Pasukan DDEX baru-baru ini melancarkan kemudahan perdagangan margin baru kepada masyarakat umum. Penyelesaian perdagangan margin baru telah melalui ujian beta yang ketat selama beberapa hari terakhir dalam perdagangan cryptocurrency yang tidak menentu.

Tian Li

Tian Li, DDEX Cofounder

Minggu lalu, Munair Simpson CoinCentral berkesempatan untuk duduk bersama Tian Li, pendiri DDEX, di pejabatnya di Seattle. Wawancara itu difokuskan pada pilihan reka bentuk yang dibuat oleh Tian dan anggota pasukan DDEX yang lain.

Tian meluangkan masa 45 minit untuk menyatakan jumlah pemikiran yang ada dalam merancang platform baru. Platform baru adalah penting. DDEX digali jauh untuk berinovasi di bidang yang dapat memberikan nilai tambah secara unik.

Bersama dengan kemajuan terkini dalam kewangan terdesentralisasi, atau DeFi, pasukan DDEX dapat melakukan inovasi dengan cara berikut:

  1. Meningkatkan kecairan dengan jambatan USDT dan kumpulan pinjaman yang sedar risiko risiko sistemik.
  2. Menjadikan pembubaran kurang menakutkan dengan pesanan berhenti / rugi dan lelong Belanda.
  3. Mengintegrasikan skim insurans.

Terdapat kemajuan lain. Namun, tidak ada cukup masa untuk membongkar semuanya. Temu ramah di bawah ini sudah cukup untuk sekarang.

Adakah anda ingin memperkenalkan diri, latar belakang anda, dan bagaimana anda memasuki cryptocurrency?

Pasti, saya adalah pengasas DDEX bersama Bowen dan David, dua pengasas bersama saya. Saya seorang jurutera. Saya bekerja di Microsoft dan di Lembah selama lima tahun. Kemudian saya melakukan dua permulaan di Asia dalam mudah alih / Internet dan juga EIR untuk beberapa dana modal teroka.

Itu adalah sejarah saya sebelum datang ke crypto. Saya sangat berminat dengan pengaturcaraan Soliditi semasa saya EIR di sebuah dana. Saya sangat bosan melakukan penyelidikan, jadi saya mengajar diri saya bagaimana menulis kontrak pintar asas. Ini adalah bulan April 2017. Itulah sebabnya saya mula-mula memahaminya. Sama seperti pengaturcara, memuat turun MetaMask, dan menulis kontrak permainan yang sangat mudah ini. Kemudian, menjelang akhir tahun 2017, saya memutuskan bahawa pengaturcaraan kontrak pintar adalah jenis teknologi baru.

Terdapat beberapa perkara berbeza yang boleh anda bina. Sebagai usahawan, itulah yang saya cari. Ketika itulah saya menghampiri Bowen dan David untuk melakukan projek ini bersama-sama. Begitulah cara kami melompat, hampir dua tahun yang lalu sekarang.

Anda sudah mengenalinya dari dulu, betul?

Saya kenal David selama bertahun-tahun. David adalah jurutera terbaik di kedua-dua syarikat permulaan saya sebelumnya. Jadi dia adalah orang pertama yang saya tanya. Bowen bekerja sebagai penganalisis pelaburan di Zhenfund, yang merupakan dana VC am. Mereka melabur dalam banyak perkara. Bowen melihat ruang crypto. Ini betul-betul awal. Saya fikir Mei 2017. Ini sebelum hype ICO. Saya ingat Bowen adalah salah satu daripada beberapa orang yang saya temui yang berminat dengan aset dan projek.

Projek pertama yang kami kaji bersama adalah 0X. Ini sebelum ICO mereka. Yang menarik, kerana akhirnya kami melakukan sesuatu di ruang pertukaran yang terdesentralisasi.

Kali pertama kami duduk bersama kami, bagaimana pendapat anda mengenai projek ini? Dia seperti, saya tahu ini projek. Apa pendapat anda mengenai projek ini? Kami melalui banyak projek, dan akhirnya, ya, anda pasti tahu pasukan yang hebat dan saling melengkapi.

Adakah anda ingin menerangkan produk dan memberitahu kami bagaimana ia akan dilancarkan?

Sekadar meringkaskan apa yang kami lakukan… Pada akhir tahun 2017, kami memulakan dengan pertukaran terdesentralisasi yang disebut DDEX. Pada masa itu, ia sangat sederhana. Ideanya adalah, bolehkah anda menukar token tanpa kepercayaan? Sehingga akhir tahun 2018, kami hanya mengusahakan pertukaran terdesentralisasi yang tidak terlalu menyakitkan untuk digunakan, dan sekumpulan kontrak pintar yang kuat, sederhana dan selamat.

Kami mengambil masa hampir setahun untuk benar-benar memahami ruang tersebut. Pada tahun 2019, kami merasakan pasarannya sunyi. Kami berpendapat bahawa ini adalah masa terbaik untuk membuat pelaburan yang lebih besar. Secara teknikal, apabila tidak banyak yang berlaku secara operasi, saya rasa anda benar-benar mampu melabur selama enam bulan ke dalam projek.

Pada tahun 2019, di bawah radar, kami melihat, apa yang sedang berlaku dengan ruang DeFi. Kami menyedari bahawa langkah pertama adalah berniaga. Langkah kedua, dengan kenaikan Compound dan platform pinjaman ini, adalah memberi pinjaman. Kami fikir itu adalah perkara kedua yang paling menarik. Dari segi kewangan, jika anda mengambil perdagangan dan memberi pinjaman, dan anda menggabungkannya, anda akan mendapat margin trading. Oleh itu, kami hanya terpesona dengan kemungkinan untuk mengarang.

Projek kedua kami, yang boleh anda panggil penambahan ciri pada DDEX yang asli, di bawahnya adalah wilayah baru. Ia adalah pertukaran terdesentralisasi “margin”. Ideanya ialah kami akan menyusun kumpulan pertaruhan yang terdesentralisasi. Pinjam sejumlah wang dan berniaga dengan wang yang dipinjam. Benarkan pengguna berbuat demikian. Dengan berbuat demikian, anda boleh membuat kedudukan panjang dan pendek memanfaatkan. Ini adalah sejenis derivatif di bahagian atas pertukaran tempat. Jadi itulah projek baru kami.

