Apa itu Ardor?

Ardor adalah yang terbaru dalam bidang pesaing untuk blockchain sebagai perkhidmatan (BaaS) pembekal. Ini menyediakan infrastruktur blockchain untuk perniagaan dan institusi untuk memanfaatkan kekuatan teknologi blockchain tanpa harus melabur dalam mengembangkan solusi blockchain khusus. Sebaliknya, Ardor menawarkan rantaian utama yang menangani keselamatan dan desentralisasi blockchain. Ini menyediakan rantai kanak-kanak yang dapat disesuaikan yang siap digunakan, di luar kotak, untuk pelbagai aplikasi perniagaan.

kualiti semangat

Kelayakan Ardor

Pembangun Ardor adalah syarikat yang sama di sebalik projek sumber terbuka Nxt. Ardor melampaui Nxt untuk menyelesaikan masalah kritikal kembung blockchain, skalabilitas, dan penyesuaian.

Pertama, kita harus melihat secara terperinci Ardor, asasnya di Nxt, dan projek rantaian anak pertama Ignis. Walaupun projek ini mempunyai banyak potensi untuk mendorong blockchain sebagai perkhidmatan ke tahap kebolehgunaan dan aksesibilitas baru, kejayaannya mungkin bergantung pada jumlah daya tarikan yang dapat dihasilkan oleh pasukan pembangunan untuk aplikasi awal. Nxt telah berusaha untuk mendapatkan adopsi secara meluas yang diharapkan oleh pemaju, di luar beberapa contoh penting seperti BNP Paribas dan Accenture, dan Ardor memberikan titik tolak kepada pasukan pembangunan untuk menghasilkan kegembiraan.

Dalam panduan ini kami akan merangkumi:

Untuk Memahami Ardor, Anda Perlu Mengetahui Tentang Nxt

Sebelum kita mengetahui apa yang menjadikan Ardor unik, ada baiknya untuk melihat platform Nxt dan asal-usulnya. Ardor telah mendapat nama panggilan “Nxt 2.0“Kerana ia sangat bergantung pada pengaturcaraan teras Nxt. Sebenarnya, Ardor akan mengandungi hampir semua ciri Nxt ditambah keupayaan canggih tambahan.

pelanggan nxt

Tangkapan skrin pelanggan Nxt asli

Nxt bermula pada tahun 2013 dan merupakan salah satu ICO pertama yang melancarkan cryptocurrency. Walaupun ICO awal hanya mengumpulkan derma $ 6,000, para pengasas Nxt tetap mengikuti projek ini. Nxt adalah antara projek pertama yang membuat kod blockchain baru dari awal, tidak meminjam kod dari Bitcoin. Kod sumber terbuka ditulis dalam Java, dan itu juga merupakan blockchain pertama yang melaksanakan bukti kepentingan sepenuhnya.

Nxt dirancang untuk eksperimen, dan tujuannya adalah untuk membolehkan syarikat dan entiti lain melaksanakan penyelesaian blockchain mereka sendiri menggunakan API, membuat duit syiling baru di atas blockchain Nxt, dan bahkan menyalin / mengedit kod sumber Nxt. Pasukan pengembangan telah mencipta pelbagai fungsi yang dapat diaktifkan ketika token baru dibuat. Ini termasuk penciptaan aset, perdagangan, pengundian blockchain, dan penciptaan pasar. Nxt berusaha untuk memudahkan syarikat dan entiti membuat token baru dan mula menggunakannya di luar kotak.

Masalah dengan Nxt

Nxt adalah teknologi blockchain yang dihormati, disahkan, dan mapan dengan sejarah yang agak panjang dan pasukan pembangunan yang berpengalaman. Namun, apabila penggunaan blockchain meningkat pada tahun-tahun mendatang Nxt, dan teknologi blockchain lain, akan menghadapi beberapa masalah asas dengan pembayaran, skalabilitas, dan penyesuaian.

