Cryptocurrency seperti Bitcoin telah menunjukkan penerapan teknologi blockchain untuk bentuk wang dan mata wang baru. Mereka menyimpan transaksi sebagai paket data digital dalam blok. Namun, tidak ada alasan data ini tidak dapat melampaui data kewangan. Secara teori, segala bentuk data dapat disimpan pada blockchain.

Selama beberapa tahun terakhir, ada minat yang mendalam tentang bagaimana kita dapat menggunakan blockchain untuk menyimpan dokumen. Terdapat banyak sebab anda mungkin mahu menyimpan dokumen atau hash dokumen pada blockchain, dan pelbagai cara untuk melakukannya. Pelbagai projek sedang membuat inovasi mengenai idea ini, masing-masing mencadangkan kaedah yang berbeza dengan pertukaran yang berbeza.

Mengapa Menggunakan Blockchain pula?

Sepanjang tahun 2017, terdapat banyak gembar-gembur di sekitar aplikasi teknologi blockchain dan cryptocurrency.

Harapan ini sering tertumpu pada projek dengan janji besar dan bukti konsep yang sedikit. Akibatnya, kenyataan itu tidak sesuai dengan gembar-gembur, dan banyak dari mereka belum menarik pengguna ke produk mereka.

Sebaliknya, penyimpanan dokumen adalah aplikasi yang jauh lebih kering dan kurang menarik. Namun, ini dapat diserahkan, dengan banyak peningkatan daripada sistem penyimpanan dokumen yang ada.

Ketahanan Tamper

Kebolehubahan mungkin merupakan faedah terpenting yang disediakan oleh blockchain. Blok yang dihubungkan secara kriptografi memberikan rekod yang kebal dari gangguan. Ketahanan terhadap gangguan ini sangat berkesan untuk mencegah pemalsuan dokumen dan penipuan dokumen. Sekiranya anda tidak dapat menyimpan dokumen yang sebenarnya di blockchain kerana keterbatasan ukuran fail, maka menyimpan hash dokumen itu sangat masuk akal.

Dokumen sering memakan banyak ruang, berbanding dengan transaksi kewangan, yang dirancang untuk blockchain seperti Bitcoin. Selalunya tidak dapat menyimpan keseluruhan dokumen pada blockchain. Oleh itu, bulu mata hanya mengambil sebahagian kecil ruang ini, adalah pilihan yang lebih berkesan.

Menyimpan hanya hash tetap memberikan ketahanan terhadap gangguan. Setiap kali anda menukar input fail, nilai hash yang sesuai akan selalu berubah. Ini adalah manfaat penting yang diberikan algoritma hash selamat. Tidak kira di mana anda menyimpan dokumen anda, sama ada di sistem terpusat seperti MySQL atau di pangkalan data yang diedarkan seperti Azure, anda masih dapat mengesahkan bahawa dokumen tersebut tidak diubah dengan mengembalikannya dan membandingkannya dengan hash yang tersimpan di blockchain.

Penglihatan

Menggunakan blockchain awam adalah kaedah terbaik untuk menjadikan dokumen anda dapat diakses oleh orang ramai. Sudah tentu, anda harus yakin bahawa anda ingin menjadikannya kelihatan sepenuhnya. Sebaik sahaja anda menyimpan dokumen atau hashnya di blockchain, dokumen tersebut akan berada di sana secara kekal. Tidak ada cara untuk mengubah data setelah anda memasukkannya ke dalam blok.

Blockchain pastinya bukan satu-satunya cara untuk melakukan ini. Namun, memandangkan tahap keselamatannya dan ketahanan terhadap gangguan, anda boleh yakin akan penglihatan kekal.

Sudah tentu, anda juga boleh menggunakan blockchain persekutuan atau persendirian jika anda mahu menghadkan akses ke dokumen anda. Rantai blok seperti itu dapat memberi anda kemampuan untuk menawarkan penglihatan tetap kepada kumpulan yang terpilih. Walau bagaimanapun, alternatif ini akan melemahkan desentralisasi dan kemungkinan menentang ketahanan.

Keperluan untuk Desentralisasi

Sebab terakhir untuk menggunakan blockchain adalah jika anda memerlukan desentralisasi. Mungkin sifat dokumen anda bermaksud bahawa anda tidak boleh mempercayai penyedia storan pihak ketiga untuk tidak merosakkan atau memadam dokumen tersebut.

Salah satu contohnya ialah fail sensitif politik, yang boleh menjadi sasaran pihak jahat jika diterbitkan. Dengan memuat naik dokumen atau hashnya ke blockchain umum, anda akan mendapat ketenangan bahawa selamat dari penapisan negara atau korporat. Sudah tentu, memilih blockchain yang betul sangat penting di sini. Blockchain tidak semuanya dibuat sama. Sekiranya protokol konsensus tidak terdesentralisasi dengan betul atau membenarkan simpul penuh membalikkan atau menapis transaksi, maka anda akan menghadapi masalah yang sama seperti menggunakan sistem tradisional.

Cara Berbeza untuk Menyimpan Dokumen pada Blockchain

Terdapat dua cara utama yang mungkin anda pilih untuk menyimpan dokumen di blockchain. Salah satu pilihan ialah menyimpan keseluruhan dokumen itu sendiri secara berantai. Sebagai alternatif, anda boleh menyimpan hash di blockchain.