Kami tidak memberikannya nama baru. Ia masih dipanggil DDEX. Apabila kami melancarkan dan anda membuka DDEX, anda akan mempunyai margin trading. Perdagangan margin adalah peningkatan berbanding perdagangan spot. Kami masih mempunyai semua fungsi perdagangan spot, tetapi sekarang, di samping itu, anda boleh melakukan perdagangan margin.

Kami benar-benar berusaha membuatnya supaya, dari perspektif produk, pengguna tetap akrab. Kami masih menggunakan semua paradigma perdagangan borang pesanan, buku pesanan, dan barang lama, tetapi sekarang anda pada dasarnya dapat meningkatkan daya beli anda.

Apakah URL yang boleh mereka lawati?

Pasti. Kami hanya kunci rendah sekarang. Jadi anda boleh menggunakan jaring utama. Kontrak kami diaudit. Anda boleh mendapatkan produk baru di margin.ddex.io.

Ya, periksa. Anda akan menjadi salah satu pengguna pertama kerana kami belum benar-benar menerbitkan URL ini. Kami mempunyai 50 hingga 100 pengguna peringkat awal. Menggunakannya dan memberi maklum balas kepada kami. Kami melakukan lelaran. Kami merancang pelancaran awam pada bulan Oktober.

Apa yang membezakan anda dengan platform lain di luar sana?

Pertama, jika anda melihat platform pinjaman ini, satu soalan yang sangat menarik minat kami ialah: Mengapa orang meminjam? Pinjaman ini adalah pinjaman bercagaran. Pada hakikatnya, anda harus memberikan cagaran sebanyak $ 150 kepada mereka untuk mengeluarkan $ 100. Ini bukan bagaimana anda biasanya memikirkan pinjaman.

Oleh itu, soalan pertama yang diajukan oleh seseorang ialah, mengapa orang meminjam? Semua orang faham mengapa orang memberi pinjaman, kerana sekarang token anda hanya duduk di sana. Perolehan sifar peratus. Sekiranya anda dapat menjana 1%, itu adalah lebih baik.

Kami selalu memikirkan motivasi. Mengapa orang melakukan ini? Terutama dari perspektif produk. Pemberi pinjaman mudah difahami. Tetapi peminjam tidak. Mengapa anda membayar faedah 15% sepanjang masa?

Kemudian kami benar-benar meneliti data. Analisisnya, dan hanya ada satu jawapan, adalah bahawa anda meminjam untuk membuat kedudukan leveraged.

Untuk jelas, untuk perdagangan margin yang memuaskan, anda tidak memerlukan produk khusus. Saya boleh mengatakan margin lebih seperti cara melakukan sesuatu. Saya boleh meminjam Bitcoin dari anda dan kemudian menjualnya. Saya memendekkannya. Sekarang saya mempunyai USD. Suatu hari saya perlu membayar anda kembali.

Sekiranya Bitcoin turun, saya boleh membelinya dengan lebih murah untuk membayar balik anda. Saya boleh menukar perdagangan dengan hanya meminjamnya daripada rakan. Sudah tentu, titik perdagangan margin adalah untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan pergantungan kepercayaan di mana anda boleh melakukan perkara-perkara ini.

Saya rasa satu inovator di luar angkasa, semacam pelopor pertukaran margin, adalah dYdX. Sejak awal, sejak kami membuat DDEX, mereka telah memikirkan cara melakukannya dengan betul.

Kami bermula mungkin pada masa yang sama, akhir 2017, awal tahun 2018. Kemudian kami melihat mereka melalui beberapa lelaran.

Saya rasa bahawa perbezaan utama … Kami ingin membawa sesuatu yang unik ke meja. Kami bukan DEX pertama. Pada masa itu [dalam pembangunan] kami melihat pertukaran yang terdesentralisasi. Kami seperti, oh … Berikut adalah tiga perkara yang boleh kita perbaiki. Kami melakukan perkara yang sama dengan perdagangan margin.

Kami melihat pertukaran margin dalam pelbagai bentuknya dan saya rasa ada tiga perkara yang dapat diperbaiki secara drastik. Salah satunya ialah kita mahu tidak terlalu bergantung pada kecairan Dai. Dai memang luar biasa. Ia seperti oasis yang menggunakan semua DeFi.

Sudah tentu, itulah nama yang tepat untuknya.

Ketika datang ke kecairan, semakin banyak semakin baik. Oleh itu, kami berfikir, selain Dai, kami membawa duit syiling stabil tambahan. Ini akan meningkatkan kecairan pasaran ini.

Saya rasa satu sumber yang sangat besar dan belum dimanfaatkan adalah USDT, USDC, TUSD yang berpusat. Kami bercakap mengenai syiling stabil fiat-back yang sebenarnya.

Sangat besar … Terdapat banyak orang menggunakannya … Kecairan yang sangat tinggi apabila anda melihat Coin Market Cap.

Ya, tetapi ada cabaran teknikal. Saya rasa sebab semua orang memulakan Dai adalah kerana Dai benar-benar berada dalam rangkaian. DEX yang sepenuhnya dalam rantai ini secara teori dapat memberikan sumber, apa yang kita sebut kecairan yang dapat dipenuhi kontrak. USDT bukan mudah tunai yang dapat dipenuhi kontrak.

Perlu ada penyesuai. Sesuatu yang mengambil USDT dan mengubahnya menjadi bentuk kecairan yang dapat digunakan oleh protokol terdesentralisasi. Pada dasarnya kita mesti membina penyesuai. Itu mengambil sesuatu dari dunia yang tidak sepenuhnya terdesentralisasi, menyebarkannya melalui penapis ini, dan menjadikannya tidak terdesentralisasi. Ini bukan hanya mengenai kecairan. Jadi itulah cabarannya.

