Evolusi Wang Ke Zaman Digital

Kisah potensi cryptocurrency sama dengan evolusi wang itu sendiri. Wang mempunyai banyak bentuk melalui sejarah manusia, tetapi inti kegunaannya adalah kemampuannya menyimpan dan menyampaikan pengeluaran manusia.

Ringkasnya, pengeluaran manusia adalah gabungan masa dan tenaga kita (kalori). Masa ditambah tenaga sama dengan pengeluaran. Oleh itu, wang adalah perwakilan masa dan tenaga kita.

Wang adalah idea. Ini adalah perjanjian kolektif bahawa item atau idea dapat mewakili pengeluaran manusia kita. Kami memperdagangkan wang untuk memperoleh barang dan perkhidmatan yang sebaliknya tidak dapat, atau tidak akan kami hasilkan sendiri. Kami memperdagangkan pengeluaran tersimpan kami kepada orang lain sebagai pertukaran barang dan perkhidmatan ini.

“Wang adalah halusinasi budaya bersama. Itu khayalan bersama. ” – Andreas Antopolous [Internet Wang]

Wang boleh menjadi apa-apa, dengan syarat ada konsensus bahawa komuniti tertentu juga menggunakannya. Namun, apabila ekonomi menjadi lebih kompleks secara eksponen, keperluan untuk bentuk wang yang lebih sesuai muncul.

Walaupun evolusi wang tidak sempurna, pertumbuhannya yang agak linear adalah kisah pelbagai lelarannya. Bentuk wang baru berjaya mengatasi penyandangnya apabila mereka dapat memenuhi keperluan pengguna dengan lebih baik.

Menjumpai medium terbaik untuk mewakili wang telah menjadi perjuangan bersejarah untuk mengimbangkan enam ciri utama: ketahanan, mudah dibawa, dibahagi, keseragaman, kekurangan dan penerimaan. Untuk memahami potensi mata wang kripto adalah dengan memerhatikan penjelasannya.

Semakin baik mata wang dapat mewakili ciri-ciri ini, semakin berguna.

Ciri-ciri Wang

Kualiti wang yang menjadikannya paling berjaya adalah kualiti yang paling mencerminkan bagaimana penggunanya berinteraksi dengannya. Ringkasnya, wang yang unggul mempunyai pengalaman pengguna terbaik.

1. Pembahagi

Wang perlu dapat digunakan untuk pembelian besar dan kecil tanpa batasan dari medium mata wang itu sendiri.

Contohnya, batu kecil atau cengkerang mungkin berguna untuk pembelian seharian seperti roti atau susu. Tetapi ketika membeli aset besar seperti lembu atau rumah, perdagangan kerang laut memerlukan lebih banyak daripada yang wajar untuk ditangani.

Sebaliknya, menggunakan jongkong emas sebagai wang untuk membeli sebidang tanah besar adalah masuk akal. Walau bagaimanapun, menggunakan jongkong emas sebagai alat pertukaran untuk pembelian sehari-hari tidak mudah diturunkan.

2. Ketahanan

Semua emas yang pernah diproses oleh manusia masih ada hingga ke hari ini. Salah tempat atau terlupa, pasti, tetapi semuanya masih ada.

Wang yang paling lemah digunakan oleh industri atau mudah hilang akibat penderitaan semula jadi.

3. Kemudahalihan

Manusia bergerak, hanya salah satu perkara yang kita lakukan. Akan menjadi pengalaman pengguna yang sangat buruk sekiranya wang yang saya perolehi di satu kawasan tidak dapat digunakan di kawasan lain hanya kerana tidak mudah alih.

Wang kertas adalah lebih mudah dibawa daripada logam dan batu berharga. Bit dan bait berada dalam liga yang lain.

4. Ketahanan

Sedikit kata kunci dalam blockchain. Ringkasnya, kebolehfungsian bermaksud bahawa setiap unit wang sama dengan yang lain. Ini adalah ciri penting wang untuk menyeragamkan nilai sepanjang ekonomi.

Anggaplah dengan cara ini, akan sangat menyusahkan untuk membayar kopi kita yang terlalu mahal sekiranya setiap bil dolar yang kita miliki mempunyai pelbagai nilai kerana keunikannya yang tersendiri.

Kami mahu kopi kami unik, bukan wang kami.

5. Kekurangan

Wang terbaik terhad dalam peredaran bekalan dan jatuh di suatu tempat yang sangat sukar hingga mustahil untuk menghasilkan lebih banyak.

