Ethereum mempunyai beberapa masalah penskalaan yang serius.

Sejak dilancarkan pada pertengahan 2015, blockchain 2.0-darling telah berusaha keras untuk bertahan; terengah-engah untuk ruang bernafas transaksi dengan setiap tawaran duit syiling awal yang berjaya.

Mari kita buat matematik cepat dengan membandingkan keupayaan Ethereum semasa dengan aplikasi utiliti sosial unggulan seperti Facebook.

Pada masa ini, rangkaian Ethereum pada masa ini mencapai sekitar 13 transaksi sesaat; Token berasaskan ETH seperti OMG, Golem, & Civic capai sekitar separuh daripada itu, 7 transaksi sesaat. Aplikasi ukuran Facebook membuat sekitar ~ 200 ribu permintaan API sesaat. Di dunia Ethereum, bukannya permintaan API, pengguna membayar “gas” eter untuk menjalankan kontrak pintar.

Ini bermaksud keupayaan transaksi Ethereum perlu berkembang dengan jumlah x25,000 yang luar biasa untuk menangani trafik rangkaian aplikasi terdesentralisasi yang setanding dengan Facebook.

Menjalankan kontrak pintar ini dikira sebagai transaksi. “Gas” ini mempunyai had maksimum yang ditetapkan per blok dalam protokol Ethereum.

Cukup meningkatkan saiz blok untuk membolehkan jumlah gas yang lebih tinggi tidak akan berfungsi kerana mengorbankan desentralisasi – hanya pelombong bersaiz industri yang mampu untuk mengambil bahagian. Sebagai tambahan, apa sahaja penyelesaian penskalaan yang kami perkenalkan juga tidak boleh mengorbankan jumlah keselamatan yang wajar. Cabarannya adalah apa yang disebut Vitalik sebagai “trilemma skalabilitas”: membangun sistem yang memenuhi “desentralisasi”, “skalabilitas”, dan “keamanan”.

Masukkan Plasma, Vitalik’s & penyelesaian penskalaan Lightning Network Justin Poon untuk Ethereum.

Dilancarkan secara senyap pada pertengahan Ogos, kertas putih Plasma (https://plasma.io/) memperincikan koleksi kontrak pintar standard yang digunakan untuk membuat sebatang rantai sisi yang tepat disebut rantai Plasma. Pokok blockchain Plasma ini memungkinkan untuk transaksi luar rantai; urus niaga yang secara berkala hanya melakukan pengimbangan baki yang dikemas kini kepada orang dewasa atau rangkaian utamanya.

Plasma, koleksi kontrak pintar, merangkumi banyak inovasi utama yang bersama-sama membentuk alat yang kuat dalam pertempuran untuk meningkatkan kemampuan Ethereum. Di antara inovasi ini adalah konsep pengiraan seperti MapReduce, cadangan konsensus Proof-of-Stake yang berkembang, & bukti penipuan yang boleh dikemukakan.

Untuk lebih menggambarkan bagaimana dan mengapa Plasma relevan dengan masalah penskalaan Ethereum, kita harus terlebih dahulu memahami perbezaan antara Proof of Work (PoW) dan Proof of Stake (PoS).

PoW vs PoS

plasmakontrak

Perbahasan POW vs POS telah & akan terus mengamuk ke hadapan.

Di dunia Bitcoin, setiap transaksi yang berlaku dalam rangkaian disahkan secara kriptografi. Kaedah pengesahan ini, juga dikenali sebagai algoritma konsensus, adalah nadi & jiwa revolusi blockchain kerana membolehkan pelakon berinteraksi, bertransaksi & mempercayai orang asing sepenuhnya dalam sistem yang terdesentralisasi tanpa melepaskan identiti seseorang.

Bitcoin, sebagai penyedia teknologi blockchain pertama, menetapkan standard untuk algoritma konsensus dengan memperkenalkan protokol Proof-of-Work mereka. Proof-of-Work, dinamakan dengan tepat, memerlukan kerja pengiraan literal untuk mengesahkan sekumpulan transaksi. Inilah sebabnya mengapa anda mempunyai ribuan komputer yang menggunakan elektrik di seluruh dunia untuk “menambang” duit syiling.

