Adalah mudah untuk menjadi pelabur kerusi. Cukup buat carta kripto, saham, atau ETF terbaru dan menyedari hakikat bahawa anda tidak mempunyai semua penjimatan hidup anda dengan menaikkannya ke tahap baru yang gila. Sebilangan besar, jika tidak semua, peniaga kripto mengalami penyesalan yang serupa pada satu masa atau yang lain. Walau bagaimanapun, melihat lebih dekat, terdapat banyak alasan kukuh untuk tidak memasukkan sebahagian besar modal risiko anda ke dalam kripto tunggal. Sebilangan rasionalnya jelas, tetapi yang lain memerlukan anda berfikir di luar kotak. Mengehadkan terlalu banyak tumpuan portfolio adalah cukup mudah, selagi anda menjaga emosi, ketakutan kehilangan (FOMO), dan keserakahan. Inilah pandangan lebih dekat sekarang.

Sebilangan kecil dari Nilai Bersih Anda

Dalam artikel ini, kami melihat bagaimana untuk mengelakkan melabur terlalu banyak modal risiko anda ke dalam perdagangan tertentu. Kami tidak akan membincangkan isu yang sama pentingnya mengenai jumlah kekayaan bersih anda yang harus diperuntukkan untuk pelaburan dan spekulasi crypto. Walau bagaimanapun, katakanlah bahawa anda harus berusaha untuk memperuntukkan hanya sebahagian kecil daripada jumlah kekayaan bersih anda (rumah, harta peribadi, simpanan, akaun persaraan, dll.) Ke pasaran kripto. Hanya anda yang dapat menentukan jumlah yang sesuai untuk melabur dalam kripto. Walau bagaimanapun, ia harus cukup sederhana sehingga jika anda cukup malang untuk kehilangan semuanya, gaya hidup anda tidak akan terjejas.

Bahagikan Bahagian Anda hingga Tujuh atau Lapan

Ulasan King Solomon yang abadi mungkin merupakan nasihat kepelbagaian portfolio terbaik yang akan anda terima:

“Bagilah bahagianmu menjadi tujuh, atau bahkan kepada lapan, kerana kamu tidak tahu apa musibah yang mungkin terjadi di bumi.”

  • Pengkhotbah, bab 11, ayat 2

Kesalahan fatal yang banyak dilakukan oleh pelabur kripto adalah meletakkan sejumlah besar modal risiko mereka ke dalam satu posisi perdagangan atau jangka panjang. Anda mungkin juga telah mengalami godaan ini. Mungkin anda bernasib baik dan anda membuat kumpulan, atau mungkin anda kalah masa besar.

Mungkin anda juga mengikuti nasihat Salomo, membagi semua modal risiko anda dengan tujuh atau lapan syiling yang berbeza. Kemudian muncul puncak kripto Disember 2017, dan anda masih dikejutkan dengan 80 peratus pengeluaran akaun. Apa yang memberi, bagaimanapun?

Untuk satu perkara, Salomo tidak mengatakan meletakkan semua modal risiko anda ke dalam peruntukan crypto yang sama. Sebilangan besar pasaran crypto sangat berkorelasi, jadi anda sama sekali tidak banyak mempelbagaikan.

Solomon merujuk kepada memperuntukkan modal risiko anda untuk pelbagai jenis pelaburan. Dalam artikel sebelumnya, anda telah melihat prestasi kekuatan relatif Bitcoin vs saham teknikal, emas, harta tanah, dan saham pasaran baru muncul. Bitcoin adalah pemenang yang sukar ditandingi dalam tempoh dua, tiga dan lima tahun terakhir. Walau bagaimanapun, Bitcoin mempunyai teruk berprestasi rendah keempat-empat kelas aset kewangan tersebut sejak Disember 2017. Raja Solomon mungkin mencadangkan agar anda memperuntukkan jumlah dolar yang sama dengan modal risiko anda di semua lima pasaran utama tersebut. Anda akan menikmati keluk ekuiti portfolio yang lebih lancar, hanya dengan menghadkan penumpuan portfolio yang berlebihan.

Penipuan Fatal

Bitcoin merosot hampir 85 peratus antara Disember 2017 dan Disember 2018, menjadikan kes yang kuat untuk konservatif peruntukan aset. Kemerosotan seperti ini akan ditolak sebagai tidak mungkin (jika tidak mustahil) oleh banyak pelabur Bitcoin tahap akhir (Q4 2017). Akibatnya, mereka mungkin telah membelanjakan terlalu banyak wang tunai ke dalam duit syiling kerana ia melambung tinggi. Kemudian ketika Bitcoin beralih ke arah penurunan, mereka mungkin mengalami tekanan yang melampau, jika tidak panik.

Pedagang dan pelabur sering lupa bahawa hasil perdagangan yang diberikan hampir 100 peratus secara rawak. Hasilnya tidak bergantung kepada semua siri pemenang (yang kalah) yang mendahuluinya. Namun, peminat kripto masih boleh tergoda bertaruh peternakan berdasarkan berita, corak grafik, atau sentimen pelabur yang melampau. Haruskah ada pelabur yang rasional menggunakan dua, lima atau bahkan 10 kali peruntukan tunai biasa mereka pada perdagangan yang sebenarnya hanya 50-50 pelemparan? Sudah tentu tidak. Namun, peniaga dan pelabur terus melakukan kesalahan kritikal ini setiap hari.

Salah satu cara pelabur dapat mengelakkan masalah ini adalah dengan mengikuti nasihat bijak Salomo.