Saya rasa kami yang pertama melakukannya. Bukan seperti rahsia perdagangan. Kami berharap apabila orang lain melihat kami melakukan ini, mereka juga akan memasuki permainan dan melakukan ini juga. Ini adalah salah satu cara untuk benar-benar merapatkan.

Secara filosofis, cara kita melihatnya adalah seperti Dai yang benar-benar berusaha untuk mendapatkan kecairan dari dalam ekosistem DeFi. Ini mewujudkan kecairan daripada apa-apa. Walaupun membawa sesuatu seperti USDT atau USDC, anda membawa dari luar ekosistem DeFi. Kami menyebutnya kecairan bootstrapping di dalam dan luar.

Terdapat usaha yang sangat baik di bahagian depan. Kami ingin cuba menyumbang dari luar. Jadi itu seperti bahagian pertama.

Bahagian kedua dari apa yang kita lakukan berbeza adalah kita sebenarnya tidak menyusun. Yang kami maksudkan ialah untuk membina pertukaran mata wang, anda memerlukan dua perkara. Anda memerlukan pertukaran perdagangan spot (DEX) dan anda memerlukan kumpulan pinjaman.

Terdapat beberapa permutasi mengenai bagaimana menyatukannya. Anda sebenarnya boleh mengambil pertukaran yang ada seperti Kyber, dan kumpulan pinjaman yang ada seperti Compound, dan kemudian anda boleh membina lapisan yang sangat tipis di atas. Itu adalah pertukaran margin tanpa membina kedua-dua komponen ini.

Satu projek yang dipanggil Opyn. Itu adalah percubaan yang sangat menarik. Malangnya, mereka ditutup.

Mereka ditutup … 15 Oktober adalah hari terakhir.

Saya membaca bedah siasat mereka. Sebab penutupan perniagaan mereka adalah kerana terlalu kurus. Itu kerana mereka hanya menyusun dari komponen yang ada. Penawaran nilai unik yang mereka ada, yang kemungkinan besar dapat digunakan, mungkin tidak cukup untuk membenarkan kewujudan.

Yang betul-betul masuk akal. Semasa anda menulis, terdapat banyak ketidaksempurnaan pada tahap produk. Ini adalah pengaburan yang bocor. Pengguna merasakan kerumitan kerana, di bawah anda masih berinteraksi dengan banyak protokol.

DYDX, versi pertama, saya fikir mereka mengambil satu langkah lebih awal. Seperti … Kami tidak akan menggunakan luaran. Kami akan membina kolam pendaratan kami sendiri. Kemudian kami akan mengarangnya dengan DEX luaran. Contohnya, Eth2Dai. Dengan membina satu perkara secara luaran dan kemudian menggunakan satu perkara secara dalaman, mereka dapat meningkatkan kebolehgunaan secara drastik.

Kami hanya melihat arah aliran dan kami merasakan kemajuan semula jadi hanya melakukan kedua-dua bahagian secara dalaman.

Ya, saya rasa itu keputusan yang baik.

Ia adalah pertukaran, bukan? Sebagai jurutera, anda tidak akan mahu mencipta semula roda, betul?

Bagaimana anda memanfaatkan kecairan itu untuk kumpulan pinjaman anda?

Ya sememangnya. Ciri ketiga adalah bahawa, kerana kami melakukan penyelesaian bersepadu ini, kami dapat benar-benar menyusun semula perkara-perkara tertentu. Satu perkara yang kami fokuskan ialah, walaupun terdapat dua perkara yang boleh anda lakukan pada pertukaran tersebut, iaitu pinjaman dan perdagangan, kami sebenarnya tidak meletakkannya selari. Kami masih percaya, yang akan saya jelaskan, dan yang menjawab soalan anda yang seterusnya, kami fikir kita harus memulakan dengan margin trading terlebih dahulu kerana tidak ada kekurangan pemberi pinjaman. Kami mempunyai Ether bernilai $ 20 bilion yang duduk di sana dengan asasnya memperoleh sifar peratus.

Saya rasa jika ada kadar selamat dan bebas risiko, bahagian penawaran akan datang. Pada akhir hari seseorang membayar faedah dan seseorang memperoleh faedah. Semua orang mahu memperoleh faedah. Anda tidak perlu melakukan banyak perkara untuk mendapatkannya.

Siapa yang sebenarnya membayar faedah? Itu peniaga, bukan? Sekiranya anda dapat membuat peniaga senang, maka mereka sanggup membayar bunga dan faedah ini akan menarik minat pemberi pinjaman.

Ia adalah masalah telur ayam. Kami bootstrap di sebelah ini.

Kami merancang kontrak kami dengan cara yang cenderung kepada apa yang kami percaya peminjam mahukan. Saya boleh memberikan beberapa contoh. Bagi peminjam, apa yang mereka mahukan adalah benar-benar stabil.

Terdapat beberapa inovasi di ruang ini. Untuk platform pinjaman umum, seperti Compound, saya rasa mereka melakukan beberapa perkara yang sangat menarik. Bagi kami, kami sebenarnya mengurangkan beberapa ciri canggih untuk meningkatkan kekuatan.

Salah satu contohnya ialah, pada platform pinjaman inovatif ini, mereka membuat pilihan untuk membenarkan jaminan juga dipinjamkan. Jadi apa yang saya katakan adalah, bayangkan saya mahu meminjam beberapa Dai. Saya akan meletakkan beberapa Ether sebagai jaminan.

Seperti menggadaikan rumah anda. Atau pergi ke kedai pajak gadai dan mengatakan mengambil jam berharga ini yang saya ada. Kemudian saya akan menjana sejumlah wang, betul?

Sekarang bahagian yang menarik adalah, saya rasa tidak ada projek terpusat atau CeFi yang melakukannya. Mereka [Kompaun] membenarkan cagaran juga dipinjamkan. Jadi Ether ini, yang merupakan jaminan seseorang, juga memasuki kumpulan pinjaman. Itu juga boleh dipinjamkan. Yaitu, kadang-kadang walaupun anda meminjam, anda mungkin memperoleh faedah atas cagaran anda. Ini adalah ciri yang sangat hebat.

