Keuangan Desentralisasi “DeFi” telah mengalami pertumbuhan yang luar biasa dalam beberapa bulan terakhir, dan sepertinya ini akan terus meningkat. Menurut Denyutan DeFi, terdapat kira-kira $ 1.13B terkunci dalam kontrak DeFi, hampir dua kali ganda jumlahnya pada awal tahun 2020.

Yang mendasari peningkatan populariti DeFi baru-baru ini ialah rangkaian alat kewangan yang tidak konvensional yang membantu mendemokrasikan masa depan pinjaman dan urus niaga global.

Kami berhubung dengan Chintai pasukan, platform berasaskan Cayman yang bertujuan untuk membolehkan penyewaan token utiliti yang tidak digunakan. Sekiranya anda belum pernah mendengar tentang token utiliti, anda tidak keseorangan. Token utiliti, atau token yang pada dasarnya merupakan janji untuk mengakses produk atau perkhidmatan masa depan, sangat digembar-gemburkan dalam kegilaan ICO 2017, tetapi pasaran beruang seterusnya menyejukkan landskap pasaran utiliti.

Token utiliti dimaksudkan untuk digunakan, tetapi kebanyakannya tidak aktif. Pemegang token utiliti telah melihat beberapa nilai token utiliti mereka menjunam ke atas 95% dan beralih ke fokus pada perkara lain.

Chintai ingin membiarkan pemegang token utiliti mendapatkan beberapa utiliti sebenar daripada token mereka. Dengan volume transaksi lebih dari 250 juta, Chintai tampaknya menawarkan proposisi nilai yang sangat menarik, jika tidak setidaknya menunjukkan etos DeFi untuk memungkinkan peluang kewangan yang tidak terkumpul dalam tindakan.

Kami bercakap dengan Ryan Betham, Chintai COO, mengenai DeFi, pertumbuhan Chintai baru-baru ini, dan landskap token utiliti.

Mengapa DeFi adalah ruang yang menarik sekarang?

Pelopor DeFi menghasilkan kes penggunaan ketara yang mewujudkan impian yang menggerakkan pergerakan cryptocurrency. Ini adalah untuk memberi orang kawalan wang mereka, dan mendemokratisasi akses ke peluang – sambil menghapuskan pengekstrak nilai.

Jadi, di sini kita sekarang ini dengan banyak protokol DeFi. Sebilangan besar menawarkan pinjaman terdesentralisasi. Dan ia berfungsi dengan baik. Kami melihat bukti bahawa kami tidak memerlukan pihak ketiga untuk memudahkan salah satu asas asas ekonomi baru – meminjam dan memberi pinjaman.

Dan ini dilakukan dalam skala global, tanpa sempadan, semuanya dilaksanakan dengan kod. Seperti menonton benih tumbuh untuk visi ekonomi digital baru. Betapa hebatnya barang ini?!

Bolehkah anda membuat hipotesis berapa banyak ruang DeFi perlu berkembang?

Sekiranya anda memperluas definisi DeFi untuk memasukkan instrumen kewangan apa pun yang bergantung pada kontrak pintar dan teknologi lejar diedarkan untuk berfungsi, langit adalah hadnya. Nilai wang keseluruhan sistem kewangan global adalah sekitar $ 300 trilion – dengan “T”. Tidak semuanya perlu ada pada blockchain.

Tetapi ada kes yang baik untuk dibuat bahawa kita dapat melihat sistem kewangan global yang kebanyakannya bergantung pada teknologi blockchain. Ia terlalu cekap dan selamat berbanding infrastruktur yang ada. Prinsip pasaran akan menyarankan anda menyesuaikan diri atau mati.

Ambil contoh pasaran bon bernilai $ 109 trilion. Itulah sesuatu yang kami cuba bantu memperbaiki dan teknologi blockchain adalah instrumen yang sempurna untuk membawa keuntungan kecekapan besar di pasaran bon. Dan yang terbaik adalah penyelesaiannya mengganggu sementara masih bermanfaat untuk bank besar, bank kecil, perniagaan, dan pelabur secara serentak. Insentif selaras dan semua orang menang.

