anak kucing

Apa itu CryptoKitties? Panduan Permulaan mengenai Kucing yang Dapat Dikumpulkan di Blockchain

Disember lalu, permainan baru menjadi trend di dunia blockchain. CryptoKitties yang dapat dikumpulkan membolehkan pengguna membeli, memiliki, dan berdagang kucing kartun yang unik dan menggemaskan di blockchain. Sekitar masa pelancaran, CryptoKitties begitu berjaya sehingga memperlahankan rangkaian Ethereum. Hanya beberapa hari selepas pelancaran, pengguna telah menghabiskan lebih dari $ 1 juta untuk kucing yang dapat dikumpulkan ini.

Perkara yang menarik mengenai CryptoKitties adalah demonstrasi. Sudah tentu, mereka seronok dan comel sendiri. Namun, mereka juga menunjukkan potensi blockchain untuk perdagangan dan mendapatkan aset digital. Ini adalah prinsip pendorong di sebalik penciptaan CryptoKitties. Dalam kertas putih, para pengasas membincangkan fokus sempit kebanyakan projek blockchain pada pembayaran. Pada akhirnya, mereka berharap CryptoKitties dapat membantu orang memperluas visi mereka tentang apa yang dapat dilakukan oleh blockchain.

Bukan Mata Wang, Tetapi Aset

Sebilangan besar projek blockchain dilancarkan dengan cryptocurrency. Ini adalah token yang boleh diperdagangkan yang mewakili beberapa nilai utiliti dalam projek atau bahagian dalam syarikat. Penawaran token telah menjadi alat penggalangan dana yang sangat berjaya untuk permulaan baru. Dalam beberapa kes, terlalu berjaya kerana projek dengan kepakaran minimum atau peta jalan dapat mengumpulkan berjuta-juta dolar.

CryptoKitties bukan mata wang. Sebaliknya, mereka adalah aset blockchain. Strukturnya serupa dengan kebanyakan token lain. Namun, mereka mempunyai satu perbezaan utama. Setiap CryptoKitty unik, dan tidak dimaksudkan untuk mudah dijangkiti. Fungibility adalah kunci mata wang. Ini bermaksud bahawa dolar adalah dolar, tidak kira di mana anda mendapatkannya, tahun berapa ia dicetak, atau di mana ia telah ada sebelum anda menerimanya. Mereka mempunyai nilai kerana kita bersetuju dengan nilai mereka.

lelong cryptokitties

Token yang tidak fung bergantung pada keunikan dan kelangkaannya untuk mencipta nilai. Setiap CryptoKitty adalah token ERC-721 dengan ciri unik. Ciri-ciri unik ini ditulis dalam kod sebagai fenotip dan genotip CryptoKitty. Dengan kata lain, maklumat genetik CryptoKitty yang menentukan penampilannya dan ciri-ciri lain ditulis terus ke dalam kod token ERC-721.

Kombinasi fenotip dan genotip bermaksud bahawa terdapat empat bilion kemungkinan CryptoKitties, menjadikan CryptoKitty yang anda miliki unik di dunia.

Dibina di Ethereum

Permainan ini menggunakan rangkaian Ethereum daripada membuat blockchain sendiri. Kontrak pintar menguruskan setiap aspek pembuatan dan perdagangan CryptoKitty. Akibatnya, tidak ada otoritas pusat yang dapat mengubah, menghapus, atau mengubah CryptoKitty setelah ia dibuat. Orang yang memiliki token ERC-721 memiliki anak kucing itu, dan dapat memegangnya, membenarkannya mengawan, atau memperdagangkannya pada bila-bila masa.

Oleh kerana ia dibina di Ethereum, CryptoKitties menggunakan Ether sebagai pembayaran untuk semua transaksi. Masih belum boleh membeli CryptoKitties dengan mata wang fiat. Pada masa akan datang, pasukan pengembangan berharap dapat menawarkan pilihan untuk pembayaran fiat.