Kami tidak menilai. Atau mengatakan ini tidak baik. Tetapi apabila kita melihatnya dari perspektif yang sangat praktikal, dari perspektif pedagang margin, kita fikir ini tidak perlu.

Kami fikir tidak perlu. Anda akan perhatikan bahawa kadar faedahnya sangat tidak seimbang. Anda memperoleh 10% untuk Dai, tetapi anda memperoleh 0.1% untuk Ether. Permintaan untuk meminjam Ether tidak ada.

Jumlah faedah sepele ini hampir mendekati sifar sehingga ia tidak meningkatkan penggunaan pinjaman secara drastik. Tetapi apa kelemahannya? Kedengarannya tidak ada kelemahan. Cagaran ada sebagai cagaran. Maksudnya jika ada yang salah, ia menyokong pembubaran Cagaran ini akan dijual, betul?

Oleh itu, persoalannya adalah, apa yang akan terjadi sekiranya terdapat penurunan harga yang sangat besar? Anda cuba membubarkan Ether, tetapi Ether sebenarnya tidak ada. Ia dipinjamkan. Oleh itu, anda mesti melakukan pembubaran lata, betul?

Anda mesti cair semula. Seseorang telah meminjam Ether itu, dan mereka telah memberikan jaminan lain. Sekarang anda juga mesti mencairkan cagaran itu. Agar anda dapat membubarkan Ether untuk mendapatkan Dai, betul?

Tidak ada yang tahu bagaimana ia akan berlaku, dan ini boleh menjadi peristiwa bencana ini.

Mungkin saja kita terlalu memikirkan perkara, tetapi siapa yang tahu?

Maksud saya, sebenarnya, kita kurang menggunakan aset. Dalam beberapa cara, anda boleh mengatakan bahawa kita mempunyai kumpulan pinjaman rendah. Tetapi sekiranya berlaku sesuatu yang sangat buruk, kita sedikit lebih yakin dengan proses pembubaran kita.

Jadi ini adalah pertukaran yang sangat tersembunyi. Kami sebenarnya tidak menganggap ini sebagai kelebihan daya saing produk. Tetapi, ini membuatkan kita tidur sedikit lebih lena pada waktu malam. Kami menjalani proses pembubaran secara menyeluruh.

Sejajar dengan itu, bagi rakan niaga, ini adalah konsep insurans, bukan? Apabila anda meminjamkan salah satu platform ini, apa yang sebenarnya anda bimbangkan adalah tidak dapat mengembalikan wang anda. Proses pembubaran inilah yang melindungi aset pengguna. Itu kerana ada sistem yang tidak boleh dipercayai.

Pada penghujung hari, sekiranya pembubaran berjaya, pengguna dijamin akan mendapatkan kembali wang mereka. Gagasan insurans ini, secara spesifik, terdapat dua jenis risiko untuk kumpulan pinjaman. Anda mempunyai risiko pembubaran, dan anda mempunyai risiko kontrak / pepijat pintar.

Yang kedua sukar diinsuranskan, tetapi yang pertama dapat diukur sepenuhnya. Ini kerana proses pembubaran itu sendiri hanyalah logik dalam kontrak pintar. Kita hanya boleh menambahkan logik dan mengatakan, jika pembubaran gagal, kerana tidak ada cukup insentif untuk seseorang mengambil bahagian dalam pembubaran, maka ada insurans. Yang pada dasarnya bertindak sebagai satu lagi peniaga. Kecuali ia akan melakukan pembubaran dengan sedikit kerugian.

Oleh itu, kita sebenarnya mempunyai sepenuhnya pelaksanaan insurans pembubaran tanpa kepercayaan. Yang kami fikir adalah tambahan yang kemas untuk permainan ini. Satu yang kami banggakan.

Kami berharap ia tidak masuk. Sejak ketika ia bermula, ada yang tidak kena. Namun, ia adalah satu lagi perlindungan dari situasi bencana.

Adakah anda ingin mendedahkan bagaimana anda menyusun penalti pembubaran anda?

Pasti. Terdapat kategori pembubaran. Yang bermaksud bahawa apabila cagaran menghampiri peratusan hutang pinjaman, jaminan akan dibubarkan. Boleh jadi, 110%. Ia boleh menjadi 105%. Sekiranya anda menetapkannya terlalu tinggi, maka ia tidak berkesan. Pembubaran dimulakan. Terlalu awal, seperti penggera palsu. Tetapi jika anda menyimpannya terlalu dekat dengan 100%, anda berisiko jatuh lebih jauh dan tidak dapat cair.

Ini seni bahagian, sains bahagian. Kami menetapkannya pada 110% sekarang.

Untuk semua aset?

Ya. Sekarang ini, kami hanya melihat dua pasaran. Pasar Ether ke USDT dan pasaran Ether ke Dai. Dalam kontrak, setiap pasaran mendapat parameter mereka sendiri.

Setiap aset mesti mendapat harga mereka sendiri. Setiap aset dan setiap pasaran harus mempunyai kedalaman dan risiko kecairan yang berbeza. Sekarang, kadar 110% adalah kadar semasa pasaran ETH – USDT.

Apabila pembubaran bermula pada 110%, itu tidak bermaksud peminjam dikenakan denda 110%. Bukan seperti hukuman 10%. Cuma pembubaran bermula pada 110%.

Kami sebenarnya menggunakan mekanisme lelongan Belanda. Terdapat dua matriks dari segi reka bentuk pembubaran. Salah satunya adalah bagaimana dan kapan anda memulakan pembubaran. Dua adalah bagaimana anda melaksanakan pembubaran.

Sebenarnya ada dua cara untuk melakukan pembubaran. Salah satunya adalah dengan memberi kawalan penuh kepada kontrak pintar. Ia hanya memerlukan semua jaminan dan menjualnya di pasaran di Kyber. Itulah satu cara untuk melakukannya.

Dua, adalah bahawa anda akan membuka lelong yang meningkat secara beransur-ansur. Siapa sahaja yang ingin menukar, selagi anda dapat menolong saya membayar balik pinjaman, maka anda akan mendapat jaminan.

