Memperkenalkan blockchain pengembangan diri pertama di dunia, Tezos adalah platform kontrak pintar yang serupa dengan Ethereum. Walaupun mata wang maya yang mapan seperti Bitcoin tetap menggunakan senjata mereka, Tezos melihat masa depan cryptocurrency sebagai jalan menuju kejayaan yang boleh ditingkatkan.

Teknologi Cryptocurrency maju dengan kadar yang agak sukar untuk mengikuti perkembangan terkini. Mengapa tidak meningkatkan blockchain anda dengan teknologi terkini apabila ia tersedia? Ketika inovasi baru, Tezos meramalkan bahawa blockchain mereka akan terus maju.

Bagaimanakah ia berfungsi?

Ini adalah rangkaian peer-to-peer, diedarkan, dan tanpa izin yang bertujuan untuk membuat beberapa peningkatan ketara daripada jiran-jirannya yang mapan. Khususnya, pasukan ini menjual idea utama mereka pindaan diri dan urus tadbir rantaian. Mari kita lihat beberapa ciri utama:

Tadbir Urus Rantaian

Ciri utama adalah penglibatan semua pihak yang berkepentingan ke arah dan tadbir urus platform. Pemangku kepentingan boleh memilih pindaan protokol Tezos dan bahkan perubahan pada prosedur pengundian itu sendiri. Dalam kes yang paling sederhana, pihak berkepentingan akan menyetujui atau memveto perubahan dalam kod atau protokol.

Evolusi Kod

Blockchain khas menggunakan 3 protokol berikut untuk berfungsi:

  • Protokol rangkaian – menemui transaksi blok dan siaran
  • Protokol transaksi – memutuskan apa yang menjadikan transaksi itu sah
  • Protokol konsensus – menentukan bagaimana konsensus dicapai dalam rantai unik

Namun, dalam kes Tezos, mereka menggunakan shell rangkaian generik yang serasi dengan protokol transaksi dan konsensus yang berbeza yang diperlukan oleh blockchain. Dengan kata lain, ia dibina dengan berfikiran modular. Blockchain ini dimulakan dengan protokol unggulan yang kemudian akan diarahkan secara demokratik ketika projek tersebut matang.

Kod sumber dilaksanakan dalam OCaml – bahasa pengaturcaraan yang cepat, fleksibel dan berfungsi yang sesuai dengan projek yang bercita-cita tinggi dan keperluan teknikalnya.

Bukti Cecair Cecair

Menurut catatan melalui saluran Medium rasmi mereka, konsensus dicapai dengan kaedah bukti-kepentingan-kepentingan (dPOS) yang didelegasikan. Cecair bukti-bukti adalah nama yang dicadangkan untuk pendekatan ini:

Pendekatan konsensus Tezos

Pendekatan konsensus Tezos

Cryptocurrency dPOS khas seperti EOS memberi tumpuan kepada peningkatan pengguna dengan kos keselamatan dan desentralisasi. Nampaknya Tezos ingin mengisi jurang antara keselamatan dan desentralisasi dengan masih dapat memanfaatkan faedah yang dapat dibawa oleh dPOS.

Pembakar

Cukup menggembirakan, Tezos merujuk kepada proses pemerolehan sebagai “memanggang”. Dalam model blockchain ini, pembuat roti membuat deposit dan diberi ganjaran kerana menandatangani dan menerbitkan blok. Sebarang tingkah laku buruk oleh pembuat roti akan berakhir dengan deposit yang hilang. Mengikut data terkini, sudah ada 450+ pembuat roti yang menyumbang kepada keselamatan dan keselamatan rangkaian.

Oleh kerana salah satu falsafah asas berkisar pada demokrasi maya, mana-mana pemegang token boleh menyerahkan hak penaik dan suara mereka kepada orang lain dalam rangkaian

Pasukan

Projek ini adalah visi Arthur Breitman. Kelahiran Perancis, Breitman mempunyai pengalaman penting bekerja untuk syarikat besar seperti Morgan Stanly dan Goldman Sachs. Bersama isterinya Kathleen, mereka kini menguruskan projek cryptocurrency dari pejabat San Francisco:

Pengasas bersama suami dan isteri Tezos

Pengasas bersama suami dan isteri Tezos

Arthur Breitman adalah saintis komputer dan ahli matematik yang mempunyai pengalaman bekerja di sektor kewangan. Dia dengan teliti mengikuti kenaikan bersejarah dan penerapan Bitcoin sejak awal dan menyatakan bahawa “ketidakupayaan untuk berkembang” dan sebaliknya membawa kepada garpu keras. Penyelesaian yang dicadangkannya adalah projek Tezos yang ada sekarang.