Memiliki dan memperdagangkan CryptoKitties juga mengharuskan anda menggunakan penyatuan penyemak imbas untuk dompet Ethereum anda. MetaMask adalah pilihan termudah untuk melakukan ini. Adalah mungkin untuk menulis kod yang berkomunikasi secara langsung dengan kontrak pintar CryptoKitty. Namun, untuk menggunakan antara muka pengguna dalam talian dan melihat kucing anda, anda perlu memasang MetaMask dan menyimpan token CryptoKitty di dompet itu.

Dari mana Kitties Baru Berasal

Kucing genesis dilahirkan dan diterima pakai pada 2 Disember 2017. Sejak itu, kucing baru dilahirkan setiap 15 minit. Ini akan berterusan sehingga November 2018, di mana tidak ada CryptoKitties generasi baru yang tidak akan wujud. Mengikut pa-purr putih (ya, itulah tajuk sebenar dokumen), hanya 50,000 kucing gen-0 yang akan ada.

Di luar generasi sifar kucing, CryptoKitties juga dapat membiak satu sama lain. Mana-mana kucing boleh menjadi sire atau dame bagi pasangan pembiakan. Pemilik dame akan menerima CryptoKitty yang baru dilahirkan. Anak kucing itu akan mempunyai sifat genetik (ya, itu juga bukan kesalahan ketik) ibu bapanya, tetapi ia juga mempunyai variasi rawak pada beberapa sifat. Mutasi rawak tersebut mungkin lebih jarang dibandingkan dengan sifat induknya. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, “kucing mewah” dengan karya seni tersuai mungkin dilahirkan.

pembiakan cryptokitties

Tidak ada had teori untuk berapa banyak CryptoKitties boleh wujud. Selagi anda bersedia membayar yuran transaksi untuk membiakkan dua kucing, anda boleh membuat yang baru.

Pasaran untuk membiakkan kattribut langka telah muncul dari masa ke masa. Sekiranya anda ingin membiakkan CryptoKitty anda dengan anak kucing orang lain, anda mungkin perlu membayar yuran kepada pemiliknya. Kini ada juga pasar untuk anak kucing “dara” yang tidak pernah dibiakkan sebelumnya, terutama anak dara gen-0.

Seni Blockchain?

Letupan koleksi digital dan aset unik ini menimbulkan persoalan: Adakah ini seni?

Cryptokitties cantik dan comel. Walaupun begitu, mereka juga menyerupai seni karena unik dan berharga kerana langka. Hal ini berlaku terutamanya pada kucing mewah yang dilengkapi dengan karya seni tersuai dan lebih jarang.

Seni blockchain dan kekurangan digital adalah trend yang baru muncul. Adalah mungkin untuk membayangkan seniman menggunakan blockchain untuk menjamin keaslian dan ketulenan karya mereka. CryptoKitties kebetulan adalah blockchain-asli. Namun, itu tidak bermaksud ia bukan seni.

Pada akhirnya, pencipta CryptoKitties menyebutnya permainan, dan mereka tidak berminat dalam aspek seni. Sebagai gantinya, syarikat di sebalik projek ini merasakan cara yang menyeronokkan untuk membantu orang belajar mengenai blockchain. Sama seperti Minesweeper memperkenalkan orang ke komputer, permainan Flash menunjukkan kepada orang internet, Farmville membawa orang ke media sosial, dan Angry Birds mengajar orang tentang telefon pintar.

Perkara Teknikal: Kontrak Pintar CryptoKitty

CryptoKitties bergantung pada struktur modular kontrak teras dan perpustakaan kontrak pintar yang lain. Kontrak teras mengesan pemilikan dan pemindahan hak milik untuk semua kucing. Ia juga memeriksa kelulusan untuk mendapatkan CryptoKitties baru. Di luar itu, semua fungsi lain berasal dari petunjuk dalam kontrak utama yang memanggil kontrak lain di perpustakaan.