Token Asli

Masalah pertama dan paling mudah adalah penggunaan token asli untuk bayaran transaksi. Nxt menggunakan bukti penempaan sistem saham, yang bermaksud bahawa jumlah bekalan token telah dibuat dan token baru tidak dibuat dengan setiap blok.

Sebaliknya, pemalsu yang mengesahkan blok tersebut menerima sebahagian daripada bayaran transaksi yang dibayar di rangkaian. Oleh itu, yuran transaksi perlu dibayar dalam NXT. Walaupun anda telah membuat mata wang baru yang bebas dari Nxt, anda masih perlu memiliki NXT untuk membayar pelombong, mengurangkan nilai mata wang anda sendiri. Ini juga berlaku untuk mata wang yang menggunakan protokol ERC20 Ethereum untuk membangun di atas blockchain Ethereum. Mereka membayar yuran di Ether.

Bloat Blockchain

Sebilangan besar teknologi blockchain, termasuk Nxt, juga menghadapi beberapa bentuk blockchain bloat. Akar kembung ini adalah keperluan untuk memuat turun keseluruhan sejarah blockchain untuk mengendalikan nod penuh di rangkaian. Keperluan penyimpanan untuk mengendalikan nod penuh meningkat apabila lebih banyak transaksi berlaku.

Tidak lama lagi, mengoperasikan node pada blockchain bererti memuat turun beratus-ratus gigabait data transaksi untuk memastikan nod anda berjalan dan berjalan, mewujudkan hambatan yang teruk untuk menambahkan nod baru. Walaupun Nxt telah menerapkan beberapa pemangkasan maklumat yang tidak relevan untuk mengesahkan transaksi, sistem semasa memuat turun salinan lengkap sejarah transaksi tidak dapat bertahan lama.

Masalah Penyesuaian

Blockchain sebagai penyelesaian perkhidmatan yang mendorong penyesuaian, penciptaan aset baru, dan platform perdagangan menghadapi cabaran ketika membantu klien menjaga sistem mereka. Walaupun agak mudah untuk membuat klon dari blockchain Nxt, melakukannya juga memerlukan pelayan yang berasingan dan penyelenggaraan berterusan untuk memastikan sistem yang disesuaikan berjalan lancar.

Klon akan ketinggalan dalam kemas kini perisian dan protokol keselamatan, dan Nxt harus melabur terlalu banyak usaha dalam sokongan berterusan untuk penyelesaian khusus berdasarkan Nxt.

Bagaimana Ardor Berfungsi dan Menyelesaikan Masalah tersebut

Ardor merangkumi setiap ciri yang disokong oleh blockchain Nxt, tetapi ia mengubah seni bina bagaimana blockchain baru dilaksanakan. Ini memisahkan keselamatan dari fungsi dengan membuat beberapa rantai. Rantai utama Ardor adalah blok rantai tulang telanjang langsing yang dibina untuk kelajuan dan keselamatan.

Rantai Anak

Apabila anda ingin melaksanakan projek baru di Ardor, anda membuat sesuatu yang disebut rantai kanak-kanak. Rantai kanak-kanak memegang semua fungsi dan penyesuaian yang disokong pada Nxt. Walau bagaimanapun, ia masih berkaitan dengan rantai utama dan memperoleh keselamatan dan desentralisasi daripada menggunakan rantai utama untuk pengesahan.

rantaian kanak-kanak yang bersemangat

Rantai Anak Ardor

Struktur baru ini membolehkan pelaksanaan rantai dan ciri kanak-kanak dalam beberapa minit atau jam. Oleh kerana infrastruktur blockchain sudah tersedia dengan rantai utama Ardor, rantai kanak-kanak dapat dengan cepat menggunakan kes penggunaan khusus. Rantai kanak-kanak ini masih menerima semua peningkatan kelajuan, keselamatan, dan kegunaan rantai utama, kerana semuanya disatukan dalam satu platform.

