Penentangan Penapisan

Salah satu ciri terbaik dari blockchain yang terdesentralisasi adalah rintangan penapisan. Dengan wang di akaun bank anda, pihak ketiga mempunyai kawalan di mana dan kapan anda boleh menghantarnya. Dengan Bitcoin, anda boleh menghantar wang ke alamat apa sahaja yang anda mahukan tanpa rasa takut akan campur tangan pemerintah. Namun, kebebasan bukanlah tatanan semula jadi dunia. Perjuangan menentang penindasan dan penapisan adalah pertempuran berterusan. Walaupun Bitcoin mempunyai sejarah penting untuk mengelakkan penapisan, kami akan melihat ancaman di mana-mana terhadap cryptocurrency dan tahap rintangannya.

Wikileaks

Pada tahun 2010, pemerintah AS menekan pemproses pembayaran seperti Visa dan Mastercard untuk menyekat pembayaran ke Wikileaks. Sebagai tindak balas, Julian Assange, pengasas Wikileaks, ingin menerima pembayaran Bitcoin sebagai gantinya. Namun, pada masa itu, Satoshi Nakamoto tidak mahu Wikileaks menggunakan rangkaian Bitcoin. Satoshi berkata, “projek itu perlu berkembang secara beransur-ansur sehingga perisian dapat diperkuat di sepanjang jalan. Saya membuat rayuan ini kepada Wikileaks untuk tidak mencuba menggunakan bitcoin. Bitcoin adalah komuniti beta kecil pada peringkat awal. “

Assange bersetuju untuk tidak menggunakan Bitcoin pada masa itu tetapi sumbangan akhirnya dibuka pada tahun 2011

WikiLeaks kini menerima sumbangan Bitcoin tanpa nama di 1HB5XMLmzFVj8ALj6mfBsbifRoD4miY36v

– WikiLeaks (@wikileaks) 14 Jun 2011

Wikileaks akhirnya menerima lebih dari 4000 Bitcoin untuk kekhawatiran pemerintah Amerika. Memandangkan kenaikan harga sejak 2011, larangan memproses kad kredit terhadap Wikileaks tidak diragukan lagi mempunyai kesan sebaliknya. Assange pasti gembira dengan hasilnya, dengan ucapan terima kasih kepada pemerintah AS.

Terima kasih saya kepada pemerintah AS, Senator McCain dan Senator Lieberman kerana mendorong Visa, MasterCard, Payal, AmEx, Mooneybookers, et al, untuk membina sekatan perbankan haram terhadap @WikiLeaks bermula pada tahun 2010. Ini menyebabkan kami melabur dalam Bitcoin – dengan > Pulangan 50000%. pic.twitter.com/9i8D69yxLC

– Julian Assange @ (@JulianAssange) 14 Oktober 2017

Wikileaks dan Coinbase

Pada tahun 2018, Coinbase menyekat Kedai Wikileaks akaun dari membuat transaksi di bursa cryptocurrency. Coinbase mengatakan mereka “diwajibkan secara hukum untuk menerapkan mekanisme pematuhan peraturan.” Coinbase juga mengatakan bahawa Wikileaks “melanggar syarat perkhidmatan kami dan kami menyesal untuk memberitahu anda bahawa kami tidak lagi dapat memberi anda akses ke perkhidmatan kami.”

Dikatakan bahawa Coinbase akan membantu menghancurkan syarikat pembayaran penapisan, dan tidak bergabung dengan mereka. Bawa keseimbangan terhadap penapisan penapisan, jangan biarkan dalam kegelapan. Tetapi Wikileaks merasakan mereka memiliki landasan moral yang tinggi, menyerukan “sekatan global Coinbase minggu depan sebagai anggota masyarakat crypto yang tidak layak.” Ironinya di sini mengejutkan seperti Wikileaks, laman web yang mempopularkan Bitcoin diserang oleh Coinbase, sebuah syarikat dipopularkan oleh Bitcoin.

Keupayaan Coinbase untuk melarang syarikat tertentu adalah salah satu kemungkinan serangan terhadap Bitcoin. Semasa Wikileaks masih menerima sumbangan dalam Bitcoin, Litecoin, Zcash, Monero, dan Ethereum, nampaknya mereka perlu mencari di tempat lain untuk membubarkan aset cryptocurrency.

ATM Bitcoin

Sekiranya anda disekat menggunakan bursa, anda sentiasa boleh menggunakan ATM Bitcoin terdekat anda. Walaupun tidak sesuai untuk sejumlah besar wang, tidak ada yang dapat menghentikan anda daripada menerima Bitcoin dan menuju ke ATM Bitcoin untuk mengubah wang syiling menjadi wang tunai. Dengan cara ini, Bitcoin menentang penapisan dengan membenarkan pembayaran yang mungkin tidak mungkin dilakukan.

Malangnya, sehingga terdapat persaingan yang lebih besar di pasaran ATM Bitcoin, mesin sering menghadapi masalah fi dan kadar pertukaran yang lebih buruk daripada kadar pasaran.

