Penasihat Ekonomi Kanan Donald Trump Mengusahakan Stablecoin

Terdapat sekurang-kurangnya satu banteng blockchain di Washington D.C.

Stephen Moore kini berkhidmat sebagai penasihat ekonomi kanan Donald Trump. Moore memainkan peranan penting dalam penulisan dan perundangan Akta Pemotongan dan Pekerjaan Cukai (2017) dan secara ringkas melayan pencalonan Trump untuk berkhidmat sebagai gabenor Federal Reserve dan membantu menguruskan mata wang negara (Moore akan menarik namanya dari pertimbangan. )

Moore, seorang geek dasar yang dianggap sendiri, mengira lebih dari 35 tahun bekerja dalam dasar awam. Selama ini, Moore juga berada di dewan editorial Wall Street Journal, Fox News Channel, dan CNN sebagai penganalisis ekonomi kanan.

Worth Magazine meletakkan Moore sebagai orang ke-32 paling berkuasa dalam kewangan global. Pada tahun 2018, Moore bertemu dengan Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Frax (maka Decentral Bank) Sam Kazemian dekat Persidangan SALT, persidangan pelaburan dua pihak yang dihoskan oleh Bekas Pengarah Komunikasi Rumah Putih Anthony “The Mooch” Scaramucci. Kazemian adalah pengasas bersama Everipedia, Wikipedia “garpu” untung yang menggunakan blockchain EOS dan membuat kandungan insentif menggunakan token cryptocurrency yang dipanggil IQ.

Hari ini, Moore berfungsi sebagai Ketua Penasihat Ekonomi Frax, stablecoin berasaskan pecahan rizab terdesentralisasi. Secara semula jadi, Frax akan bersaing dengan bank pusat dengan menawarkan alternatif digital yang stabil.

Kami berhubung dengan Moore dan Kazemian untuk membincangkan masa depan stablecoin, iklim politik semasa yang merangkumi blockchain dan bitcoin, dan bagaimana pasukan Frax bertujuan untuk menjadikan Frax sebagai aset digital yang diterima pakai secara meluas.

Seperti apa peranan Ketua Pegawai Ekonomi dalam projek cryptocurrency?

Moore telah menghabiskan sebagian besar kariernya untuk menasihati ahli politik dan mengumpulkan pihak berkepentingan dalam menyokong penurunan cukai dan penurunan perbelanjaan kerajaan. Sebagai penasihat ekonomi kanan Trump, Moore membantu usaha merombak dasar cukai AS, yang disahkan undang-undang oleh Kongres pada tahun 2017.

Hari ini, Moore mendedikasikan beberapa jadwalnya untuk sesuatu yang berada di luar roda kemudi paling banyak di Washington: menasihati permulaan blockchain mengenai penciptaan stablecoin.

“Salah satu peranan saya adalah memastikan Frax tumbuh dan berkembang menjadi berbilion dolar tetapi mengekalkan nilai yang stabil,” kata Moore.

Moore juga ingin membantu Frax melarikan diri dan menavigasi suasana peraturan yang keruh.

“Peranan lain adalah untuk membantu syarikat menavigasi iklim peraturan yang tidak ditentukan ini,” kata Moore. “Kami tidak tahu peraturan apa yang akan datang tetapi kami tahu ada peraturan yang akan datang. Bukan peranan ahli ekonomi tetapi saya telah berada di Washington selama 35 tahun dan saya tahu bagaimana agensi ini berfungsi. Agensi pengawal selia mungkin cuba membanting banyak cryptocurrency ini dan kami ingin mencari jalan untuk mengelakkan mata wang ini ditutup. ”

Bagaimana rasanya menjadi penyokong aset blockchain dan digital dalam pentadbiran Trump?

“Pentadbiran Trump telah menimbulkan keraguan,” komentar Moore. “Bukan permusuhan, tetapi keraguan. Kami ingin bekerjasama dengan pihak pentadbiran dan mengurangkan ketakutan mereka. Stablecoins dan blockchain bukanlah sesuatu yang akan meletupkan ekonomi. Ia harus dilihat sebagai aset atau liabiliti. ”

“Orang-orang di dalam pentadbiran Trump tertarik. Salah satu peranan yang telah saya bantu ialah meningkatkan keterlihatan aset blockchain dan digital. Mereka mengemukakan bantahan dan keluhan, dan saya cuba mengungkitnya dari langkan. Saya melihat ini sebagai zaman Internet di mana pemerintah tidak dapat menghentikan kemajuan. Saya fikir mata wang kripto dan digital adalah perkara besar seterusnya. ”

Anda tidak boleh menghentikan teknologi. Biarkan ia berkembang, biarkan orang menggunakannya, dan biarkan menjadi Wild West. Adalah sangat baik bagi pentadbiran Trump untuk membiarkan orang menyelesaikannya dan membuat keputusan sendiri. Pengawal selia berusaha menyelesaikan masalah semalam dan jauh dari jalan penyelesaian di mana perkara terbaik berada. ”

“Pengadopsi awal akan menyedari potensinya. Kami berada di tahap di mana 95% orang mungkin tidak tahu apa itu. “

Adakah cryptocurrency akan menjadi topik pemilihan Presiden akan datang?