Pemangkasan Transaksi

Ardor menyelesaikan masalah kembung blockchain menggunakan sistem pemangkasan transaksi. Di masa depan, tidak perlu bagi setiap simpul untuk menyimpan salinan lengkap sejarah transaksi, hanya urus niaga baru-baru ini yang relevan yang berjaya mencapai tahap ini. Ardor juga akan menyokong nod arkib yang akan beroperasi untuk menyimpan sejarah transaksi yang lengkap sekiranya diperlukan.

Faedah Ardor

Faedah Ardor

Untuk menyelesaikan masalah token asli, Ardor menggunakan sistem bundler, nod di rangkaian yang menerima bayaran yang dibayar dalam token rantai anak. Pengikat ini kemudian membayar pemalsu rantai utama Ardor di ARDR, yang pada dasarnya bertindak sebagai rumah penjelasan penukaran dengan bayaran transaksi. Ini bermaksud bahawa pengguna akhir dapat memulakan transaksi dalam token anak dan membayar yuran transaksi dalam token anak.

Secara teori, pengguna sama sekali tidak menyedari kewujudan Ardor. Komitmen ini terhadap pekerjaan pembangunan infrastruktur yang tidak seksi inilah yang menjadikan Ardor begitu sukar untuk menghasilkan perhatian dan perhatian. Namun, jika mendapat daya tarikan, Ardor dapat menjadi asas untuk aplikasi blockchain baru yang tidak berkesudahan.

Ignis: Rantai Anak Pertama Dibina di Ardor

Untuk menguji kemampuan Ardor dan berfungsi sebagai contoh rantai anak yang beroperasi, pembangun Ardor telah membuat Ignis. Ignis akan melaksanakan semua ciri yang dapat disesuaikan yang berasal dari pangkalan kod Nxt. Pada dasarnya, Ignis adalah bukti konsep yang dirancang untuk menjadi yang pertama dari banyak lagi rantai kanak-kanak di platform Ardor. ICO Ignis mengumpul $ 15 juta dalam pembiayaan untuk pembangunan.

Ardor dan Ignis

Ignis adalah rantai anak pertama Ardor.

Di masa depan, platform perdagangan ekuiti, perkhidmatan pemindahan fail digital, aplikasi blockchain syarikat swasta, dan yang lain dapat menggunakan rantai anak Ardor. Kekuatan Ardor adalah masa yang cepat untuk disiapkan dan penyesuaian yang luas, menjadikannya pilihan yang bagus untuk syarikat yang ingin memanfaatkan blockchain tanpa sumber daya untuk didedikasikan untuk pengembangan khusus.

Bekalan Syiling

Terdapat kurang daripada satu bilion syiling ARDR yang beredar. Kerana Ardor menggunakan bukti saham dan bukannya bukti karya, tidak ada duit syiling baru yang akan dikeluarkan. Bukti kepentingan menawarkan pelbagai kelebihan walaupun ia juga mempunyai beberapa kekurangan.

Peta Jalan dan Pasukan

Blok genesis Ardor disahkan pada 1 Januari 2018. Sejak itu, terdapat beberapa perkembangan penting. Ini termasuk pelaksanaan kontrak pintar ringan di testnet, yang akan segera disiarkan di mainnet.

Beberapa projek juga telah dilancarkan di Ardor mainnet. Ini termasuk Triffik, platform program kesetiaan pelanggan, dan Max Crowdfund, projek pembiayaan harta tanah. Ardor juga telah mengemukakan bukti konsep untuk pertukaran desentralisasi kepada Binance.

Pemangkasan rantai kanak-kanak dan perkongsian gambar pada masa ini ada di testnet, dengan rancangan untuk meletakkannya di mainnet yang sedang dijalankan. Pasukan ini juga sedang meneliti penggunaan transaksi pengetahuan sifar dan rantai sampingan yang dikeluarkan pengguna.

Tiada satu pun yang sangat seksi kepada mereka yang tidak berfikiran teknikal. Namun, intinya adalah terdapat banyak perkembangan yang terlihat pada tahap pelaksanaan yang berbeza dari penyelidikan hingga pengujian. Ini menunjukkan visi jangka panjang yang kuat untuk projek ini.