Kepelbagaian: Peruntukan Bitcoin Plus ETF

Berikut adalah statistik utama untuk portfolio hipotesis, $ 100,000 yang mengandungi Bitcoin, QQQ (NASDAQ 100 ETF), GLD (ETF emas), ITB (ETF harta tanah), dan EEM (ETF pasaran baru muncul). Untuk meringkas dari artikel kami sebelumnya Tempoh ujian adalah 1 Januari 2014, hingga 1 Januari 2019, diukur pada selang 6 bulan. $ 20,000 diperuntukkan untuk setiap lima instrumen:

mengehadkan portfolio BTCUSD yang terlalu tumpuan

Portfolio Satu.) BTCUSD, QQQ, GLD, ITB, dan EEM: Hasil hipotesis lima tahun dari portfolio lima aset bernilai $ 20k setiap satu. Imej: DW Pendergast Jr.

Portfolio Bitcoin ditambah empat ETF di atas menguntungkan. Portofolio tidak pernah jatuh di bawah $ 91,000 semasa pengeluaran awal hampir 18 bulan. Namun, setelah meningkat hampir 400%, ia memberikan kembali lebih dari $ 265,000 pada keuntungan terbuka. Bitcoin adalah aset yang paling bertanggungjawab untuk keparahan setiap pengurangan portfolio satu dan dua.

Kepelbagaian: Peruntukan Saham Beta Bitcoin Plus Tinggi

mengehadkan NFLX tumpuan berlebihan portfolio

Portfolio Dua.) BTCUSD, NFLX, NEM, DHI, dan TSM: Hasil hipotesis lima tahun dari portfolio $ 5-setiap, lima aset, di mana empat daripadanya adalah saham beta tinggi. Portofolio ini menawarkan gabungan risiko dan pulangan terbaik bersama dengan penurunan minimum. Imej: DW Pendergast Jr.

Penjelmaan portfolio seterusnya menggantikan portfolio satu ETF dengan salah satu ETF beta tinggi (tidak menentu) komponen stok. Prestasi meningkat dengan ketara, walaupun penurunannya berkurangan. Portofolio ini menawarkan gabungan potensi keuntungan terbaik, penarikan rendah (terutamanya penarikan bawah air) dan kawalan risiko.

The Wild Ride: Bitcoin Sendiri

mengehadkan Bitcoin yang terlalu fokus

Portfolio Tiga.) Portofolio BTCUSD sahaja, menggunakan peruntukan awal $ 100,000. Bitcoin hanya menunjukkan prestasi terbaik. Tetapi lihatlah berapa banyak penderitaan yang ditimbulkan selama fasa penarikan tiga tahun. Imej: DW Pendergast Jr.

Portfolio Bitcoin sahaja menghasilkan keuntungan yang luar biasa. Namun, keuntungan tersebut datang dengan tanda harga yang berat, seperti penarikan keuntungan terbuka yang besar. Adakah anda benar-benar dapat menguruskan pengeluaran $ 65,000 di bawah air 18 bulan selepas (1 Julai 2015) membuat pelaburan Bitcoin $ 100,000 awal anda?

Baiklah, Monty. Saya akan Ambil Pintu Nombor Dua

Secara realistik, portfolio dua adalah satu yang boleh dijalankan. Inilah sebabnya:

  • Saham komponen ETF beta tinggi menawarkan potensi keuntungan yang jauh lebih besar daripada ETF.
  • Saham tersebut sebenarnya menjadikan portfolio lebih menghindari risiko dengan jangka masa yang lebih kecil, penurunan yang lebih teruk.
  • Saham beta tinggi nampaknya melengkapkan Bitcoin dengan baik, menjadi pasaran yang tidak menentu.

Portfolio Bitcoin sahaja menawarkan potensi keuntungan paling banyak. Sejauh ini, tidak ada perdebatan sama sekali. Walau bagaimanapun, ini adalah yang paling sukar bagi pelabur untuk tinggal dalam jangka masa panjang. Sangat sedikit pelabur (crypto atau sebaliknya) yang dapat menangani penurunan keuntungan terbuka 70 peratus. Juga tidak banyak yang dapat mengatasi tekanan penurunan hampir ekuiti bawah 65 peratus (apabila portfolio anda jatuh di bawah nilai asalnya), dan itu betul-betul keluar dari pintu! Baik satu atau dua portfolio mempunyai penurunan bahkan jauh lebih teruk daripada portfolio Bitcoin sahaja. Semua yang diberitahu, portfolio dua kelihatan sebagai pemenang hands-down dalam pertandingan tiga arah ini.

Mengehadkan Penumpuan Portofolio

Anda telah melihat bagaimana mengehadkan penumpuan portfolio yang berlebihan dapat mengehadkan tempoh dan intensiti penarikan, walaupun meningkatkan keuntungan. Tidak ada cara yang sempurna untuk merancang portfolio pelaburan yang seimbang, dan pastinya model di atas dapat diubah, diuji dan diperbaiki.

Walau bagaimanapun, idea besar adalah bahawa anda memahami pentingnya mempelbagaikan kelas aset yang berbeza secara asasnya (sekurang-kurangnya lima dan mungkin sebanyak sepuluh) dalam jumlah dolar yang sama. Apabila anda mahir melakukannya, keluk ekuiti portfolio anda akan menjadi lebih tegak. Penurunan anda akan lebih kecil dan tahap tekanan anda juga akan berkurang.

Berikut adalah petikan yang tidak dapat dilupakan yang merangkum sekurang-kurangnya beberapa perkara yang telah anda pelajari di atas:

“Saya lebih mementingkan pengembalian wang saya daripada pengembalian wang saya.”

  • Akan Rogers

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me