Vignesh Sundaresan adalah usahawan bersiri dan arkitek perisian dengan pengalaman lebih dari 10 tahun dalam pembangunan produk. Dia adalah Pengasas bersama BitAccess, sebuah syarikat alumni YCombinator yang telah berkembang menjadi rangkaian ATM Bitcoin yang besar. Sundaresan juga telah membantu membiayai projek seperti Ethereum, Polkadot, Dfinity, Omisego, dan Decentraland.

Sundaresan memusatkan perhatian pada protokol terbuka, pengaturcaraan back-end, dan lebih khusus lagi, memudahkan peralihan paradigma ke arah dunia kewangan yang lebih terdesentralisasi. Baru-baru ini, dia mengasaskan dan melakukan penjualan token yang berjaya untuk Lendroid Foundation, sebuah organisasi bukan untung yang berpusat di Singapura yang mengembangkan protokol terbuka tanpa sewa untuk pinjaman terpusat dan aplikasi kewangan bersekutu.

Anda Bio Twitter adalah “Perisian memakan segalanya.” – Bolehkah anda menerangkan petikan ini?

Ini adalah parafrasa dari sesuatu yang Marc Andreessen Horowitz katakan – Perisian memakan dunia. Di permukaan, ini kelihatan seperti frasa penunjuk arah untuk penamatan perantaraan atau ‘Uberisasi’. Teknologi menjadikan perniagaan konvensional usang.

Uber memakan sistem medali teksi, Amazon makan di kedai buku, DeFi akan makan bank, dan sebagainya.

Tetapi bagi saya, ini mewakili kepercayaan yang sangat optimis. Perisian adalah kuasa, kuasa yang dapat dicapai. Sekiranya perisian memakan dunia, dan sesiapa sahaja boleh mengakses perisian – sesiapa sahaja boleh memakan dunia. Kisah peluang yang benar-benar sama – itulah maksud petikan ini.

Bagaimana anda memasuki dunia cryptocurrency dan blockchain? Apa pengalaman pertama anda dengan aset digital?

Saya tidak mempunyai crypto, untuk permulaan, dan tidak ada wang untuk membeli crypto. Saya menggunakan bitcointalk dan membina perkhidmatan escrow agar orang ramai dapat menukar kripto. Bayaran transaksi yang saya perolehi adalah crypto pertama saya.

Bolehkah anda menerangkan pengalaman BitAcces anda? Bagaimana rasanya menubuhkan 100 ATM Bitcoin di 18 negara?

Ia adalah masa yang sangat optimis untuk saya. Ada navet yang jarang berlaku hari ini, bahawa apa yang kita bina akan tersebar ke seluruh dunia. Terdapat juga kepuasan yang datang dari memperkenalkan sesuatu yang baru kepada dunia. Di banyak lokasi ini, ini adalah ATM bitcoin pertama – Toronto, Montreal, Winnipeg.

Kami adalah anak-anak paling keren di bandar. Saya mesti banyak bepergian, bertemu banyak OG crypto. Merekalah yang membeli ATM, dengan keseronokan membeli mesin arked. Sebenarnya, itulah cara saya bertemu Anthony di lorio, pengasas bersama Ethereum. Dia adalah pelanggan pertama saya. Dia membeli ATM pertama di Toronto, sekitar pertemuan BTC.

Apa cobaan dan penderitaan yang harus anda atasi?

BitAccess adalah Alumnus YC, ia dicirikan oleh pertumbuhan pesat. Selain itu, yang paling sukar adalah pergeseran fokus dari teknologi murni ke teknologi yang harus berorientasi pada kepatuhan. Alat berkaitan pematuhan mula memakan lebih daripada separuh masa kita.

Bahagian sulit lain adalah kejutan budaya untuk berpindah dari India ke Kanada. Saya dipeluk oleh komuniti kripto, tetapi saya memikirkan keusahawanan, bagaimana dunia berfungsi … kejutan budaya tidak pernah hilang sepenuhnya sehingga kemudian.

Apa perkara besar seterusnya untuk cryptocurrency?

Saya percaya dunia maya dan NFT berada di zon yang sangat menarik, di ambang sesuatu yang luar biasa. Lihat Cryptovoxels. Mereka mendorong batasan seberapa kreatif manusia dapat hidup.