Dalam beberapa cara, kerana lelong adalah mekanisme penemuan harga, cara kedua lebih terdesentralisasi. Ia sebenarnya lebih adil. Anda lebih cenderung untuk mencapai kadar pasaran.

Terdapat kelemahan. Kekurangannya adalah bahawa tindakan itu memerlukan sedikit masa. Mungkin, memerlukan 10 minit. Dalam 10 minit itu, harga boleh berubah secara drastik dengan cara meningkatkan risiko.

Selalu ada pertukaran. Pada akhirnya, tanpa keraguan, lelongan Belanda adalah kaedah yang lebih baik. Lebih elegan. Saya rasa ia lebih baik ke masa depan. Oleh itu, kami menggunakan ini.

Jadi pada dasarnya, apabila saya mengatakan lelong Belanda, pada 110% ia bermula dengan melelong sebahagian cagaran. Katakan ada 100 ETH di sana sebagai jaminan. Anda tidak menjual semua ETH. Anda menawarkan 80 ETH untuk mana-mana orang membayar balik pinjaman. Tidak ada pengambil? Kemudian saya akan menawarkan 81 ETH untuk membayar balik pinjaman. Jadi berdasarkan blok demi blok, ia meningkatkan peratusan jaminan yang akan anda perolehi. Selebihnya cagaran dikembalikan kepada peminjam. Dengan cara itu, mereka tidak kehilangan semua cagaran mereka sekiranya berlaku pembubaran.

Itu sangat bagus.

Ini adalah mekanisme yang hebat. Walaupun kami telah menguji beta selama berminggu-minggu, dan kerana Ether telah meningkat banyak baru-baru ini, beberapa posisi pendek dibubarkan. Salah satu jawatan pendek saya dilikuidasi. Saya sedang menguji. Saya sebenarnya sangat lama dengan Ether.

Sama disini. Oleh itu, saya menghadapi masalah.

Cukup hebat untuk melihat keseluruhan mekanisme ini berfungsi. Tidak ada perbezaan nyata antara pembubaran dan stop loss, betul?

Pada harga tertentu, anda sudah kehilangan wang. Dengan harga tertentu, anda hanya tinggal.

Apa yang kami dapati dalam ujian beta kami adalah bahawa orang harus menghindari psikologi. Mereka merasa dibubarkan adalah perkara yang sangat buruk.

Katakan pembubaran anda pada $ 200 dan anda mencapai $ 195. Saya masih baik-baik saja. Ini tidak dilikuidasi, tetapi anda telah kehilangan sebahagian besar ekuiti anda. Orang tidak mahu sampai ke titik akhir di mana keseluruhan kedudukan mereka dibubarkan.

Kerugian berhenti hanyalah pembubaran separa. Ini adalah pembubaran mungkin 50% dari akaun margin anda.

Saya ingin merancang cara agar orang juga tidak merasa tidak enak emosi. Saya rasa bahawa sebahagian daripada cabaran reka bentuk produk juga menarik.

Apa pendapat anda mengenai token PANAS dan kegunaannya?

Semasa kami merancang token, pada dasarnya ia adalah keahlian Costco atau jarak tempuh kerap terbang. Ini adalah versi BNB yang terdesentralisasi.

Maksudnya ialah .. Berapakah nilai DEX? Ini sebenarnya tempat yang dapat mengumpulkan permintaan jual beli yang cukup untuk membentuk pasaran. Dengan kata lain, satu-satunya aset adalah kecairannya. Atau, kedalaman buku-bukunya. Sekiranya semua DEX mempunyai kecairan yang sama, maka kos transaksi akan turun menjadi sifar. Ini kerana seperti orang akan berniaga dengan yang lebih murah.

Sekiranya anda melihat Coinbase, jika anda melihat Binance, alasan bahawa yuran ini tidak sifar adalah kerana mereka mempunyai kelebihan daya saing ini. Mereka hanya mempunyai kecairan terbaik, betul?

Nilai rangkaian ini adalah kecairannya. Sekiranya anda mempunyai token untuk memberi insentif, maka anda akan memberi insentif kepada orang-orang yang mencipta kecairan.

Untuk sebarang token, saya rasa ada dua soalan. Salah satunya ialah siapa yang mendapat token? Siapa yang buat kerja? Dua adalah utiliti apa yang dimiliki token ini, betul?

Pada asasnya, pada satu ketika, satu-satunya nilai yang dapat ditawarkan oleh protokol pertukaran terdesentralisasi adalah potongan harga. Token adalah penanda bagi orang yang berdagang dan dengan demikian memberikan kecairan ke rangkaian. Oleh itu meningkatkan nilai rangkaian. Oleh itu rangkaian memberi penghargaan kepada penyumbang ini, dengan potongan harga.

Kami melihat semua mekanisme token. Satu-satunya yang benar-benar masuk akal adalah semacam medali. Ini bukan ganjaran, tetapi hak untuk melakukan kerja dalam kes ini. Bagi orang yang memegang token, HOT pada dasarnya adalah penanda untuk menyumbang kecairan kepada masyarakat.

Dari segi sejarah, apabila anda melihat 2017 – 2018, orang akan menjadikan mekanisme token yang sangat mewah, terperinci atau rumit ini. Semasa ia sejuk.

Kumpulan projek seterusnya tidak mempunyai tanda. Ia sangat tidak keren. Saya fikir sekarang jika anda melihatnya dari perspektif rasional, token hanyalah alat. Ini adalah alat untuk mencapai tujuan, iaitu untuk mengikat rangkaian. Bootstrapping mana-mana rangkaian adalah bahagian yang paling sukar. Tetapi jika anda dapat memulakan rangkaian, maka rangkaian tersebut dapat mempunyai nilai tahan lama.

Dalam beberapa cara, token boleh menjadi penyelesaian yang sangat elegan untuk masalah bootstrap. Saya rasa ia tidak pernah berubah. Tetapi sangat sukar dilakukan dalam praktik.

Dari segi inspirasi, lihat sesuatu seperti token Maker DAO. Tidak semestinya tidak perlu. Ia seperti bahagian dalam mekanisme pembubaran.

