Apa itu Nxt?

Nxt menggunakan blockchain untuk membuat keseluruhan ekosistem ciri terdesentralisasi, yang semuanya memerlukan mata wang Nxt. Daripada mengubah kod sumber Bitcoin asli, seperti yang dilakukan oleh banyak altcoin, pemaju Nxt menulis kod mereka sendiri di Java dari awal. Walaupun Nxt adalah blockchain awam, lesen untuk blockchain peribadi berdasarkan perisiannya juga tersedia untuk dibeli. Para pemaju menyebut Nxt sebagai Blockchain 2.0, menyediakan banyak aplikasi selain hanya menyimpan buku besar transaksi.

Dalam panduan ini, kita akan membincangkan:

Ciri Terdesentralisasi

Berikut adalah pandangan khas klien desktop di mana anda akan mengakses rangkaian.

Pelanggan Nxt

Antara Muka Pelanggan Nxt

Mari lihat beberapa ciri utama.

Aset dan Pertukaran Aset

Anda boleh memiliki aset yang mewakili apa sahaja (seperti bon, tempahan, tiket filem, tanda dagang dll) di platform ini dan memperdagangkannya melalui pertukaran peer-to-peer.

Sistem Kewangan

Sistem Monetari membolehkan anda membuat cryptocurrency anda sendiri dan segera mula memperdagangkannya di platform atau di mana-mana pertukaran yang menyokong Sistem Monetari Nxt.

Pasar

Anda boleh menjual barang digital dengan selamat di pasaran tanpa menggunakan orang tengah. Setelah pembelian dibuat, anda akan menerima pautan untuk memuat turun barang digital. Tidak jelas apakah kesannya terhadap projek tersebut sekiranya orang menjual bahan haram di pasaran, kerana sifat platform yang terdesentralisasi akan menghalang item tersebut dikeluarkan.

Pemesejan

Semua transaksi boleh merangkumi mesej, dan platform mengenkripsi mesej secara lalai.

Mengundi

Nxt menonjolkan ciri pengundiannya. Melalui ini, anda dapat memiliki akaun yang memerlukan persetujuan dari banyak pihak untuk melakukan transaksi. Ini boleh berguna dalam organisasi seperti koperasi atau badan amal.

Pemusing Syiling

Coin Shuffling bertujuan untuk menganonimkan nama wang syiling anda. Walau bagaimanapun, sistem blockchain Nxt tidak direka untuk perombakan setiap hari. Secara tradisinya “setiap transaksi boleh dilihat dan dikesan.”Namun, melalui fitur Coin Shuffling, anda perlu membuat akaun baru dan kemudian dana anda diedarkan secara rawak melalui beberapa akaun pengguna sebelum memasuki akaun baru.

Awan Data

Daripada menyimpan data anda di Google Drive atau Dropbox, anda boleh menggunakan penyimpanan terdesentralisasi di Awan Data Nxt. Pembangun percaya terdapat banyak dokumen yang ingin pengguna muat naik ke awannya dengan selamat seperti perakuan, kontrak, kehendak, dan lesen.

Ciri-ciri yang terdesentralisasi ini hadir dengan harga, dengan majoriti berharga sekurang-kurangnya 1 Nxt. Anda boleh melihat bayaran yang berkaitan dengan setiap transaksi di sini. 255 transaksi ini sesuai dengan blok, dengan blok baru dihasilkan setiap minit.

Sejarah Nxt

Nxt pertama kali dikeluarkan pada bulan November 2013 oleh pembangun perisian tanpa nama, BCNext. Idea ini pertama kali dicadangkan di bitcointalk.org, mengumpulkan kira-kira 21 bitcoin dalam pembiayaan. Satu bitcoin bernilai kira-kira 250 dolar pada masa itu. Pemaju kemudian mengeluarkan semua 1 bilion syiling kepada 73 orang berbanding dengan jumlah bitcoin yang mereka sumbangkan.

Wang syiling itu kemudian diedarkan kepada orang-orang melalui “hadiah, perdagangan, dan karunia untuk pengembangan platform yang sedang berlangsung.” Akhirnya, BCNext melangkah keluar dari projek tersebut dan The Nxt Foundation dibentuk untuk mengkoordinasikan arah selanjutnya. Namun, kerana kekurangan sumber daya dan penolakan terhadap pemusatan, Yayasan tidak dapat memandu projek ini dengan berkesan. Jelurida BV kini mengembangkan platform.