Pada pendapat anda, apa yang diperlukan oleh ruang cryptocurrency untuk membuat evolusi seterusnya?

Jawapan yang jelas adalah penskalaan. Pada hari kita mengetahui bahawa, kos transaksi akan turun menjadi beberapa sen dan akan mencetuskan perubahan besar. Perubahan lain yang diperlukan ruang ini, sekarang lebih dari sebelumnya, adalah kisah kuat di sekitar blockchain.

Cerita yang mengingatkan kembali pada optimisme tahun 2014. Dua tahun kebelakangan ini telah memaksa sebahagian besar komuniti ini memasuki cengkerang. Terdapat banyak pencerobohan, skeptisisme. Kita perlu mengarusutamakan kisah-kisah besar yang mengembalikan kemampuan untuk saling mempercayai.

Menurut laman web anda, rahsia pelaburan anda adalah “bukan melabur dengan harapan ia akan melambung tinggi, tetapi melabur kerana anda hanya menyukai idea”

Apakah beberapa syarikat (atau industri) dengan idea yang anda gemari (tidak terhad kepada cryptocurrency)?

Sekiranya tidak crypto, maka penerokaan ruang angkasa. Ia memberi inspirasi, satu lagi sempadan.

Dalam crypto, saya selalu menyukai Decentraland – falsafah teras bahawa tanah anda, setelah menjadi milik anda, tidak akan dapat dilenyapkan. Dalam dunia yang semakin berwibawa, kenyataan ini menjadi sauh. Galaksi di Urbit adalah contoh lain. Seni digital – katakan di tempat pembuat atau terbuka. Aplikasi AI yang benar-benar asli di Numerai.

Apa yang anda lihat sebagai momen pertumbuhan utama bagi anda sebagai usahawan dalam hidup anda? Pelajaran utama apa yang dapat anda berikan untuk pengusaha yang hadir?

Keusahawanan boleh berfungsi hanya jika dua perkara bersatu.

Yang pertama ialah anda perlu tentukan antitesis anda kepada tesis yang ada.

Dan yang kedua adalah memahami dan berdamai dengan fakta bahawa anda paling banyak akan mencapai sintesis, semacam titik pertemuan antara tesis yang ada dan antitesis anda.

Terdapat falsafah di tengah-tengahnya – pemahaman bahawa apabila anda memulakan dengan cita-cita untuk sampai ke suatu tempat, anda mengenali transit di tengah, terancang dan tidak terancang, sebagai perkara yang menambah perjalanan anda, bukan sebagai pembaziran masa yang membebankan.

Ini diilhamkan oleh karya Deleuse, seorang ahli falsafah Perancis. Sebenarnya, kami telah menamakan versi semasa protokol kami selepas Deleuze, jika ada yang perlu diingat bahawa bagaimana kita sampai di sini tidak berada dalam garis lurus, dan ke mana kita pergi dari sini tidak akan menjadi baik.

Apakah perkara terpenting yang harus diikuti dalam ruang cryptocurrency dan blockchain (iaitu DeFi, peraturan antarabangsa, Libra, dll)? Mengapa?

Tiga isu utama yang akan mempengaruhi lapisan 1 blockchain – Peraturan (ketahui bidang kuasa anda!), Skalabilitas, dan pemerintahan. Semua perkara yang berlaku dalam tiga kepala panah ini relevan dan penting.

Pada pendapat anda, siapakah antara minda paling terang dalam cryptocurrency hari ini?

Di luar cuff, saya mengikuti Gavin Wood, Fred Ehrsam. Dan satu entri luar talian – @CryptoDonAlt. Pandangannya dan mengambil ruang ini menarik.

Sekiranya ada satu hadiah yang boleh anda sampaikan kepada khalayak kami, nasihat apa yang akan anda tinggalkan?

Sebenarnya, saya tidak dapat memberi nasihat, tetapi saya mempunyai cadangan – agar kita mempraktikkan optimisme, untuk berusaha mencapai kembali pemikiran dunia kripto sebelum menjadi kaya. Untuk lebih terbuka, memberi peluang kepada orang lain, mungkin juga peluang kedua. Dan untuk tidak mengelirukan optimisme dengan mudah tertipu. Hidup adalah komuniti, permainan berbilang pemain. Kita tidak boleh melupakan ini semasa kita bermain crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me