Tanpa Nama

ATM Bitcoin yang digunakan tanpa nama membantu dengan penentangan penapisan Bitcoin. Sekiranya anda membuat dompet tanpa memberikan maklumat peribadi, anda seharusnya dapat mengirim dan menerima Bitcoin sambil menyembunyikan identiti sebenar anda. Walau bagaimanapun, jika anda memperoleh Bitcoin di bursa yang mengikuti KYC, anda pasti kerajaan dapat melacak semua transaksi anda di blockchain.

Jika dibandingkan dengan Monero dan Zcash, Bitcoin memberikan penekanan pada transaksi tanpa nama, yang membuka kemungkinan penapisan lebih banyak. Walaupun kerajaan tidak dapat menghentikan transaksi Bitcoin, mereka pasti dapat mengejar anda setelah transaksi selesai.

Model Pemerintahan

Cara lain yang berpotensi menapis cryptocurrency adalah melalui pemerintahan. Pengemaskinian perisian, perubahan peraturan, atau pemalsuan blockchain adalah semua cara untuk mengawal transaksi. Kehilangan Satoshi memberikan kelebihan besar kepada Bitcoin di kawasan ini. Pemaju dan pelombong mesti mencapai kata sepakat sebelum dapat membuat perubahan pada protokol Bitcoin. Walaupun pasukan pengembangan berpusat dengan cepat menyebarkan kemas kini, ia memerlukan kos penapisan, berpotensi dalam bentuk garpu keras.

Cryptocurrency tahan penapisan harus mempunyai blockchain yang tidak berubah. Tidak seperti Ethereum, yang mengembalikan transaksi dengan garpu keras, sejarah Bitcoin ditulis dengan tegas dalam blockchainnya. Sekiranya garpu dapat membalikkan urus niaga anda, ia membuka pintu kepada penapisan.

Perlombongan

Oleh kerana perlombongan ASIC, tahap pemusatan dalam perlombongan Bitcoin tidak sesuai. Dengan pemain besar mendirikan ladang perlombongan yang mahal, semakin sedikit orang yang mengambil bahagian dalam proses perlombongan. Walau bagaimanapun, apabila perlombongan menjadi lebih terpusat, kemungkinan pertengkaran dan serangan 51% meningkat. Pada masa ini, pelombong tidak mempunyai alasan untuk berkolusi dan menyerang blockchain kerana keuntungan yang dicapai dengan hanya melombong Bitcoin. Walau bagaimanapun, untuk penapisan penapisan, Bitcoin ingin berada dalam kedudukan di mana ia tidak dapat secara logistik menyerah pada kekuatan hash yang luar biasa.

Contoh duit syiling dengan rintangan penapisan yang kurang adalah Bitcoin Cash. Oleh kerana ia menggunakan algoritma perlombongan yang sama dengan Bitcoin, kumpulan penambangan Bitcoin yang besar secara teorinya dapat 51% menyerang Bitcoin Cash. Walau bagaimanapun, tujuan utama ladang perlombongan besar adalah untuk menjana keuntungan. Menyerang Wang Tunai Bitcoin, walaupun boleh dilaksanakan, akhirnya akan menjadi pembaziran wang yang besar. Pelombong tidak mempunyai insentif untuk menggunakan masa dan tenaga untuk menghancurkan Bitcoin Cash. Walaupun dari sudut penentangan penapisan, Bitcoin Cash gagal kerana kerentanannya.

Bayaran

Bagaimana jika bayaran untuk menggunakan rangkaian Bitcoin menjadi mahal bagi banyak pengguna? Adakah bentuk penapisan untuk mengelakkan pembayaran daripada mereka yang kurang wang? Apabila bayaran rangkaian Bitcoin meningkat di puncak populariti, banyak orang mula menukar Bitcoin dengan Litecoin untuk memindahkan wang. Namun, transaksi seperti itu sekali gus menyebabkan penggunaan pihak ketiga, mengalahkan tujuan penapisan penapisan. Bitcoin pastinya perlu terus meneroka kaedah untuk meningkatkan urus niaga di rangkaian dan pada masa yang sama mengekalkan yuran rendah. Jaringan kilat pada masa ini adalah pertaruhan terbaik. Malangnya, terdapat juga kebimbangan mengenai pemusatan dan penapisan dengan kilat.

Kesimpulannya

Jika dibandingkan dengan mata wang kripto lain berdasarkan rintangan penapisan, Bitcoin muncul di hadapan. Tidak ada duit syiling lain yang boleh menuntut tahap kebolehpercayaan dan desentralisasi yang sama dengan Bitcoin. Model tadbir urus, blockchain yang tidak berubah, dan kemampuan untuk mencairkan melalui ATM semuanya menyumbang kepada tahap kebebasan yang diberikan Bitcoin. Namun, masih ada kerja yang perlu dilakukan. Pertukaran pihak ketiga, pelombong, yuran, dan kerajaan semuanya mencuba dan mengeluarkan tekanan pada Bitcoin. Namun, terlepas dari semua ancaman yang berpotensi, koin itu tetap tersekat di satu blok pada satu masa, tanpa gangguan, dan tanpa pihak ketiga menapis transaksi anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me