Menyimpan Keseluruhan Dokumen

Menyimpan keseluruhan dokumen secara rantai boleh dilakukan dengan rantaian blok tertentu, namun jarang sekali idea yang baik. Oleh kerana tuntutan data yang besar, melainkan fail yang sangat kecil atau sangat penting, anda lebih baik memilih kaedah lain. Sekiranya anda ingin menyimpan dokumen tersebut di Bitcoin, pertama anda harus memampatkannya dan kemudian memformatnya ke dalam bentuk heksadesimal.

Masalah dengan menyimpan keseluruhan dokumen pada blockchain adalah kerana sesuatu yang dipanggil kependaman akses. Ini hanya bermaksud berapa lama pengguna rangkaian memuat naik dan memuat turun fail, seperti dokumen. Rangkaian blok awam yang terdesentralisasi mempunyai ribuan nod. Malangnya, faedah yang diperoleh dengan bilangan nod ini juga menghasilkan yang sesuai peningkatan kependaman. Sebarang penyimpanan fail, termasuk dokumen, perlu mempunyai latensi rendah jika tidak, sistem menjadi tersumbat, lambat, dan mahal untuk digunakan.

Strategi hibrid juga boleh masuk akal. Ini akan melibatkan menyimpan sebahagian kecil dokumen, mungkin tandatangan, dan juga hash dokumen dalam rantai. Ini membolehkan anda mengekalkan desentralisasi dan ketelusan penuh bahagian-bahagian yang benar-benar memerlukannya sambil mengekalkan had beban data.

Menyimpan Hash

Kaedah yang paling berkesan adalah menyimpan hash dokumen di rantai sambil menyimpan keseluruhan dokumen di tempat lain. Dokumen tersebut dapat disimpan dalam pangkalan data terpusat atau pada sistem penyimpanan fail terdistribusi. Anda akan memasukkan dokumen melalui algoritma hash yang selamat seperti SHA-256 dan kemudian menyimpan hash dalam blok. Dengan cara ini anda menjimatkan banyak ruang dan kos. Selain itu, anda akan dapat mengetahui sama ada seseorang mengetuk dokumen asal. Perubahan input akan menghasilkan nilai hash yang sama sekali baru, berbeza dengan dokumen asal anda.

Nilai Hash jauh lebih kecil daripada keseluruhan dokumen dan begitu juga kaedah penyimpanan blockchain yang jauh lebih cekap. Ia juga berskala dengan berkesan. Untuk menyimpan banyak dokumen, anda boleh memasukkan hash ke dalam jadual hash yang diedarkan, yang kemudian anda simpan secara rantai. Kelemahannya ialah penyimpanan dokumen asal tidak terdesentralisasi dan tidak semestinya dapat dilihat oleh umum.

Siapa Yang Mengusahakan Ini?

Terdapat beberapa projek yang hanya menumpukan pada dokumen sahaja. Sebilangan besar dibina di sekitar penyimpanan fail yang terdesentralisasi, yang merangkumi dokumen.

Salah satu projek yang difokuskan secara khusus pada dokumen, terutama dokumen yang ditandatangani, adalah Blocksign. Ini menggunakan kaedah hash. Seorang pengguna akan menandatangani dokumen dan menghantarnya ke Blocksign, di mana ia kemudian dicincang, dan hash disimpan di blockchain Bitcoin. Kita mesti memberi amaran kepada pengguna bahawa Blocksign belum mengemas kini laman web mereka baru-baru ini, dan kami akan mendorong penyelidikan lebih lanjut sebelum digunakan.

Dua projek cryptocurrency yang direka untuk penyimpanan terdesentralisasi pada umumnya adalah Siacoin dan Storj.

Siacoin tidak menggunakan blockchain untuk sebarang bentuk penyimpanan. Sebaliknya, rangkaian mereka yang diedarkan menyimpan versi dokumen anda yang disulitkan. Rangkaian Siacoin terdiri daripada host yang menyediakan penyimpanan dan pelanggan yang mahukan penyimpanan. Pelanggan dan tuan rumah bersetuju dengan kontrak yang memperincikan komitmen yang dibuat oleh penyedia storan. Bukti blok kerja Sia sendiri menyimpan kontrak ini.

Storj, sebaliknya, lebih dekat dengan model hash. Hash dokumen disimpan dalam jadual hash di rantai. Selain itu, rangkaian yang diedarkan juga menyimpan dokumen anda. Namun, tidak seperti Sia, Storj berjalan di atas blockchain Ethereum dan bukannya miliknya sendiri.

apa itu storj

Cryptyk, platform yang berfokus kepada syarikat untuk menyimpan dokumen, menggunakan blockchain lebih jauh daripada semua perkara di atas. Anda tidak menyimpan sebarang dokumen atau hash dalam talian. Sebaliknya, sistem awan yang diedarkan menyimpan dokumen. Platform ini hanya menggunakan blockchain untuk mengurus dan mengadili akses dan perkongsian dokumen.

Penyimpanan blockchain dokumen adalah sektor industri ini bergerak maju dengan stabil. Sekarang, kami sedang menunggu untuk melihat peranan peranan blockchain dalam menyimpan dokumen. Nasib baik, persaingan antara projek meningkatkan pemahaman kita mengenai kes penggunaan yang menjanjikan ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me