Oleh itu, setelah orang memahami cadangan nilai, kami menjangkakan perkara ini akan seperti api. Ini akan menjadi salah satu lompatan evolusi yang kelihatan lambat pada masa ini, tetapi cepat dalam retrospeksi.

“Token utiliti dimaksudkan untuk digunakan, tetapi kebanyakan token ini tidak aktif, mengumpulkan habuk maya untuk pelabur yang membelinya.” Bagaimana Chintai bertujuan untuk mengatasi masalah ini?

Kami membina pertukaran berprestasi tinggi pertama yang terdesentralisasi untuk pinjaman dan utiliti token pinjaman. Tidak meminjam mata wang – meminjam utiliti itu sendiri. Kami bermula dengan pasaran penyewaan token EOS.

Bagi orang yang tidak tahu, token EOS memberi anda hak milik CPU rangkaian dan BERSIH. Anda boleh menganggap CPU dan NET sebagai kuasa bateri yang anda perlukan untuk menjalankan aplikasi atau melakukan transaksi di rangkaian. Tanpa CPU dan NET, anda tidak dapat menggunakan rangkaian.

Jadi orang yang memiliki token EOS, tetapi tidak perlu menggunakan CPU dan NET, dapat menetapkan suku bunga dan meminjamkan sumbernya kepada seseorang yang memerlukan CPU dan NET.

Peminjam membayar kadar faedah tersebut untuk jangka masa yang tetap dan menerima CPU dan NET untuk aplikasi atau transaksi mereka. Bahagian yang menarik ialah peminjam sebenarnya tidak memiliki token kerana anda boleh mewakilkan CPU dan NET sambil menjaga hak token itu sendiri.

Keseluruhan proses ini dikendalikan oleh kontrak pintar sehingga risiko rakan niaga hampir tidak ada. Kami melihat jumlah transaksi $ 250 juta dalam tempoh enam bulan, mempunyai 33,000 akaun unik menggunakan instrumen tersebut, dan kira-kira $ 3 juta faedah dihasilkan untuk pemberi pinjaman.

Sekarang kita menggunakan konsep itu dan menerapkannya pada sebarang token utiliti dan bahkan NFT, yang mewakili item unik atau pesanan khusus. Oleh itu, anda tahu item maya dalam permainan? Pedang, kulit, watak – apa sahaja. Kami juga mahu membolehkan penyewaan barang-barang tersebut. Kami juga melancarkan sejumlah pasar sewa baru pada awal tahun 2020 dan kami telah melihat hasil yang menjanjikan. Sukar untuk tidak teruja dengan perkara ini.

Tonggak apa yang perlu dilalui oleh ekosistem non-fungible token (NFT) untuk mencapai titik massa kritikal?

Secara amnya, tonggak terpenting adalah mempunyai alat pembangun yang dapat membolehkan UX lancar. Contohnya, mari kita bermain permainan.

Ini adalah ekosistem yang sudah matang untuk terganggu, tetapi tidak mempunyai alat yang diperlukan oleh pemain permainan untuk memanfaatkan sepenuhnya manfaat teknologi blockchain.

Pemain permainan sudah terbiasa dengan ekonomi dalam permainan. Tetapi adakah anda benar-benar fikir mereka akan menguruskan kunci peribadi dan log masuk ke akaun blockchain untuk aset maya token? Sebilangan besar tidak. Oleh itu, pembangun permainan memerlukan alat untuk memasukkan item maya ke dalam permainan dengan cara pengguna akhir tidak menyedari bahawa mereka menggunakan blockchain sama sekali.

Kami telah membina instrumen untuk kes penggunaan ini secara khusus. Enjin yang sama yang memudahkan penyewaan token juga dapat memudahkan transaksi untuk NFT dalam permainan.

Dan mesin itu dapat digunakan di latar belakang, menggunakan API kami, untuk menanamkan proses pertukaran barang maya secara langsung ke dalam permainan. Tidak ada geseran untuk pengguna akhir, tetapi semua kelebihan blockchain untuk industri permainan.