“2020 tidak,” komen Moore. “2024 ya”

Mengapa dunia memerlukan stablecoin lain?

Frax membezakan dirinya dari stablecoin lain sebagai rizab cryptocurrency dan bon digital yang diuruskan secara algoritma.

“Kami ingin stablecoin lain terus berkembang sehingga kami dapat menggunakannya sebagai jaminan untuk menyokong Frax,” catat Kazemian. “Kami bukan klon Tether atau Maker lain yang membuat Ether terlindung.”

Tetapi mengapa sekarang? Kazemian melihat kemajuan industri dalam beberapa tahun kebelakangan sebagai sangat produktif dalam menetapkan asas untuk kewangan terdesentralisasi.

“Saya tidak fikir sesuatu seperti Frax mungkin berlaku sehingga industri ini berkembang menjadi seperti sekarang,” kata Kazemian. “Pasaran wang seperti kompaun.kewangan mempunyai ratusan juta pinjaman yang masuk. Orang membayar faedah untuk produk tersebut. Tether dan Dai mendapat pijakan yang kuat. Tether adalah cryptocurrency terbesar kelima berdasarkan had pasaran. Juga, jiwa dalam industri telah berubah bahawa stablecoin adalah bahagian penting dalam ekosistem. Kami memerlukan seluruh suasana untuk berubah. ”

Terdapat hampir $ 700 juta pinjaman terkunci dalam kontrak kewangan terdesentralisasi (DeFi).

“Bagi saya, Bitcoin sebenarnya bukan mata wang; ia adalah komoditi, “kata Moore. “Komoditi spekulatif pada waktu itu. Saya tidak mengatakannya negatif. Mata wang mengekalkan nilainya dari masa ke masa tanpa naik dan turun. ”

“Kemelesetan atau pasaran beruang hanyalah pasaran lembu untuk kestabilan,” kata Kazemian. “Apa yang berlaku ketika harga turun? Segala-galanya mengejar dolar. Hanya dengan logik, apabila ada pasar beruang di satu ujungnya, secara teknikal ada pasar bull untuk harga aset tersebut. Ini masuk akal. Kami melihat perkara yang sama di crypto. Melihat syiling utiliti dan kotoran jatuh, dan koin stabil seperti Frax ada untuk memberi kestabilan dan nilai yang baik kepada pelabur. ”

Apa rancangan anda untuk penggunaan pengguna? Apa yang diperlukan oleh stablecoin untuk berjaya?

“Kami melihatnya sebagai pendekatan berlapis-lapis,” kata Kazemian. “Agar Frax berkembang, ia memerlukan sokongan institusi atau pertukaran supaya orang benar-benar dapat menggunakannya. Fasa kedua adalah apabila orang boleh mendapatkan akses ke Frax, kita akan mula mengetahui cara keluar ke masyarakat umum. Kami melihat lebih banyak perkara berasaskan runcit seperti Robinhood atau Cashapp dan perlahan-lahan beralih ke ruang pengguna. ”

Apa yang ada di dalamnya untuk kalian?

“Dengan kebanyakan duit syiling yang terdesentralisasi, ada 2 sistem token,” komen Kazemian. “Orang-orang yang menginginkan pendedahan kepada pertumbuhan memegang tanda tidak menentu. Frax berfungsi dengan cara yang sama. Saham Frax (FXS), semoga token tersebut akan bernilai banyak. Mereka bekerja dengan cara yang serupa. Nilai keseluruhan saham frax adalah DCF [aliran tunai terdiskaun] dari semua yuran yang dibayar dalam Frax. Sebahagian saham mempunyai nilai dalam keseluruhan sistem. Ia sangat menggembirakan kerana seperti mempunyai saham di bank pusat yang terdesentralisasi. Saham asal yang dihasilkan diedarkan kepada pasukan pengasas dan pelabur, rakan kongsi – idea yang serupa dengan token MakerDao.”

Sebilangan besar sokongan blockchain Moore nampaknya berakar pada kecenderungan Libertariannya yang kuat.

“Saya mahu pemerintah mengetahui sebanyak mungkin tentang saya,” kata Moore. “Saya fikir berjuta-juta orang seperti saya di seluruh dunia. Idea anda boleh memiliki mata wang yang tidak dipantau atau dikendalikan oleh pemerintah sangat berharga. Anda tidak boleh menolak nilai mata wang yang terdesentralisasi. “

Mengapa pasangkan Frax ke Dolar?