Pada penghujung hari, dalam ekosistem Maker memperoleh faedah. Faedah ini akan dibayar dengan token. Pada asasnya, jumlah pemegangnya sama seperti golongan yang memperoleh faedah, dan ini adalah indah.

Berbanding dengan pasar P2P, di mana pengguna memperoleh minat, dalam sistem Maker tidak ada yang memperoleh faedah kecuali pemegang token.

Saya rasa itu adalah cara yang betul untuk merancang sesuatu agar dapat melakukan bootstrap rangkaian. Pasukan yang bernasib baik adalah mereka yang mempunyai dana usaha atau mempunyai pendapatan. Mereka mempunyai kemampuan untuk menunggu, terlalu menjanjikan tanda besar ini. Mereka perlahan-lahan boleh berulang.

Tidak semua pasukan berpeluang melakukannya. Pada penghujung hari, setiap orang harus mengetahui beberapa model pendapatan.

Semasa anda membuat kerja, adalah mahal dan melelahkan untuk membuat kontrak pintar. Dari segi pengambilan jurutera terbaik dan kemudian melakukan pengauditan. Setiap orang perlu mendapat dana dari suatu tempat. Selalu ada janji. Anda mengambil dana daripada pelabur teroka. Selama tiga tahun, lima tahun, dan suatu hari mereka akan bertanya, apakah model pendapatan perkara ini?

Itu adalah sesuatu yang saya rasa dYdX, Compound, mereka harus tahu. Kita semua mesti memikirkannya. Sekiranya anda mengetahuinya, saya rasa sebenarnya tidak sukar untuk membuat sistem token atau hanya menggunakan ekuiti saham untuk membayar balik pelabur.

Kalian tidak mengenakan yuran perdagangan, adakah itu betul?

Kami telah mengenakan bayaran. Sejak hari pertama, DDEX mengenakan yuran. Kami fikir itu adalah perkara yang baik untuk dilakukan. Dalam beberapa cara ia membuktikan nilai. Saya secara peribadi percaya jika satu-satunya perkara yang boleh anda sertai adalah lebih murah, maka mungkin anda tidak begitu kompetitif.

Saya rasa orang ramai bebas dengan desentralisasi. Saya fikir bahawa mereka adalah dua masalah yang sama sekali terpisah.

Ini tidak bermaksud bahawa anda mengenakan yuran sehingga anda adalah sistem terpusat. Walaupun dalam sistem desentralisasi, misalnya di Ethereum, gas adalah bayaran untuk pengguna sistem tersebut. Ini juga yang menjadikan keseluruhan mesin ini berjalan.

Sekiranya anda tidak dapat mengenakan yuran, bagaimana mungkin anda mempunyai ekonomi token yang berfungsi. Dalam jangka masa panjang, tujuan kami adalah untuk mencipta beberapa model perniagaan yang mampan dan lestari. Itu sebenarnya sukar dilakukan.

Sekiranya anda bergantung pada pelaburan dan pembiayaan luar, maka anda tidak benar-benar terdesentralisasi. Kemandirian adalah salah satu matlamat reka bentuk utama. Walaupun begitu, ada trend bahawa setiap orang tidak mengenakan yuran.

Satu perkara yang benar-benar menyakitkan kami ialah agregator ini yang membandingkan dApps dan spread bid-ask. Kami selalu mempunyai salah satu spread bid-ask terbaik. Tetapi… Sekiranya anda menambahkan yuran ke dalamnya, bayaran tersebut akan meningkatkan penyebaran kami di buku pesanan. Maka kita tidak lagi berada di kedudukan nombor satu. Itu sedikit mengganggu kita. Setiap orang pada dasarnya mengurangkan yuran untuk cuba mengimbangi kekurangan kecairan.

Jadi dengan produk baru ini, kita juga suka, mari kita pergi dengan percuma juga. Saya tidak tahu apa yang akan berlaku, tetapi ia pasti menjadikan kita lebih berdaya saing. Setelah kami menurunkan yuran, kini kami mempunyai spread terbaik untuk perdagangan margin dan spot.

Saya akan kembali kepada soalan anda mengenai Dai. Dai adalah pasaran sekunder kami. Kami lebih memfokuskan pada pasaran USDT. Untuk pasaran USDT juga tidak hampir! Kami mempunyai penyebaran yang jauh lebih baik daripada Ether lain ke pasaran koin stabil pada sistem DeFi. Mengenai penyebaran Dai, adalah pemerhatian kami bahawa tidak ada yang benar-benar dapat melakukan yang jauh lebih baik daripada orang lain. Ini kerana Dai benar-benar mudah tunai. Sangat murah untuk menikah dengan mudah antara projek DeFi. Dalam pemerhatian kami, kecairan, kedalaman dan penyebaran Dai mungkin akan serupa di tiga hingga lima platform teratas. Itu bukan sesuatu yang boleh kita lakukan jauh lebih baik daripada orang lain. Ia juga bukan sesuatu yang sebenarnya boleh menjadi lebih teruk daripada orang lain. Sekiranya anda tahu bagaimana barang mudah tunai berfungsi, semua orang mungkin mencapai keseimbangan.

Dari perspektif strategi yang kompetitif, lebih masuk akal untuk menumpukan perhatian kita pada pasaran yang tidak mencapai keseimbangan secara automatik.

Pasaran USDT adalah sesuatu yang kita dapat, jika kita menghabiskan banyak usaha, melakukan lebih baik daripada yang lain. Jadi itulah matlamat kami.

Dai adalah komponen teras ekosistem DeFi dan kami pasti menyokongnya. Tetapi kita hanya dapat menyokong mereka begitu juga orang lain, tidak jauh lebih baik.

Adakah mungkin untuk menjana pendapatan daripada mengenakan sedikit lebih banyak untuk meminjam?