Bolehkah anda menerangkan bagaimana yang ditawarkan Chintai berbeza dengan pesaing?

Kami seperti pisau tentera swiss untuk DeFi. Sebab mengapa kami boleh mendapat tawaran yang pelbagai adalah kerana sistem pengurusan pesanan on-chain (OMS) berprestasi tinggi kami. Ini adalah barang geeky FinTech yang super, jadi tahanlah dengan saya.

Pesanan padanan OMS dan melaksanakan syarat-syarat yang dipersetujui antara pembeli dan penjual – ini adalah bagaimana buku pesanan diisi mengatakan pertukaran kripto kecuali sistem pengurusan pesanan itu di luar talian sehingga anda kehilangan ketelusan yang disertakan dengan OMS dalam rantai.

OMS rantai kami lincah dan sangat boleh dikonfigurasi. Ini membolehkan kita membangun pasaran dengan cepat untuk apa sahaja dari penyewaan token, kepada bon terdesentralisasi, perdagangan NFT, dan semua.

Aspek lain yang menarik dari OMS kami ialah kami dapat melabelkan perniagaan untuk mengambil bahagian di mana-mana pasaran Chintai dengan membenarkan mereka mengatur UI front-end mereka sendiri, menetapkan yuran mereka sendiri, dan menggunakan pertukaran kami di latar belakang untuk memudahkan pengurusan pesanan dan pelaksanaan.

Ini membolehkan orang membuat portal atau UI yang sangat disesuaikan untuk keperluan yang sangat spesifik. Dan kecairan untuk setiap pasaran dikongsi bersama, jadi anda tidak akan berakhir dengan pasaran pecahan.

“Bursa terdesentralisasi yang kurang mematuhi peraturan global berisiko ditutup karena kurangnya perlindungan pengguna dan undang-undang anti pencucian wang.” – Apa alternatif yang ditawarkan Chintai?

OMS dalam rantaian yang baru saya sebutkan adalah sebahagian besarnya. Pengawal selia mahukan ketelusan. Oleh kerana OMS kami berada dalam rantaian, mereka dapat mengesan dan melihat pergerakan token. Dalam kes kami, akaun akan dipautkan kembali ke identiti seseorang menggunakan KYC.

Pengguna kami akan memasukkan undang-undang pematuhan mereka ke dalam akaun mereka. Sekuriti token juga akan mempunyai kawalan pematuhan yang dikodkan juga. Oleh itu, sebagai pengguna, anda hanya boleh mengakses token yang dianggap mematuhi undang-undang dalam bidang kuasa yang anda tinggal.

“Chintai menurunkan kos bagi mereka yang berusaha menggunakan token sambil memberikan hasil kepada mereka yang meminjamkannya.” – Berapa faedah yang ditawarkan oleh Chintai?

Chintai membolehkan pasaran yang mengalami turun naik seperti pasaran lain. Kami telah melihat APR setinggi 40%. Tetapi biasanya APR lebih masuk akal. Di sekitar 3-10% bergantung pada pasaran.

Rangkaian produk Chintai kelihatan cantik, baik, manis. Yang mana yang paling popular di kalangan pengguna anda? Produk mana yang anda rasa kurang digunakan dan menawarkan banyak nilai?

Pasar penyewaan token paling banyak digunakan. Sebahagian besarnya kerana mereka hidup paling lama dan DEX sedang menunggu kelulusan lesen dari Monetary Authority of Singapore sehingga belum disiarkan. Aspek yang paling diremehkan sejauh ini ialah Chintai Merchant Network, iaitu perkhidmatan pelabelan putih OMS kami.

Pedagang dapat menetapkan yuran mereka sendiri, membina UI tersuai mereka sendiri, dan Chintai mengurus semua pengurusan dan pelaksanaan pesanan. Ia sangat hebat. Lagipun, alangkah baiknya jika kita memiliki semua token hebat ini, tetapi tidak dapat membuat pasaran yang tepat untuk menukarnya dalam aplikasi atau untuk pelbagai kes penggunaan?

Bolehkah anda membimbing kami bagaimana cara yang paling popular berfungsi?

