Apa itu Monero?

Monero, garpu Bytecoin, adalah mata wang yang selamat, peribadi, dan tidak dapat dilacak, dibina berdasarkan protokol Cryptonote menggunakan Tandatangan Cincin. Mekanisme Bukti Kerja yang disebut CryptoNight mengeluarkan duit syiling baru yang memberi insentif kepada pelombong untuk mengamankan rangkaian dan mengesahkan transaksi. Mula dilancarkan pada April 2014 sebagai BitMonero, Monero (simbol XMR), bermaksud wang dalam bahasa Esperanto.

Buku besar Monero awam dan tersembunyi membolehkan sesiapa sahaja menghantar dan menerima transaksi secara peribadi. Ini bermaksud tidak ada pemerhati luar yang mengetahui pengirim, jumlah, atau tujuan.

Monero dan komuniti mempunyai tiga nilai utama: (1) Keselamatan, (2) Privasi dan (3) Desentralisasi

The Laman web Monero menghuraikan lebih lanjut:

Keselamatan

Pengguna mesti boleh mempercayai Monero dengan urus niaga mereka, tanpa risiko kesalahan atau serangan.

Privasi

Monero memandang serius privasi. Monero perlu dapat melindungi pengguna di mahkamah dan, dalam kes yang melampau, dari hukuman mati.

Desentralisasi

Monero komited untuk memberikan desentralisasi maksimum.

Dalam panduan Monero ini, kami merangkumi semua yang perlu anda ketahui, termasuk:

Bagaimana Monero Berfungsi?

Monero didasarkan pada protokol kriptografi peringkat aplikasi yang tertumpu pada privasi yang disebut Ring Signatures.

Tandatangan Cincin pada awalnya dicadangkan pada persidangan Kriptografi 2001 di Queensland, Australia. Penulis Ring Signatures merangkumi Ron Rivest, Adi Shamir, dan Yael Tauman. Tandatangan Cincin adalah mekanisme teras di sebalik bagaimana transaksi Monero disusun setelah disiarkan dari dompet.

Kes penggunaan inti di belakang Monero adalah bagaimana transaksi tidak dapat dihubungkan atau dikesan kerana alamat tersembunyi. Ini melindungi pengirim dan penerima sementara juga membolehkan pemerhatian secara selektif terhadap transaksi melalui konstruksi kunci pandangan awam / peribadi selain kunci peribadi / awam biasa (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Monero mempunyai had blok berubah yang membolehkan fleksibiliti dalam pengurusan data (ukuran blok) dan skalabiliti. Ia memerlukan ini kerana senibina. Privasi memerlukan lebih banyak kriptografi dan data mengenai transaksi.

Pada akhirnya, Monero menggunakan tandatangan dering, urus niaga rahsia dering (RCT), dan alamat siluman untuk menyembunyikan urus niaga pada tahap protokol untuk melindungi kedua-dua pengirim dan penerima dari menguping sementara masih membenarkan transaksi disahkan oleh pihak ketiga jika dikehendaki.

Butiran Teknikal

Dilancarkan: 14 April 2014

Jumlah bekalan syiling: Awalnya 18.4 juta syiling (Selepas ini, akan ada pengeluaran tetap 0.3 XMR seminit untuk mengimbangkan duit syiling yang hilang setiap tahun)

Algoritma: Bukti Kerja (PoW) menggunakan CryptoNight

Sekat ganjaran: Berubah lancar

Masa sekatan: 120 saat

Kesukaran: Retarget di setiap blok

Masalah Dengan Bitcoin

Fungibility membolehkan anda menukar jenis barang atau aset yang sama dengan yang lain. Ini menunjukkan nilai yang sama antara barang dan aset. Contohnya, anda boleh menukar satu duit syiling helang perak untuk satu duit syiling helang perak yang lain (menunjukkan nilai yang sama antara kedua-dua syiling itu).

Tetapi, bagaimana jika anda tidak dapat menukar duit syiling perak anda dengan yang lain kerana duit syiling perak itu digunakan dalam aktiviti haram?