Jelurida The Team Behind Nxt, Ardor, dan Ignis

Nxt, Ardor, dan Ignis adalah semua projek dari syarikat swasta bernama Jelurida. Pasukan Jelurida adalah salah satu pasukan pengembangan blockchain yang paling berpengalaman, sejak pelancaran Nxt pada tahun 2013.

Pasukan ini terdiri daripada pembangun yang dihormati dan berpengalaman dengan pengalaman lebih dari empat tahun membuat dan mengekalkan kod blockchain. Selain itu, salah seorang pengasas bersama memiliki latar belakang hukum, dan dia menguruskan implikasi hukum dari arsitektur sumber terbuka dan aplikasi blockchain.

Sejarah Perdagangan

Nilai token ARDR sebahagian besarnya mengikuti corak yang sama dengan Bitcoin dan cryptocurrency lain. Terdapat lonjakan besar sekitar Januari 2018, dan penurunan berterusan sepanjang sisa tahun ini. Sekiranya kita bermurah hati, maka pelancaran mainnet berlaku pada bulan Januari. Ini mungkin akan mendorong minat pelabur terhadap token ARDR.

Terdapat kenaikan kecil pada harga ARDR pada bulan Mei 2018. Beberapa peristiwa yang mungkin menyebabkan kemuncak ini. Terdapat dua ICO yang diumumkan di platform Ardor, dan projek ini juga melancarkan versi bahasa Cina dari laman webnya, yang mungkin telah membuka ARDR ke sejumlah besar pelabur China.

Projek itu berada di tiga puluh syiling teratas pada pelancarannya Januari lalu. Sekarang, ia berada di lapan puluh teratas.

Pesaing

Gerakan Ekonomi Baru, yang dikenali sebagai NEM diilhamkan oleh pendahulunya Ardor, Nxt, dan mengandungi banyak persamaan dalam aplikasinya. Projek lain yang menggunakan rantai anak atau sampingan termasuk Lisk dan Aelf, walaupun kedua-dua projek ini menggunakan bukti protokol kepentingan yang didelegasikan dan bukannya bukti kepentingan murni.

Di mana Membeli ARDR

Anda boleh membeli token ARDR di banyak pertukaran crypto-to-crypto utama termasuk Binance, Bittrex, dan Huobi. Sekiranya anda ingin membeli ARDR dengan fiat, maka Changelly menawarkan pilihan tersebut.

Tempat menyimpan ARDR

Ardor menawarkan dompetnya sendiri dengan integrasi sistem operasi Apple, Windows, dan Android. Anda juga boleh menggunakan dompet ini untuk menyimpan token Ignis atau token dari projek lain di rantai kanak-kanak Ardor.

Kesimpulannya

Ardor sedang melakukan beberapa kerja yang cukup penting memikirkan cara baru untuk menyusun infrastruktur dan keselamatan blockchain. Sekiranya dilakukan dengan betul, hasil akhirnya dapat menjadi penyelesaian yang dapat dilaksanakan oleh setiap perniagaan. Ia tidak memerlukan kepakaran teknikal yang luas atau penyelenggaraan berterusan.

Walau bagaimanapun, kini terdapat banyak platform pembangunan lain yang menyediakan persaingan ketat untuk Ardor. Pasukan ini mempunyai banyak kerja yang harus dilakukan sekiranya mereka akan terus berada di depan.

Pada akhirnya, tahun depan atau dua kemungkinan akan membuktikan masa yang paling kritikal untuk Ardor. Sekiranya projek itu dapat membuktikan dirinya sebagai platform pembangunan yang layak untuk beberapa projek penting, ia mungkin terbukti menjadi pertaruhan jangka panjang yang baik.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Sarah Rothrie pada 12 Jan 2019, untuk menunjukkan perubahan terkini projek ini.

Sumber tambahan

Forum komuniti

Twitter

Reddit

Tidak setuju

Telegram

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me