Bercakap dengan kami. Kami meneroka dengan tepat pasaran mana yang ingin anda buat dan kami menyesuaikannya untuk anda. Atau jika kami sudah mempunyai pasaran yang anda mahukan, tetapi fikir dapat memanfaatkan UI yang lebih baik, maka kami melabelkan anda untuk menggunakan OMS kami dan berkongsi kecairan yang telah ditetapkan. Dalam kedua-dua kes tersebut, anda perlu membina UI anda dan menetapkan yuran anda sendiri. Tetapi kami menjaga selebihnya.

Mengapa EOS?

Chintai dirancang untuk menjadi Sistem Pengurusan Pesanan (OMS) berprestasi tinggi, kelas perusahaan, sepenuhnya dalam rantai. Ini semestinya memerlukan kita menggunakan blockchain yang dapat menangani jumlah transaksi yang tinggi dengan kos rendah; ini menjadikan Etheruem sebagai pilihan yang tidak sesuai pada akhir tahun 2017 semasa projek ini dilancarkan.

Walaupun timbunan teknologi Chintai menggunakan eosio, kami menggunakan banyak contoh termasuk Worbli (untuk DeFi) dan WAX, Ultra (untuk permainan komersial) – blockchain EOS itu sendiri hanya menampilkan komponen kecil pasaran dan perkhidmatan.

Selain itu, Chintai tidak lama lagi akan menggunakan Jaringan DAPP Liquidapps untuk penskalaan mendatar, yang merangkumi perkhidmatan LiquidLink mereka untuk membolehkan dApps di Ethereum juga memanfaatkan Chintai, dengan kelebihan throughput transaksi di rantai dan mencerminkan kembali ke Ethereum dalam penyelesaian untuk mengurangkan kos gas.

Dari perbincangan industri perkhidmatan kewangan hingga saat ini, indikasi dari segi keutamaan adalah untuk memanfaatkan atau memacu industri / swasta eosio sebagai asas untuk perkhidmatan DeFi, dan ada keengganan untuk memanfaatkan salah satu blok publik yang ada.

Kami akan terus membuat keputusan berdasarkan maklum balas rakan kongsi dan keperluan pelanggan dalam hal itu, tetapi kami merasakan kami mempunyai timbunan teknologi yang tepat untuk dapat melakukan servis dan skala sambil memanfaatkan faedah kecekapan blockchain.

Seperti apa peta jalan Chintai untuk 2020?

2020 adalah tahun pelepasan yang dipercepat. Fokus utama kami adalah menyiapkan teknologi dan perniagaan kami untuk DEX. Kami menubuhkan pasukan pengembangan perniagaan kami di Singapura untuk meminta konsortium bank untuk menerbitkan Bon dan sekuriti yang terdesentralisasi dan kami membuka cawangan di Jerman untuk pasukan teknikal kami.

Ini termasuk menyusun beberapa syarikat yang akan mengemudi penerbitan STO pada DEX yang diatur. Kami juga melancarkan segelintir pasaran penyewaan token dan memformalkan perkongsian yang akan mengintegrasikan OMS kami untuk permainan, harta tanah komersial token, dan FinTech.

Untuk menolong semua ini, kami baru sahaja membuka pusingan pra-pilihan pada awal tahun 2020. Tetapi permulaan yang bercita-cita tinggi tidak berusaha mengumpulkan wang? Jadi anda mungkin sudah tahu itu.

Bagaimana seseorang boleh terlibat dengan Chintai?

Kami mungkin salah satu pasukan yang lebih telus dan interaktif. Sekiranya anda bertanya kepada kami apa yang kami buat pada bila-bila masa, kami akan memberitahu anda sebanyak mungkin.

Kami sangat menikmati membina budaya di mana pengikut, pengguna, dan penyokong kami dapat terus bersama kami. Cara terbaik untuk mendekati aksi adalah telegram atau twitter. Kedua-dua pemegangnya adalah chintaiEOS.

Twitter: @chintaiEOS

Telegram: https://t.me/ChintaiEOS

E-mel: [dilindungi e-mel]

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me