Ini adalah teka-teki tepat yang dihadapi Bitcoin kerana seni bina yang telus sepenuhnya. Sekiranya beberapa agensi memutuskan bahawa transaksi Bitcoin tertentu digunakan untuk tujuan yang tidak sah, ia akan mengancam keupayaan Bitcoin itu sebagai mata wang fungable.

Ini adalah konstruksi yang penting bagi sesuatu yang dianggap “wang” dan tidak menyenangkan untuk melihat Bitcoin mengalami kebakaran. Nasib baik, Monero bertujuan untuk menyelesaikan masalah ini melalui privasi yang dibakar dan dikodkan.

Dilbert dengan komik Dogbert mengenai fungibility

Dogbert tahu apa yang berlaku. | Dilbert © 2006 Scott Adams

Monero vs Bitcoin

Salah satu kelemahan Bitcoin yang besar adalah kekurangan fleksibiliti untuk pelaksanaan ciri baru, yang memerlukan pengemaskinian rangkaian yang hampir lengkap. (Seperti yang telah kita lihat dengan perbahasan blockize)

Ini termasuk kekangan yang sukar dikodkan dan elemen semula jadi reka bentuk (seperti frekuensi blok, jumlah penawaran wang maksimum, dan jumlah pengesahan yang diperlukan).

Jejak jumlah urus niaga, serta pengirim / penerima, dapat dilihat secara terbuka secara automatik dengan Bitcoin melainkan langkah-langkah khusus diambil oleh pengguna.

Bukti algoritma kerja (PoW) juga telah melanggar visi Satoshi yang asli mengenai “satu-CPU-satu-suara” dengan munculnya perkakasan GPU dan Aplikasi Spesifik Litar Bersepadu Khusus (ASIC). Ini membolehkan pelombong memperoleh kawalan majoriti (51% +) ke atas rangkaian dan mengatur perubahan. (Seperti garpu, untuk memastikan rangkaian terus berjalan.)

Pelepasan tidak teratur merujuk kepada konstruk di mana ganjaran Bitcoin dibelah dua setiap 4 tahun. Tujuan asal adalah untuk menghasilkan pelepasan lancar yang terhad dengan peluruhan eksponen. (Corak yang lebih boleh diramal dan tidak berombak)

Sebagai gantinya, kita mempunyai pelepasan linier sepotong (seperti gambar di bawah) yang memberi peluang untuk serangan berbelanja dua kali. Ini disebabkan penurunan kadar hash rangkaian pada setiap separuh. Perhatikan “tangga tangga” seperti pergerakan.

Carta Kesukaran Perlombongan Bitcoin

Penyesuaian kesukaran Bitcoin tidak lancar.

Garpu Bytecoin

Bytecoin adalah pelaksanaan protokol CryptoNote yang pertama diketahui dengan kod yang dihasilkan sepenuhnya dari awal. Tetapi, mengapa Monero diperlukan sekiranya sudah ada implementasi ini? Baiklah, seperti biasa dengan crypto, bersiaplah untuk menjalani beberapa drama.

Subreddit Monero

Bytecoin mungkin telah ditentukan.

Seperti yang dihuraikan dalam subreddit Monero ini dari tiga tahun yang lalu, tidak hanya terdapat premis Bytecoin tetapi juga pemalsuan blockchain untuk menunjukkan pengedaran yang adil. Kemudian, ada dua tahun kod “lumpuh” yang mungkin telah diperbaiki tetapi tidak. Ricardo Spagni aka “Fluffypony” kata pasukan Monero menyelesaikan masalah ini dalam beberapa minggu.