“Sekiranya nilai USD berubah, kita harus bertanya-tanya tentang bagaimana mengemas kini protokol untuk mengikuti pasak lain,” kata Kazemian. “Ini mungkin dari segi perisian. Saya tidak dapat melihat dunia di mana USD tidak kehilangan nilainya. “

“Ini adalah soalan yang bagus,” kata Moore. “Adakah dolar adalah perkara terbaik untuk memasangkannya? Terdapat kekurangan dalam banyak mata wang. Saya hidup pada tahun 70-an di mana kita melihat kadar inflasi 15%. Apa lagi yang anda mahu pasangkannya? Satu idea yang kami fikirkan adalah menghubungkannya dengan harga emas, tetapi turun naik lebih banyak daripada dolar. Banyak mata wang mempunyai puncak dan nilai yang jauh lebih besar dari masa ke masa. Ini adalah pilihan terbaik di luar sana. Dolar adalah epal paling tidak busuk dalam jumlahnya

Pasukan ini melihat Frax wujud bersama dan bahkan menyokong Dolar A.S..

“Frax membantu memantapkan peranan dolar sebagai mata wang dunia,” komen Moore. “Kami melihat Frax sebagai mata wang rizab dunia digital.”

“Oleh kerana Frax disatukan ke dolar A.S., itu akan membantu menjaga agar tetap relevan,” kata Kazemian. “Anda dapat memindahkan nilai dolar yang sama menggunakan infrastruktur blockchain. Kami tidak berusaha melakukan mata wang pelik yang pelik seperti Libra yang mempunyai nilai tukar unik ke USD. Kami sebenarnya teruja kerana ini adalah projek yang sangat Amerika. ”

Secara hipotesis, bolehkah Frax ditutup?

Tidak ada yang menyalahi undang-undang tentang apa yang kita lakukan, ”komen Moore. “Akan ada banyak masalah bagi pemerintah yang berusaha menutupnya. Ini adalah produk yang sah. Pengawal selia pemerintah menyedari bahawa ini adalah bahaya yang jelas dan nyata bagi status mereka sekarang. Mereka akan berusaha mencari cara untuk melambatkannya. Pengawal selia pemerintah, terutama dalam hal teknologi, selalu seperti tiga catur di belakang industri. ”

“Dalam dunia hipotesis, ia adalah produk kewangan yang terdesentralisasi,” tambah Kazemian. Sekiranya mereka cuba mengeluarkan Satoshi setelah mereka mengeluarkan kod, orang sudah menjalankannya. “

Dengan kata lain, apabila kucing keluar dari beg, anda tidak boleh memasukkannya semula.

Bagaimana reaksi kerajaan terhadap stablecoin yang diguna pakai secara meluas?

Menurut Moore, stablecoin boleh berfungsi sebagai fungsi dasar penting yang tidak dikenali oleh orang-orang di bandar-bandar kuasa besar seperti Washington, Brussels, Tokyo, dan sebagainya.

“Mata wang kripto ini akan memberi kesan yang sangat disiplin pada mata wang kerajaan,” komen Moore. “Seperti yang dikatakan Sam, ada kata wang yang baik mengeluarkan wang yang buruk. Orang akan mengalir ke mata wang yang mereka percayai. Orang melarikan diri ke dolar, yang memaksa negara lain untuk berfikir dua kali mengenai penurunan nilai mata wang mereka. “

Sebilangan besar pengganti yang ada, kerajaan yang kurang berkemungkinan akan dapat memanipulasi mata wang mereka di luar kepentingan umum.

“Ketika negara-negara mengalami krisis hutang, mereka berusaha untuk menyusut nilai mata wang hutang dan kemudian berusaha membayar kembali penghutang,” jelas Moore. “Ini adalah cara untuk memerangi penghutang. Sekarang, apabila anda mempunyai mata wang seperti Frax di luar sana, anda akan melihat migrasi ke lebih banyak urus niaga yang dilakukan di Frax dan bukannya sendiri. ”

Ketersediaan pengganti seperti Frax dan stablecoin lain akan menyukarkan bank pusat untuk berjaya menaikkan atau mengempiskan mata wang negara.

“Ini akan memaksa bank pusat bahawa mereka harus menjaga mata wang mereka stabil. Pasaran akan segera menghukum mereka kerana tidak. Lama kelamaan, anda dapat melihat sebahagian daripada hutang ini dibayar kembali dalam Frax dan bukannya mata wang tertentu. ”

Adakah kestabilan selalu menjadi perkara yang baik?

“Mata wang stabil adalah optimum,” kata Moore. “Anda selalu mahu mata wang anda setara dengan nilai. Kita tahu dari sejarah selama beratus-ratus tahun, inflasi yang tinggi dan deflasi yang tinggi boleh membawa kesan negatif kepada ekonomi. Ia kembali ke Ekonomi 100: mengapa anda mempunyai mata wang di tempat pertama. Sekiranya tidak mengekalkan nilainya, orang akan menggunakan perkara lain untuk berdagang. “

Pemikiran Akhir

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Frax, lihat versi pertama buku putih di Frax.finance. Pada masa ini, pasukan ini sedang menguji beberapa ciri kontrak pintar di EOS dan merancang integrasi Ethereum.

Dianggarkan Frax akan tersedia di pasaran pada suatu ketika pada tahun 2020.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map