Proof-of-Stake, seperti namanya, adalah algoritma konsensus yang bergantung pada pengguna dalam rantai Plasma untuk mempertaruhkan sejumlah jumlah token sebagai balasan untuk faedah pada suatu ketika nanti. Stakers tidak hanya membeli bon saham, tetapi dengan berbuat demikian mereka juga berkomitmen untuk menyebarkan & menyiarkan bilangan blok yang sama apabila bon tersebut dijelaskan.

Mengapa satu kepentingan?

Sederhana, pulangan pelaburan. Apabila seseorang dalam rantai Plasma memasang saham, apa yang sebenarnya mereka lakukan adalah membeli bon saham. Di kemudian hari, seperti ikatan biasa, pengambil saham menerima kembali kepentingannya (prinsip) dengan beberapa faedah tambahan.

Dari mana faedah tambahan berasal? Dari orang dalam rantai Plasma membayar “gas” eter untuk menjalankan kontrak pintar.

Nasib baik, dengan Plasma, pencetus berhak menggunakan mana-mana algoritma konsensus yang difikirkan sesuai; dia dapat memilih Proof-of-Work, Proof-of-Stake, atau beberapa algoritma konsensus lain seperti Proof-of-Authority. Walaupun tidak semua rantai Plasma memilih ikatan Proof-of-Stake, jelas bahawa niatnya adalah untuk sebahagian besar rantai Plasma untuk melaksanakan POS.

Menyelesaikan Masalah Penskalaan Ethereum

Meliputi semua yang ditawarkan oleh Plasma cukup menggembirakan dan memerlukan masa yang terlalu lama (walaupun jika anda berminat, saya pasti mencuba di sini:). Walau bagaimanapun, jika kita membatasi skop kelebihan Plasma ke penskalaan tulen, satu ciri utama menara di atas yang lain: Pengiraan MapReduce.

MapReduce adalah cara penyusunan kreatif & pengkomputeran di sekumpulan pangkalan data yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 2004 oleh pekerja Google ketika itu, Jeffrey Dean & Sanjay Ghemawat. Mereka menggambarkannya seperti:

“MapReduce adalah model pengaturcaraan & pelaksanaan yang berkaitan untuk pemprosesan & menghasilkan set data yang besar. Pengguna menentukan fungsi peta yang memproses pasangan kunci / nilai untuk menghasilkan satu set pasangan kunci / nilai antara, & fungsi pengurangan yang menggabungkan semua nilai perantaraan yang dikaitkan dengan kunci perantaraan yang sama. “

Pemetaan mengambil satu set data dan mengubahnya menjadi satu set data yang lain, di mana unsur-unsur individu disederhanakan menjadi pasangan kunci / nilai. Mengurangkan mengambil output dari langkah pemetaan sebagai input & selanjutnya menggabungkan tupel data tersebut menjadi kumpulan tupel yang lebih kecil. Matlamat MapReduce adalah berkesan bekerja di banyak kumpulan pangkalan data selari dengan proses dua langkah: Pemetaan, & kemudian Mengurangkan.

petaReducePlasma

Sumber: https://blog.sqlauthority.com

Memilih struktur pokok membolehkan Plasma menjalankan pengiraan MapReduce. Daripada kumpulan pangkalan data, kami menjalankan MapReduce pada rantaian Plasma.

Ini adalah penyelesaian penskalaan terpenting Plasma.

Kemajuan dan Apa yang Diharapkan di Masa Depan

Seperti yang telah disebutkan dalam whitepaper Plasma, ini mungkin jauh dari implementasi Plasma yang optimal dan terakhir yang akan kita lihat secara langsung di Ethereum. Plasma diharapkan menuju ke repositori Github berhampiran anda.

Dengan pemanasan pasaran ICO, hanya perlu waktu sebelum aplikasi terdesentralisasi menyesuaikan pengikut yang besar dan benar-benar mendorong Ethereum ke had teknikalnya. Plasma berpeluang mengubah Ethereum dari projek yang sangat diminati, menjadi persekitaran utiliti terdesentralisasi. Bersedia untuk perjalanan yang menarik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me