Pasukan Monero

Per bahagian pasukan di laman web Monero, pasukan teras merangkumi:

Di samping itu, telah ada lebih daripada 30 pemaju dan 420 penyumbang sepanjang hayat projek. Oleh kerana Monero memfokuskan diri pada privasi, tidak hairanlah ramai ahli pasukan memilih untuk tetap tanpa nama

Teknologi Monero

Teknologi utama di belakang Monero adalah keseimbangan yang membolehkan anda mengawal kunci anda dan beroperasi secara peribadi dengan mekanisme keselamatan yang terbukti dan juga membolehkan kelancaran dan pengembangan dalam rangkaian. (Contohnya, ukuran blok berubah-ubah, penyatuan Kovri)

Bagaimana transaksi biasa (tidak sepenuhnya tanpa nama) berfungsi

Bagaimana transaksi biasa (tidak sepenuhnya tanpa nama) berfungsi

Penyediaan lalai untuk urus niaga Bitcoin benar-benar telus dan samaran sekiranya langkah-langkah tidak diambil untuk mengaburkan identiti dan transaksi seseorang (mis. VPN dan perkhidmatan pencampuran). Ini bermaksud alamat IP anda boleh disambungkan ke peranti anda (iaitu identiti peribadi) dengan sumber yang mencukupi untuk menghubungkan kedua-duanya.

Tandatangan Dering Sembunyikan Transaksi

Tandatangan Dering adalah tandatangan digital di mana beberapa penandatangan menandatangani transaksi. Fikirkan: menandatangani dengan akaun bersama tetapi tanpa ada yang mengetahui penandatangan sebenar

Pengirim menghasilkan kunci perbelanjaan sekali sahaja dan penerima adalah satu-satunya pihak yang dapat mengesan dan membelanjakan wang berdasarkan kunci tersebut.

Imej utama, kunci kriptografi, berasal dari setiap output yang dibelanjakan dan mengelakkan perbelanjaan berganda. Ini kerana terdapat satu gambar utama bagi setiap output (perbelanjaan) pada Blockchain.

Transaksi Tandatangan Dering merangkumi pelbagai penandatangan, yang tidak diketahui oleh pemerhati luar

Transaksi Tandatangan Dering merangkumi pelbagai penandatangan, yang tidak diketahui oleh pemerhati luar.

Tandatangan dering menggunakan kunci akaun anda dan kunci awam terpilih dari blockchain untuk membentuk “cincin” kemungkinan penandatangan. Ciri keselamatan utama tandatangan cincin adalah mustahil untuk melihat kunci anggota kumpulan mana yang menghasilkan tandatangan.

Tidak ada pemerhati luar yang dapat menandingi penandatangan di gelanggang memastikan bahawa output transaksi tidak dapat dilacak. Di samping itu, fungibility tetap berlaku kerana rangkaian tidak mengetahui jumlah yang dibelanjakan (walaupun dapat mengesahkan transaksi sebenar berlaku).

Saya teruja melihat kemajuan dalam Transaksi Rahsia. Fungibility adalah satu-satunya ciri wang yang baik yang tiada Bitcoin / Litecoin.

Saya berharap dapat menambahkannya ke Litecoin apabila sudah siap. &# 128640; Dan ini boleh dilakukan dengan garpu lembut. Nantikan!

– Charlie Lee [LTC⚡] (@SatoshiLite) 14 November 2017

Transaksi Rahsia Dering (RCT) Sembunyikan Jumlah Yang Dihantar

Pengirim dapat mendedahkan cukup banyak maklumat bagi pelombong untuk mengesahkan transaksi tanpa mendedahkan secara terbuka jumlah perbelanjaan. (Dikenal sebagai “komit”) Ini membolehkan transaksi membuktikan kesahihannya tanpa kehilangan privasi sebagai pengguna.

Rangkaian mengenkripsi jumlah setiap output dan memasukkannya ke dalam transaksi. Jumlah yang dienkripsi oleh pengirim menggunakan rahsia bersama yang dibina dalam transaksi yang dikira dengan menggabungkan kunci pandangan peribadi penerima dengan kunci pandangan awam transaksi (yang dibina dalam transaksi)

Pihak ketiga tidak dapat melihat jumlah berdasarkan konstruksi Ring Confidential Transactions (RCT) ini

Keluaran RingCT

Keluaran RingCT kini wajib dilaksanakan pada September 2017

Alamat Stealth Melindungi Pengirim dan Penerima

Moneropedia memberi penerangan mengenai konstruk ini yang melindungi pengirim dan penerima dari pemerhati luar:

Alamat rahsia adalah bahagian penting dari privasi yang ada di Monero. Mereka membenarkan dan menghendaki pengirim membuat alamat satu kali rawak untuk setiap transaksi bagi pihak penerima.