Kami sebenarnya melihat pertukaran terpusat untuk bagaimana dunia biasa berfungsi. Sekiranya anda melihat banyak pertukaran margin terpusat, mereka bahkan tidak mempunyai kumpulan pinjaman. Mereka hanya menyediakan pinjaman sendiri. Mereka adalah pemberi pinjaman. Mereka mengenakan bayaran. Orang bercakap tentang 20% ​​APR menjadi bayaran Dai yang sangat tinggi. Rata-rata, yang telah kita lihat, adalah bahawa mereka mengenakan bayaran 0.1% sehari, iaitu 36.5% setiap tahun. Tiada siapa peduli.

Seperti yang anda katakan, mentaliti anda adalah, saya hanya akan menyingkat ini selama seminggu. Anda akan bermain 0.1% setiap hari. Itu bermain 0.7% setiap minggu. Tetapi saya akan menjana 50%.

Pada asasnya, kami sebenarnya tidak menyangka penyebaran kadar faedah adalah tempat wang terbesar. Untuk menggeneralisasikan kumpulan pinjaman umum seperti Compound, suatu hari mereka akan melangkaui kes penggunaan kewangan untuk pinjaman ini.

Mereka bercakap mengenai pinjaman gaji, dan jelas ada perkara menarik seperti cDAI. Itu berpotensi membuka pasaran yang jauh lebih besar.

Sekiranya anda membuat andaian, iaitu 100% pinjaman akan berlaku kerana perdagangan margin, maka kadar faedah yang anda perolehi akan menjadi urutan besarnya lebih kecil daripada yuran transaksi. Lakukan matematik sederhana. Anda bercakap mengenai peratusan di atas. Kompaun mengambil 10% kepentingan spread. Itu 10% di atas 10%. 10% daripada 10% hanya jadi 1% setiap tahun, betul?

Kami bercakap mengenai pinjaman satu minggu. Itu 1/50 daripada 1%. Bayaran pertukaran terpusat yuran perdagangan terkecil mungkin 0.1%. Itu masih 10 kali lebih besar daripada 0.5% 10% dari 10%.

Saya juga sebenarnya tidak yakin bahawa Compound mengantongi perbezaannya. Mereka hanya boleh menggunakan ini untuk dana insurans. Saya fikir itu adalah satu kaedah yang baik untuk membekalkan insurans. Inilah yang dilakukan oleh BitMex. Anda mengambil peratusan spread kadar faedah untuk menutup kegagalan pembubaran. Itu mekanisme yang sangat bagus. Kami tidak akan mengacaukannya.

Salah satu ciri yang lebih menarik mengenai DDEX adalah bahawa kemudahan tempat ini tidak mempunyai KYC atau AML, yang membolehkan lebih banyak privasi daripada pesaing. Adakah terdapat rancangan untuk mengubah cara ini dilakukan untuk produk margin?

Saya tidak pasti sama ada KYC adalah jalan yang sesuai. Sebaik sahaja anda melakukan KYC, anda akan rugi.

Masalahnya ialah pertukaran yang terdesentralisasi tidak akan secepat mungkin. Ia tidak akan pernah seefisien sebagai pertukaran terpusat.

Pada asasnya, jika anda melakukan semua usaha untuk melaksanakan pertukaran dengan cara yang terdesentralisasi, dan kemudian anda menjatuhkan KYC di atasnya, anda akan kehilangan semua kelebihan. Maka anda juga boleh membina pertukaran terpusat.

Itu adalah hujah prinsip pertama mengapa KYC bukan jalan yang sesuai. Saya fikir ia harus mesra pematuhan. Apa yang saya maksudkan ialah saya fikir orang bercakap tentang, DEX awal sebagai cara untuk mengelakkan diri daripada mematuhi.

Apa yang orang lupa adalah bahawa DEX pada dasarnya mempunyai beberapa sifat yang sangat bermanfaat dari segi pematuhan.

Mengapa pertukaran dikawal selia? Terdapat dua jawapan asas. Satu, ialah anda ingin mengelakkan pengubahan wang haram. Kedua, anda ingin mengelakkan penipuan kerana pertukaran kustodian menjadi hak penjagaan. Mereka boleh melarikan diri dengan wang semua orang. Ini adalah penipuan keluar.

Dengan pertukaran yang terdesentralisasi, kerana bukan kustodial, tidak ada kemungkinan penipuan keluar. Itu harta yang sangat bagus. Dan dua, kerana semua urus niaga benar-benar berlaku dalam talian, ia tidak memutuskan hubungan.

Alasan seseorang mengambil wang yang dicuri dan memasukkannya ke ShapeShift atau Coinbase adalah kerana mereka dapat menariknya dan wang itu akan “dicuci”. Sekiranya anda melakukan transaksi di bursa terdesentralisasi, seperti DDEX atau Radar Relay, kemungkinan tidak akan putus. Anda tahu dengan tepat dari mana wang itu berasal. Anda tahu dengan tepat di mana ia pergi.

Ini adalah dua sifat yang sangat elegan. Kita harus memanfaatkan sifat-sifat ini. Untuk mencipta produk yang lebih baik di mana orang tidak dapat melakukan perkara buruk.

DEX sudah mempunyai sifat ini tetapi tidak ada yang benar-benar membicarakannya. Secara keseluruhan, ini adalah seberapa awal kita. Hanya hakikat bahawa kita tidak mempunyai sistem identiti. Walaupun anda menggunakan sistem KYC, ia adalah sistem KYC yang sangat terpusat, terpencil. Hanya DEX tertentu yang mungkin mempunyai pangkalan data SQL pemetaan beberapa alamat ke maklumat beberapa orang.

Mungkin itu bukan penyelesaiannya. Perkara itu boleh digodam, atau tersesat. Mungkin tidak cukup besar. Saya juga teruja dengan masalah identiti yang cuba diselesaikan oleh orang lain. Bayangkan jika kita mempunyai sistem identiti pihak ketiga yang dipisahkan. Satu yang mempunyai sejarah kredit dan perkara lain yang anda juga dapat memanfaatkannya. Saya rasa itulah jalan penyelesaiannya. Saya tidak fikir jalan penyelesaiannya adalah untuk projek DeFi tertentu untuk melancarkan sistem identiti sendiri yang dibunyikan dengan berkesan. Begitulah rupa sistem KYC ini bagi saya.

