya rasa kita akan mempunyai sekurang-kurangnya lintasan yang serupa, jika tidak lebih.

Saya percaya kita perlu mengubah token menjadi protokol, utiliti pengguna, dan sekuriti. Saya berpendapat bahawa ada aspek yang berbeza untuk semua itu. Aspek lain adalah beberapa cara yang lebih berkesan untuk mewakili aset. Hanya dengan sebidang tanah yang sekarang ditandai, anda kehilangan geseran yang biasanya anda miliki sekiranya terpaksa melalui ejen harta tanah dan kemudian pemegang amanah atau akaun escrow.

Dengan semua itu, saya fikir ini adalah kali pertama kami dapat menjana wang seperti HTTP atau TCP IP, jika anda mahu. Sekiranya anda melihat kemungkinan timbunan itu, saya fikir ia akan menjadi gabungan logik perniagaan peer to peer yang terdesentralisasi. Saya fikir pesaing terkuat di ruang itu ialah Ethereum. Saya fikir anda akan mempunyai penyimpanan fail yang terdesentralisasi. Oleh itu, memohon kebolehgunaan sesuatu seperti Dropbox. Saya rasa pemain terkuat dalam bidang itu, walaupun belum dilepaskan, adalah Sistem Fail Antarplanet dan tokennya adalah FileCoin.

Saya fikir anda akan mempunyai pesanan yang terdesentralisasi. Saya tidak semestinya tahu bahawa kita perlu diberi token, tetapi anda memerlukan pesanan yang terdesentralisasi itu dan kemudian kumpulan sumber komputer yang tinggi. Sesuatu seperti Golem, apa yang mereka cuba capai. Saya rasa itu setara dengan HTTP, TCP IP. Sama ada anda mempunyai aplikasi berjalan kaki anjing atau aplikasi poker atau aplikasi perakaunan, semua aplikasi tersebut perlu menggunakan beberapa versi protokol tersebut.

Saya berpendapat bahawa yang pertama dan paling penting berkaitan dengan token, saya berpendapat bahawa orang perlu memahami perbezaan apa protokol berbanding apa itu aplikasi. Pasar yang dapat diatasi mengenai keseluruhan protokol berbanding satu aplikasi khusus. Pada lapisan aplikasi, saya berpendapat bahawa kita berada di hari-hari yang sangat awal dan saya fikir mungkin akan ada eksperimen dan evolusi bernilai satu dekad bagaimana token ini digunakan, sama ada mereka membuat insentif ekonomi teori permainan untuk turut serta dalam rangkaian mereka atau jika mereka digunakan sebagai perwakilan ekuiti dalam syarikat. Saya rasa masih terlalu awal sehingga saya tidak membeli satu token lapisan aplikasi tahun ini.

Apa yang akhirnya menjadi pemangkin penggunaan teknologi blockchain secara besar-besaran?

Saya fikir pemangkin akan mengembangkan standard tersebut, skalabiliti. Saya berpendapat bahawa jika infrastruktur ada, implikasi desentralisasi sangat tidak masuk akal sehingga jika orang mempunyai rancangan kotak pasir, mereka akan bermain dan mereka akan membina. Menciptakan elemen infrastruktur itu, saya rasa cukup memadai untuk menyalakan api.

Bagaimana dengan peristiwa luaran seperti pelanggaran keselamatan yang sangat besar atau ketidakcekapan yang jelas?

Sejauh ini, saya rasa ia mungkin sudah berlaku. Kita mungkin telah melihat masalah luaran di mana kita melihat ledakan pasaran modal. Kami telah melihat penyebaran kekayaan yang tidak cekap atau tidak sama ini. Kami telah melihat beribu-ribu peretasan di Snowden Era, dll. Mungkin itu sudah berlaku, dan kami baru menyedari bahawa sistem operasi politik dan kewangan sosial kami tidak boleh dimiliki oleh satu entiti tertentu yang beroperasi sebagai pembuli. Anda pergi ke pangkalan data syarikat XYZ, dan semua maklumat itu sekarang adalah miliknya. Ia harus berada di padang permainan yang sama rata. Mungkin menurut anda, faktor luaran itu sudah berlaku.

Terima kasih Andrew.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map