Semakin banyak ramalan penawaran wang, semakin kuat asas ekonomi keseluruhan.

Menurut berita cryptocurrency dari Bitcoin Naik, pengeluaran wang yang kurang rosak, semakin kuat ekonomi. Empayar, negara, dan pemerintah jatuh ketika penawaran wang mereka dibanjiri oleh pelaku dalaman atau pengaruh luar.

6. Kebolehterimaan

Adakah anda bercakap Old Norse, Akkadian, Inggeris Tengah, atau Mesir Purba? Mungkin tidak, dan itu kerana rangkaian bahasa ini menyusut dan digantikan dengan bahasa yang lebih diterima umum.

Wang, media komunikasi seperti bahasa, juga mendapat faedah daripada kesan rangkaian yang boleh diterima. Semakin banyak orang yang menggunakan bahasa biasa, atau dalam kes ini menggunakan mata wang yang sama, semakin banyak orang yang kita boleh berkomunikasi dengan mudah.

potensi cryptocurrency

Potensi Cryptocurrency sebagai Bentuk Wang

Kes untuk potensi cryptocurrency adalah kemampuannya untuk memperjuangkan enam ciri tersebut: kebolehpecahan, ketahanan, mudah dibawa, fungibility, kelangkaan, dan penerimaan.

Peminat blockchain yang berpengalaman mungkin sudah mengisi tempat kosong di sini, tetapi inilah kekurangannya.

Ambil contoh Bitcoin Network dan cryptocurrencynya, bitcoin.

  1. Pembahagi: Terdapat seratus juta satoshi setiap bitcoin.
  2. Ketahanan: Blockchain Bitcoin tidak berubah.
  3. Kemudahalihan: Ada kemungkinan untuk memberikan kunci peribadi untuk ingatan. Jadi, anda boleh membawanya ke mana sahaja. The Kaedah Loci mungkin?
  4. Kebolehfungsian: Secara teori, semua bitcoin adalah sama. Walau bagaimanapun, bitcoin mempunyai sejarah transaksi alamat yang dihantar dan diterima dari. Terdapat kritikan baru-baru ini mengenai fakta ini dan pengadun bitcoin nampaknya merupakan penyelesaian sementara.
  5. Kekurangan: Dua puluh satu juta bitcoin. Itu sahaja (garpu tidak termasuk).
  6. Kebolehterimaan: Perbahasan berlanjutan. Bitcoin tidak berhenti.

Bitcoin, tentu saja, tidak wujud secara terpisah. Cryptocurrency lain dari Bitcoin atau berkembang selainnya. Sebahagian besarnya, projek-projek lain bertujuan untuk mengisi ceruk tertentu, seperti Zcash dan Monero sebagai koin privasi, atau untuk bersaing secara langsung dengan bitcoin sebagai bentuk wang.

Memenuhi cryptocurrency biasanya bermaksud memperbaiki kekurangan Bitcoin yang dirasakan dan mendekati enam ciri wang secara berbeza. Sebagai contoh, Bitcoin Cash dan Litecoin berharap dapat mempercepat penerimaan dengan meningkatkan kelajuan transaksi. Tambahan pula, rantaian block seperti Dash telah meningkatkan kebolehpasaran duit syiling melalui fokus pada privasi rantai.

Potensi Cryptocurrency – Adakah Ia Akan Menang?

Sejarah manusia mengenai wang telah menjadi kaedah berterusan untuk kaedah yang lebih sesuai untuk menyampaikan nilai. Dari kerang laut yang nyata, batu, atau logam berharga hingga sistem mata wang fiat moden yang halus. Setiap lelaran menyamakan tujuannya dengan enam kualiti kualiti wang.

Memandangkan ketidakstabilan novel cryptocurrency, perlindungan perbelanjaan dua kali ganda, kekurangan yang dapat disahkan, dan ciri perintis lain, masuk akal bahawa potensi cryptocurrency adalah bentuk wang yang optimum.

Buat masa ini, masa depan masih belum jelas, kerana tidak semua ciri asas wang dapat direkayasa dan dijamin dengan kod. Sebuah bitcoin mungkin boleh dibahagikan, tahan lama, mudah alih, fungible dan langka mengikut reka bentuk. Namun, semua itu tidak akan menjadi masalah sekiranya tidak dapat diterima.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me