Dengan menggunakan alamat siluman, hanya pengirim dan penerima yang dapat menentukan tempat pembayaran dikirim.

Apabila anda membuat akaun Monero, anda akan mempunyai kunci pandangan peribadi, kunci perbelanjaan peribadi, dan Alamat Awam. Anda menggunakan kunci belanja dia untuk mengirim pembayaran, kunci tampilan untuk menampilkan transaksi masuk, dan Alamat Publik untuk menerima pembayaran. Kunci perbelanjaan dan kunci paparan menyumbang untuk membina alamat Monero anda. Anda boleh memiliki dompet “tonton sahaja” yang hanya menggunakan kunci paparan.

Alamat rahsia akhirnya menghalang dana penerima dihubungkan dengan dompet mereka. Namun, pihak ketiga dapat mengaudit alamat tersebut untuk membuktikan transaksi tersebut berlaku. (Oleh pengirim yang berkongsi kunci pandangan umum mereka)

Penerima mendapat dana melalui kunci pandangan peribadi dompet mereka yang mengimbas blockchain. Setelah dikesan dan diambil oleh dompet, kunci peribadi sekali guna dibuat sesuai dengan kunci awam pengirim.

Penerima kini dapat membelanjakan dana tersebut dengan menggunakan kunci perbelanjaan peribadi mereka. Ini berlaku tanpa dompet pengirim atau penerima, atau jumlah yang ditransaksikan secara terbuka.

Dari BCHGraz - Meetup # 9 - Monero oleh Justin Ehrenhofer

Bagaimana Alamat Stealth melindungi Pengirim dan Penerima | Sumber: Justin Ehrenhofer, Tayangan slaid

Bagaimana Transaksi Monero Berfungsi

Proses ini dijelaskan dengan ringkas dalam hal ini Benang Monero Bitcointalk (nombor ditunjukkan dengan gambar di bawah):

“Bob memutuskan untuk menghabiskan output, yang dikirim ke kunci awam sekali sahaja. Dia memerlukan Tambahan (1), Nombor TxOut (2), dan kunci peribadi Akaunnya (3) untuk mendapatkan semula kunci peribadinya sekali (4). Semasa menghantar transaksi ke Carol, Bob menghasilkan nilai Ekstra secara rawak (5). Dia menggunakan Extra (6), Nombor TxOut (7) dan kunci awam Akaun Carol (8) untuk mendapatkan kunci awam keluarannya (9).

Dalam input, Bob menyembunyikan pautan ke outputnya di antara kunci asing (10). Untuk mengelakkan perbelanjaan berganda, dia juga mengemas gambar Kunci, yang berasal dari kunci peribadinya Satu Kali (11). Akhirnya, Bob menandatangani transaksi itu, menggunakan kunci peribadinya sekali (12), semua kunci awam (13) dan Imej Utama (14). Dia menambahkan Ring Signature yang dihasilkan hingga akhir transaksi (15).”

Contoh Transaksi Monero

Contoh Transaksi Monero

Pertandingan

Bagaimana Monero membandingkannya dengan penyelesaian fokus privasi alternatif?

Titik utama pembezaan dengan Monero adalah pelaksanaan CryptoNote, yang telah ada sejak tahun 2001 dan telah mendapat tinjauan rakan sebaya yang signifikan mengenai fungsinya. (Tandatangan Ring yang dapat dikesan misalnya)

Bagaimana CryptoNote Berfungsi

Bagaimana CryptoNote Berfungsi

Dua pelaksanaan teknologi privasi lain dari Cryptocurrency lain termasuk:

ZeroCoin / ZeroCash – Dengan menggunakan bukti pengetahuan sifar (ZKP), protokol ini mengaburkan pengirim dan keseluruhan ekonomi. Anda tidak akan mengetahui apa-apa eksploitasi (seperti membuat bukti / perbelanjaan palsu) sehingga kemudian kerana sifat rangkaian tanpa nama. Salah satu risiko terbesar adalah kurangnya kematangan dan tinjauan rakan sebaya di sebalik kriptografi. Juga, ZKP bergantung pada pencipta kunci peribadi RSA awal untuk menghancurkannya. (Seperti yang sepatutnya dilakukan dalam upacara pembakaran komputer ini)

Monero vs Zcash: Transaksi ZCash didasarkan pada Lapisan Keselamatan Zero-pengetahuan (ZSK)

CoinJoin adalah protokol pencampuran yang menggabungkan transaksi tetapi tidak menutupi pengguna, pengirim, atau transaksi pada tahap protokol. Mula-mula dikembangkan oleh pemaju bitcoin Gregory Maxwell, Coin Join digunakan oleh Dash, yang memanfaatkan model Masternode (MN) di mana pengguna mesti memiliki 1000 DASH untuk menjadi tuan rumah MN. Pengkritik mengatakan ini menimbulkan satu titik kegagalan kerana node individu yang menyediakan perkhidmatan pencampuran terdedah kepada serangan Sybil.

Monero vs Dash: Dash menggunakan CoinJoin yang menggabungkan urus niaga tetapi tidak memberikan perlindungan tahap protokol pengirim dan penerima

Monero vs Dash: Dash menggunakan CoinJoin yang menggabungkan transaksi tetapi tidak memberikan perlindungan tahap protokol pengirim dan penerima.

Edward Snowden baru-baru ini bertanya kepada Charlie Lee, pencipta Litecoin, mengenai Zcash vs Monero:

Semua transaksi peribadi

Teknologi privasi yang lebih teruji

Tiada cukai ke atas pelombong untuk membayar pelabur

Tanpa inflasi yang tinggi … pelaburan yang lebih baik.@fluffypony

– Charlie Lee [LTC⚡] (@SatoshiLite) 29 September 2017

Kovri (Berdasarkan I2P) Melindungi Pengguna pada Tahap Protokol

Kovri adalah lapisan rangkaian tanpa nama, terdesentralisasi, tanpa nama yang dikembangkan oleh Monero yang berdasarkan spesifikasi teras I2P. Senibina teras I2P beroperasi sama dengan TOR (yang menggunakan bawang) kecuali dengan Kovri ia menggunakan penyulitan dan penghalaan bawang putih untuk membuat akses rangkaian dilindungi peribadi.

Kovri (dengan penghalaan bawang putihnya) mengambil langkah lebih jauh daripada TOR dengan membuat rangkaian pelapis internet tanpa nama dan rakan sebaya. Rangkaian overlay ini membantu pengguna untuk menyembunyikan lokasi geografi dan alamat IP internet mereka sehingga menjadikan lalu lintas internet tanpa nama.

I2P Infographic rangkaian privasi

Dijelaskan I2P

Bagaimana Monero Berpisah menjadi Lima Garpu (Sebenarnya Enam Sekarang)

Penemuan rahsia pembuatan ASIC pelombong Monero baru-baru ini mendorong koin itu dipecah menjadi 6 syiling yang berbeza.

Hasil daripada penemuan pembuatan Monero ASIC dan perlombongan rahsia (tanpa pengetahuan masyarakat), Monero memutuskan untuk menggunakan algoritma asalnya kerana ancaman perlombongan terpusat.

Ini memicu sedikit “perang melawan ASIC” oleh masyarakat yang ingin mempertahankan nilai-nilai teras mereka yang terdesentralisasi.

Diliputi lebih mendalam dalam artikel ini, Monero telah terbahagi kepada enam syiling yang berbeza. Syiling baru ini termasuk: Monero 0 (XMZ), Monero Original (XMO), Monero Classic (XMC), Monero-Classic (yep, dengan tanda hubung sekarang), MoneroC (CXMR), dan baru sahaja diumumkan baru-baru ini MoneroV (XMV). Monero asal (XMR) masih kekal juga.