Kathleen Breitman juga mempunyai pengalaman dalam sektor kewangan, bekerja sebelumnya untuk syarikat terkenal seperti Bridgewater Associates dan R3. Yang terakhir memberinya pandangan mengenai teknologi pangkalan data yang diedarkan.

Pada tahun 2014 Arthur menerbitkan dua makalah mengenai visi cryptocurrencynya yang mengubah dirinya sendiri. Makalah tersebut sejak itu berkembang menjadi Tezos semasa kertas putih. Pada tahun berikutnya, dia menubuhkan sebuah syarikat di AS yang dipanggil Penyelesaian Ledger Dinamik (DLS).

Pekerja

Walaupun terdapat banyak publisiti mengenai projek ini, sedikit maklumat yang diketahui mengenai pasukan lain. Tidak ada maklumat pekerja melalui laman web dan menggali melalui LinkedIn memberikan sedikit petunjuk. Walau bagaimanapun, catatan twitter baru-baru ini menunjukkan apa yang kelihatan seperti kru Tezos di pejabat Paris di hadapan Menara Eiffel yang ikonik.

Terima kasih dari Paris, pengembaraan bermula! pic.twitter.com/JETcJoQgox

– Tezos (@tezos) 30 Jun 2018

https://platform.twitter.com/widgets.js

Pelabur

Kapitalis teroka terkenal Tim Draper menyumbang $ 1.5 juta untuk membantu membayar yuran operasi sebagai pertukaran untuk kepentingan 10% dalam DLS. Sebagai tambahan, Modal Polychain telah memperuntukkan sebahagian daripada dana mata wang digital bernilai $ 10 juta untuk projek itu. Dana yang merangkumi rakan kongsi seperti Andreessen Horowitz dan Union Square Ventures diumumkan pada akhir tahun 2016. Polychain telah melabur dalam projek lain seperti Golem dan MakerDAO dengan harapan dapat menembusi pasaran bull cryptocurrency seterusnya.

Kontroversi

Seperti yang pasti para pembaca CoinCentral sedar, projek ini telah mempunyai banyak isu sejak awal. Masalah berikut mengakibatkan sejumlah tuntutan mahkamah yang mempengaruhi Breitman dan banyak pelabur ICO Tezos.

Harta Intelek

Sistem Lejar yang Diagihkan pada mulanya mengekalkan hak harta intelek atas kod sumber Tezos. Menurut perjanjian ICO, Breitman akan menubuhkan yayasan rasmi yang akan membeli DLS (termasuk hak IP yang sangat penting) demi masyarakat.

Namun, sebagai sebahagian dari perjanjian, Breitman dan Tim Draper diharapkan dapat mengambil 8.5% dari semua dana yang diperoleh dari ICO dan juga 10% dari semua Tezzies yang beredar.

Dokumen rasmi yang menggariskan hubungan transparan antara DLS dan yayasan Tezos ditarik dari laman web setelah awalnya diumumkan melalui platform twitter syarikat.

Demi ketelusan penuh, memo mengenai hubungan antara DLS dan yayasan Tezos: https://t.co/7K76q0OEND

– Tezos (@tezos) 5 Mei 2017

https://platform.twitter.com/widgets.js

Perjuangan Kuasa Dalaman

Masalah seterusnya timbul setelah Breitman mendirikan landasan. Oleh kerana undang-undang Switzerland menghendaki pihak-pihak bebas berada di dewan, Breitman meminta kenalan mereka sebelumnya, Johann Gevers, untuk duduk sebagai presiden yayasan Tezos yang baru dibuat.

Segala-galanya meningkat dengan cepat ketika Johann secara efektif menguasai Tezos, mengancam aliran dana dan pengembangan dengan cara yang tidak diinginkan oleh Breitman.

KYC / AML

Dan sekiranya semua masalah itu tidak mencukupi, drama tambahan sedang dijalankan. Dalam pengumuman pertengahan Jun baru-baru ini, Yayasan secara tiba-tiba mengumumkan pemeriksaan Tahu Pelanggan Anda / Anti Pengubahan Wang Haram:

Semasa tempoh sumbangan Yayasan Tezos pada bulan Julai 2017, tidak ada konsensus ekosistem blockchain atau industri mengenai perkara ini. Oleh kerana ekosistem dan industri blockchain telah matang selama sepuluh bulan terakhir, menjadi amalan terbaik untuk mengesahkan bahawa penyumbang memenuhi kriteria asas KYC / AML.