#Berikut v1.11.15 dilepaskan! Ini adalah MANDATORY UPGRADE untuk semua orang! https://t.co/cS81n4Brnl (Nxt muat turun) https://t.co/xajJwlC3HJ$ NXT #blockchain #cryptocurrency

– Jelurida (@Jelurida) 7 Oktober 2018

Pasukan & Kemajuan

Jelurida BV mengambil alih Nxt yang awalnya dikembangkan secara anonim dan kini memiliki hak IP. Kristina Kalcheva, pengasas bersama dan pakar undang-undang Jelurida, memberi tumpuan kepada bagaimana “meneroka model pelesenan sumber terbuka yang berbeza dan pelaksanaannya dalam praktik.”

Pemaju kanan di Jelurida adalah Lior Yaffe. Nxt dan Jelurida mempunyai banyak penyumbang lain dalam projek ini selama bertahun-tahun.

Walaupun masih ada pengembangan platform yang aktif, syarikat induk Jelurida juga telah melancarkan Nxt 2.0, yang dikenal sebagai Ardor, yang dirancang khusus untuk menangani skalabilitas.

Ardor pada mulanya menggunakan teknologi blockchain yang sama dengan Nxt, digabungkan dengan idea “rantai kanak-kanak.” Namun, sekarang Ardor berdasarkan pada blockchain sendiri dan bukan lagi aset Nxt.

Walaupun pengembangan Ardor, Jelurida menyatakan tetap komited untuk pengembangan Nxt. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit kemas kini mengenai projek ini sepanjang tahun 2018.

Ada laman web khusus di mana anda dapat mengikuti semua kemas kini pada semua projek Jelurida.

Bekalan dan Kemampanan Syiling

Pembangun mengedarkan satu bilion syiling pada tahun 2013 dan duit syiling baru tidak akan dibuat atau dilombong kerana Nxt menggunakan bukti kepentingan dan bukannya bukti karya. Nxt adalah salah satu syiling pertama yang bergantung sepenuhnya pada bukti kepentingan. Bukti kepentingan menawarkan pelbagai kelebihan walaupun ia juga mempunyai beberapa kekurangan.

Walaupun pembangunan masih berterusan, dan pemegang token menerima duit syiling Ignis percuma dari Ardor ICO, perlu diingat bahawa projek tersebut mungkin menghadapi masalah skalabiliti. Satu masalah adalah bahawa walaupun anda menggunakan token atau mata wang anda sendiri di platform, yuran transaksi tetap memerlukan token Nxt.

Pertandingan

Gerakan Ekonomi Baru, yang dikenali sebagai NEM diilhamkan oleh Nxt dan mengandungi banyak persamaan dalam aplikasinya. Namun, kerana pengedaran duit syiling Nxt yang terpusat pada awalnya, NEM memilih untuk tidak melakukan garpu keras dan bermula dengan pangkalan data baru. Jelas, ada permintaan untuk idea platform yang terdesentralisasi kerana, pada saat artikel ini, NEM menduduki tempat ke-16 dalam jumlah cap pasar.

Sejarah Perdagangan

Seperti semua syiling, terdapat lonjakan dan penurunan yang besar. Walaupun semua duit syiling melonjak pada Januari 2018, dalam kasus Nxt, ia juga dapat mengalami kemuncak pada waktu itu kerana pembebasan Ardor dan IGNIS ICOnya yang mengumpulkan lebih dari $ 15 juta.

Tempat Membeli Nxt

Anda boleh menggunakan Bitcoin untuk berdagang di bursa popular seperti Bittrex dan Poloniex. Anda juga boleh memperdagangkan Ethereum untuk Nxt di bursa HitBTC.

Tempat Simpan Nxt

Pelanggan Nxt menyimpan semua duit syiling dan transaksi anda. Anda boleh memuat turunnya di sini. Ia kini tersedia di sistem operasi Linux, Windows, Mac, dan Android.

Anda perlu membuat akaun dan frasa laluan yang merupakan kunci untuk mengakses maklumat yang akhirnya anda simpan di blockchain. Terdapat panduan terperinci mengenai log masuk dan menetapkan pelanggan di sini.

Kesimpulannya

Projek ini menunjukkan banyak janji awal untuk menjadi projek inovatif dan bercita-cita tinggi yang meneroka sepenuhnya potensi blockchain. Dengan ICO masa depan dan aplikasi terdesentralisasi yang ada, NXT masih dapat terbukti menjadi salah satu projek blockchain yang lebih berjaya. Walau bagaimanapun, pasukan di Jelurida nampaknya mengambil pendekatan yang lebih proaktif untuk mengembangkan Ardor sepanjang tahun 2018. Masih perlu dilihat apakah ini akan berubah pada masa akan datang.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Sarah Rothrie pada 18 Disember 2018, untuk menunjukkan perubahan terkini pada projek ini.

Sumber tambahan

Pelantar

Komuniti

Jelurida

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me