Bagaimana anda akan mengeluarkan berita?

Pada permulaan internet mudah alih saya yang lalu, dengan produk pertama saya, kami meningkat dari 16 hingga 16 juta pengguna pada tahun pertama. Kami melakukan banyak penggodaman pertumbuhan. Saya tidak fikir DeFi seperti itu.

Ada dua perkara. Yang pertama, anda bercakap tentang projek yang paling berjaya, anda juga bercakap mengenai asas pengguna yang sangat kecil. Sekiranya anda melihat Pembuat dan melihat Kompaun, kita bercakap mengenai urutan ribuan pengguna bukan berjuta-juta.

Untuk menjangkau orang ramai yang sangat istimewa ini, saya tidak mengatakan bahawa tidak sukar, tetapi lebih-lebih lagi anda hanya perlu mempunyai tawaran nilai yang unik. Kemudian mereka mungkin akan menemui anda. Fikirkan jenis orang yang akan menggunakan produk yang terdesentralisasi. Orang-orang ini sangat canggih. Pertama sekali, mereka mempunyai MetaMask, lejar, atau a DATANG dompet. Itu sahaja memerlukan beberapa kepakaran. Kemudian mereka harus memahami operasi kewangan untuk mewujudkan perdagangan margin dan implikasi dari itu dan risikonya. Orang bercakap mengenai “kebolehgunaan adalah penghalang”. Ya, suatu hari nanti … Tetapi kita tidak berada di sana hari ini.

Kami bercakap mengenai persimpangan beberapa orang yang mahir dalam bidang kejuruteraan dan kewangan. Sekarang ini kita berada di bawah radar. Namun kami terkejut berapa banyak orang yang benar-benar menemui kami. Bagaimana anda menemui kami? Kami tidak menerbitkan URL kami di mana sahaja. Kami tidak bercakap tentang banyak orang. 100 orang menemui kami. Itu adalah bahagian yang tidak sepele dari asas pengguna berpotensi yang dapat kami jangkau ketika ini.

Saya fikir anda harus mengambil langkah demi langkah. Semua pasukan peringkat pertama di Defi pesakit kami. Orang-orang yang berusaha untuk bergerak dan berusaha menggunakan token atau pemasaran viral, mereka membakar diri dengan cepat. Sekiranya anda melihat orang-orang yang sebenarnya menulis dan menghantar, benar-benar mendapat daya tarikan, seperti Kompaun dan Pembuatnya, mereka memerlukan masa yang lama. Mereka semua dalam kitaran kapal enam bulan dan tidak banyak peretasan pertumbuhan dan PR.

Pada peringkat ini, tentu saja, kita ingin berkembang lebih cepat. Kami mahu pertumbuhannya pesat. Tetapi anda tidak boleh memaksanya terlalu keras Masih ada jalan panjang sebelum ada yang membuat produk DeFi yang siap untuk digunakan oleh orang ramai.

Kami sangat fokus untuk mendapatkan seratus pengguna pertama, seribu pengguna pertama, 10,000 pengguna pertama. Tetapi 10,000 pengguna sebenarnya sangat kecil. Secara harfiah, kami dapat bercakap dengan seribu pengguna pertama kami satu persatu. Kita tidak perlu melangkau. Untuk menyimpulkan kedudukan itu dan untuk menjawab soalan anda, kami bersedia melakukan perkara yang tidak sesuai. Kami tidak perlu membuat skala. Kemudian kita akan mencari soalan sukar untuk skala nanti.

Apa pendapat anda mengenai bayaran gas yang tinggi dan bagaimana ia mempengaruhi kemasukan kewangan?

Dalam beberapa cara, kita bercakap mengenai penskalaan sekarang. Terdapat lapisan satu skala, mungkin mengubah model konsensus. Atau lapisan dua skala, mungkin urus niaga kumpulan. Anda boleh mengambil sesuatu seperti bukti pengetahuan sifar, dan mungkin anda dapat memampatkan seribu transaksi menjadi satu transaksi.

Kedua-dua perkara ini pasti kita lihat dengan teliti. Pada penghujung hari, tidak ada satu pasukan yang dapat menyelesaikan semua masalah. Kami adalah produk DeFi lapisan dua. Dari perspektif kami, kami ingin mengesahkan mengenai Ethereum. Rangkaian yang paling selamat, mungkin mahal, tetapi selamat. Anda membayar keselamatan.

Anda benar-benar mengesahkan kes penggunaan anda di sini. Kemudian anda cuba mencari jalan yang boleh anda lalui. Mungkin itu Ethereum 2.0. Atau mungkin dengan bantuan penyelesaian tahap dua. Mungkin blockchain yang lebih baik. Tugas kita adalah untuk menilai perkara-perkara ini dan mengetahui kesahihannya dan membina protokol kita dengan cara yang boleh dipindahkan.

Tian yang hebat! Terima kasih banyak kerana meluangkan masa bersama kami hari ini.

Terima kasih banyak bercakap mengenai perkara ini. Sekiranya ada yang mempunyai pertanyaan, hubungi.

Pemikiran Akhir

Buat masa ini, platform perdagangan margin baru tidak melakukan apa-apa bagi mereka yang memegang token PANAS. DDEX sedang dilanda kebakaran. Persaingan di ruang margin DEX sangat sengit. Contoh yang paling jelas adalah penutupan yang akan datang Perkhidmatan perdagangan margin Opyn pada 15 Oktober 2019.

Mudah-mudahan, fokus DDEX pada penyebaran / kedalaman dan keselamatan rangkaian akan memberi perkhidmatan yang baik kepada komuniti peniaga dan jurutera canggih yang ada yang mendorong DeFi maju. Tumpuan ini harus memastikan jalan ke hadapan untuk DDEX.

Jangan ragu untuk menghubungi pasukan DDEX dengan soalan:

Twitter: Tian Li (Ketua Pegawai Eksekutif / Pengasas), Scott Winges (Ketua Produk)

Telegram: Wang Bowen (COO / Pengasas)

Platform Dagangan Margin: https://margin.ddex.io

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me