Kritikan, Kelemahan, dan Keprihatinan

Walaupun nampaknya Monero mempunyai banyak penghargaan, apa saja kelemahannya? Seperti yang dibincangkan dalam subreddit ini terdapat beberapa:

  • Privasi – Ada kemampuan untuk melacak alamat IP dari simpul yang memulakan transaksi. Pembalakan alamat IP ini boleh menyebabkan penghapusan anonimisasi pengguna. Yang dikatakan, pengembangan Monero terus meningkatkan fungsi privasi dan telah menambahkan kemampuan Tor tertentu untuk mengurangkan risiko ini.
  • Pemusatan Perlombongan – Sebilangan besar perlombongan Monero dulu didominasi oleh empat kolam yang masing-masing tidak lebih dari 20%. Pemusatan ini tidak lagi berlaku, tetapi masih merupakan ancaman yang berpotensi.
  • PR Darkweb – Walaupun ini bukan penyebab langsung pasukan Monero, perlu diingat kerana penjenamaan dan persepsi orang ramai selalu diingat dan boleh melambatkan penggunaannya kerana orang takut penggunaannya untuk tujuan haram.
  • Ukuran Transaksi – Transaksi Monero jauh lebih besar daripada Bitcoin, memerlukan lebih banyak data dan menyebabkan blockchain yang lebih besar tumbuh setiap hari. Nasib baik, Monero melancarkan dan melaksanakan kalis peluru pada Oktober 2018. Dengan pelaksanaan kalis peluru, ukuran transaksi turun hingga 97 peratus dalam beberapa kes.
  • Kesukaran Pembangunan – Keupayaan untuk menggabungkan dengan dompet berbilang duit syiling dan integrasi lain yang akan menggunakan lebih meluas telah perlahan.
  • Alat Pedagang Terhad – Alat untuk pedagang menyatukan pembayaran sukar dan sukar digabungkan pada masa ini. Walau bagaimanapun, terdapat semakin banyak perkhidmatan pihak ketiga yang muncul untuk membantu mengatasi masalah ini.

Pencapaian

Peta Jalan

Monero mempunyai salah satu pasukan pembangunan yang paling aktif di crypto, jadi anda tidak perlu terkejut kerana pencapaian projek sentiasa berkembang. Buat masa ini, satu-satunya item tindakan di peta jalan awam mereka untuk 2019 adalah:

  1. Penyelesaian penskalaan lapisan kedua
  2. Makalah penyelidikan Makmal Penyelidikan Tambahan (MRL)

Periksa peta jalan projek secara berkala untuk terus mengikuti perkembangan yang akan datang.

Berniaga

Bermula pada tahun 2014, XMR tidak melihat tindakan harga yang agak besar sehingga Ogos 2016. Pada masa itu, harganya hampir menegak, melonjak dari sekitar $ 1.80 (~ 0.003 BTC) menjadi $ 13.17 (~ 0.0217 BTC). Tidak sampai sebulan, harga USD meningkat lebih dari 600 peratus. Kenaikan meteorik awal kemungkinan besar disebabkan oleh peningkatan populariti XMR di laman web gelap dan juga penampilan pertama koin di media arus perdana.

Sepanjang jangka hayatnya, harga XMR telah menaikkan harga khas cryptocurrency rollercoaster. Pada bull bull 2017 (RIP), duit syiling menarik 10x untuk mencapai paras tertinggi sepanjang masa sekitar $ 475.

Setakat altcoin, XMR telah berjaya. Ia cenderung mempertahankan nilainya lebih baik daripada duit syiling lain semasa pasaran beruang sementara masih membuat kemajuan yang signifikan pada masa yang lebih bahagia.

Dengan kerajaan dan syarikat yang semakin melanggar privasi peribadi, Monero harus melihat permintaan yang berterusan dari orang yang ingin mengekalkan kerahsiaan kewangan mereka. Di luar pengguna web gelap, pangkalan ini merangkumi sesiapa sahaja yang tidak mahu tabiat perbelanjaan atau baki peribadinya disiarkan di lejar umum atau di bawah pandangan pihak ketiga yang kadang-kadang jahat. Permintaan yang berterusan harus memberikan harga XMR tahap yang sihat.