Pembiakan, genetik, dan lelong berlaku dalam kontrak lain. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, semua fungsi tersedia untuk sesiapa sahaja dengan berinteraksi secara langsung dengan kontrak pintar di blockchain Ethereum. Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan pengguna, paling mudah menggunakan antara muka pengguna dalam talian intuitif MetaMask dan CryptoKitties.

Cara Membeli CryptoKitties

Cara termudah untuk mendapatkan CryptoKitty adalah dengan membelinya di lelongan di laman web. Oleh kerana kucing boleh mempunyai ciri unik, masing-masing akan dijual dengan harga yang berbeza.

Anda memerlukan Ether sebelum dapat membeli CryptoKitty. Mudah untuk pembelian fiat melalui kebanyakan pertukaran utama. Bitfinex, Coinbase, Kraken, GDAX, atau Gemini semuanya akan mengambil fiat.

Seterusnya, dapatkan pelanjutan penyemak imbas MetaMask dan sediakan dompet MetaMask. Pindahkan ETH anda ke dompet MetaMask anda. Kemudian, ikuti arahan di laman web CryptoKitties untuk mendaftar dan menawar anak kucing.

Cara Menyimpan CryptoKitties

Anda boleh menyimpan CryptoKitties anda di dompet MetaMask anda jika anda ingin dapat melihat dan menukarnya di penyemak imbas.

Sekiranya anda ingin meletakkan kucing anda dalam simpanan sejuk, Ledger Nano S dapat menyimpan token ERC-721.

Pasukan: Axiom Zen

Pasukan di belakang CryptoKitties adalah Axiom Zen. Mereka membuat semua jenis projek di canggih teknologi seperti realiti maya dan blockchain. CryptoKitties adalah salah satu usaha mereka.

Aliran dana untuk CryptoKitties adalah unik di ruang blockchain. Axiom Zen menjual anak kucing generasi sifar di lelong dan menyimpan hasilnya. Namun, mereka juga membuat peratusan kecil (3,75%) pada setiap transaksi yang terjadi di pasar resmi. Selepas tahun ini, semua anak kucing generasi-sifar akan hilang dan pendapatan berterusan akan datang dari urus niaga di pasaran.

Itu tidak bermaksud penggunaan pasaran diperlukan. Anda boleh berunding dan berdagang CryptoKitties di luar pasaran rasmi tanpa membayar sen Axiom Zen. Kontrak pintar lelong hanyalah pilihan yang berguna dan dipercayai untuk bertransaksi.

Garis Masa & Peta Jalan

Pada minggu pertama setelah dilancarkan pada bulan Disember 2017, platform ini mempunyai lebih dari 60 ribu pengguna, 100k kucing, dan $ 5 juta dalam penjualan. Minggu itu, CryptoKitties menyumbang 25% dari trafik rangkaian Ethereum.

Pada minggu berikutnya, jumlah pengguna meningkat kepada 150 ribu dan penjualan melebihi $ 15 juta.

peta jalan cryptokitties

Pada tahun 2018, aplikasi mudah alih CryptoKitties akan dilancarkan dengan beberapa fungsi versi web penuh. Projek ini juga bertujuan untuk menerima mata wang fiat tahun ini. Menjelang akhir tahun 2018, semua kucing generasi-sifar akan dilahirkan.

Kesimpulannya

Sama ada anda menganggap CryptoKitties adalah mode, hakikatnya ia berkesan untuk memperkenalkan orang kepada blockchain dan memperluaskan kemungkinan apa yang boleh digunakan blockchain untuk mata wang luar. Sebagai salah satu projek blockchain yang paling berjaya dari segi liputan berita dan penggunaan besar-besaran, CryptoKitties telah memainkan peranan penting dalam sejarah blockchain. Itu sahaja yang harus menjadikan CryptoKitties sebagai barang pengumpul yang berharga bertahun-tahun dari sekarang, walaupun pasaran untuk koleksi tersebut akan merosot dalam beberapa tahun akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me