Cara Membeli dan Melombong XMR

Anda boleh membeli XMR di Binance dengan BTC atau ETH. Sekiranya anda ingin membeli XMR secara langsung dengan fiat, Bitfinex dan Kraken adalah dua pilihan tambahan.

Walaupun pada awalnya dicabar oleh pemusatan kolam, garpu baru-baru ini dari pelombong ASIC menyebabkan kolam hasrat Monero (XMR) asli turun lebih dari 50%. Ancaman perlombongan ASIC rahsia mendorong garpu ini. Hasilnya, Monero masih kekal sebagai duit syiling GPU Apa Yang Perlu Dilombong. Selain itu, anda boleh mendapatkan senarai kolam perlombongan di sini.

Cara Menyimpan XMR

Terdapat pelbagai dompet desktop untuk Monero dengan sokongan aktif Linux, Mac dan Windows.

Di pihak pemaju tegar, ada Lengan (v7 & 8) OS untuk chipset yang digunakan dalam peranti mudah alih dan juga blockchain sumber yang membolehkan anda mendapatkan bootstrap blockchain dari fail mentah.

Dompet mudah alih dan ringan merangkumi Cake Wallet, Monerujo, dan My Monero.

Sekiranya keselamatan tambahan dompet perkakasan lebih banyak masalah anda, Ledger dan Trezor kedua-duanya menyokong XMR. Monero juga mempunyai rancangan dompet yang dibina secara dalaman dibiayai oleh masyarakat dan kini dalam pembangunan.

Kucing Monero

Monero memang (dan pernah) berlaku.

Kesimpulannya

Monero, garpu Bytecoin, adalah mata wang yang selamat, peribadi dan tidak dapat dikesan. Ia menggunakan protokol Cryptonote bersama Ring Signature, Ring Confidential Transaction dan Stealth Addresss untuk melindungi privasi pengguna.

Komuniti Monero mengikuti tiga nilai utama: (1) Keselamatan, (2) Privasi dan (3) Desentralisasi.

Kes penggunaan inti di belakang Monero adalah transaksi yang bersifat peribadi, tanpa nama, dan tidak dapat dikesan. Ia juga mempunyai ketelusan selektif yang membolehkan pengguna membuat transaksi tertentu terlihat jika dikehendaki. (Contohnya, juruaudit atau pihak lain untuk membuktikan transaksi) Ironinya, ciri ini menarik bagi banyak kepentingan komersial yang ingin melindungi data perniagaan dan rahsia perdagangan yang kritikal.

Di sisi skalabilitas, terdapat had blok untuk memudahkan pengurusan data (ukuran blok) dan penyelesaian pertumbuhan yang lebih fleksibel. Ini dengan reka bentuk untuk membolehkan fleksibiliti dalam pertumbuhan seni bina Monero (yang memerlukan lebih banyak kriptografi dan data mengenai transaksi) daripada kebanyakan blockchain.

Walaupun Monero telah menjadi pemain yang sangat mantap dan inovatif, pertumbuhan ini tidak terjadi tanpa perjuangan yang hebat. Penemuan rahsia pembuatan ASIC pelombong Monero baru-baru ini mendorong koin itu dipecah menjadi 6 garpu berbeza.

Ini bukan sahaja memecahbelahkan masyarakat tetapi menimbulkan kebimbangan mengenai apa maksud desentralisasi yang sebenarnya.

Walaupun terdapat ancaman yang meluas, dedikasi pasukan untuk membina projek yang kukuh dan selamat tetap diteruskan. Protokol privasi seperti Kovri dan dompet perkakasan seperti Ledger Nano S terus meningkatkan sistem ekosistem dengan baik untuk projek ini. Selain itu, pasukan ini terus mencapai tonggak pembangunan.

Simpan koin privasi yang selamat ini di radar anda. Pasukan dan komuniti adalah pemimpin dalam industri dan akan terus menonton selama-lamanya.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 1.9.19 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Monero Tambahan

Laman web

Reddit

Pertukaran Stack

BitcoinTalk

Paling penting

Telegram

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me