Ini membuat banyak pelabur lalai kerana ICO sudah berusia setahun. Dan seperti yang anda bayangkan, masyarakat tidak memberi reaksi yang baik terhadap perkembangan ini.

ICO & Sejarah Perdagangan

Setelah selesai ICO, yayasan Tezos telah mengumpulkan 66 000 Bitcoin dan 361 000 Ether. Dalam masa hanya 13 hari, kekalahan $ 232 juta dalam pembiayaan dihantar ke projek dengan cara pelabur. Jumlah penetapan rekod untuk mana-mana ICO pada masa itu. Ini adalah kejayaan besar berbanding hanya 2 tahun sebelumnya. Breitman kemudian gagal meyakinkan beberapa bank besar untuk melabur kira-kira $ 5 hingga $ 10 juta dalam projeknya.

baseUrl = “https://widgets.cryptocompare.com/”;

var scripts = document.getElementsByTagName (“skrip”);

var embedder = scripts [scripts.length – 1];

(fungsi () {

var appName = encodeURIComponent (window.location.hostname);

jika (appName == “”) {appName = “tempatan”;}

var s = document.createElement (“skrip”);

s.type = “text / javascript”;

s.async = benar;

var theUrl = baseUrl + ’serv / v3 / coin / chart? fsym = XTZ&tsyms = USD, EUR, CNY, GBP ’;

s.src = theUrl + (theUrl.indexOf (“?”) >= 0? “&”:”? “) +” App = “+ appName;

embedder.parentNode.appendChild (s);

}) ();

XTZ dilancarkan pada 24 Jun 2017 dengan harga lebih kurang $ 3 setiap duit syiling. Ia mencapai puncak $ 10.50 pada puncak kegilaan membeli di pasaran cryptocurrency keseluruhan sekitar pertengahan Disember 2017. Harga bagaimanapun telah menurun agak mendadak sejak itu (bersama dengan pasaran yang lain) dan pada masa ini (17 Ogos 2018) perdagangan sekitar $ 2.65. Jumlah dagangan harian cukup kukuh dan berdagang di atas tanda $ 2 juta yang dipasangkan dengan Bitcoin (BTC), Ether (ETH) dan Tether (USDT).

Bekalan Syiling & Kelestarian

Menurut CoinMarketCap, terdapat jumlah penawaran sekitar 763 juta “Tezzies” di kumpulan mata wang. Blockchain langsung (mainnet) masih belum dilancarkan. Namun, komuniti Tezos kini menjalankan kerja betanet yang akhirnya akan menjadi mainnet. Tarikh peralihan ini tidak diketahui.

Di Mana Anda Boleh Membeli dan Menyimpan XTZ?

Tezzies masih belum disenaraikan di bursa utama. Ini kemungkinan akan menghalang projek tersebut untuk diterima pakai lebih luas sehingga beberapa pilihan tambahan ditambahkan. Sementara itu, jika anda bukan pelabur di ICO, anda boleh membeli dan menjual XTZ di:

  • Gerbang.io
  • HitBTC

dan beberapa pertukaran yang lebih kecil. Saat ini tidak ada dompet rasmi, bagaimanapun, menurut beberapa catatan media sosial Tezzies dapat disimpan di dompet melalui baris perintah. Penyelesaian seperti itu tentu saja sesuai dengan pengaturcara.

TezBox menyediakan dompet web yang mesra pengguna yang dapat diakses dari penyemak imbas anda. Ini adalah dompet yang digerakkan oleh masyarakat tetapi kita harus menekankan bahawa dompet web adalah ancaman keselamatan yang serius dan menyimpan dan mengambil wang anda dengan cara ini sepenuhnya berisiko pengguna..

Sistem Obsidian baru-baru ini diumumkan aplikasi dompet untuk Ledger Nano S yang hadir sebagai pengembangan selamat datang untuk penyimpanan selamat bergerak ke hadapan.

Dalam Penutup

Pengasas Arthur dan Kathleen Breitman baru-baru ini berada di NY untuk pesta pelancaran Tezos. Naomi Brockwell bertemu dengan mereka untuk membincangkan jaringan beta Tezos dan beberapa isu mengenai asas Tezos:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=DR_kt3RfnT0]

Nampaknya tidak ada kawasan kelabu di dunia Tezos. Suka atau benci mereka, mereka pasti mendapat banyak perhatian. Cita-cita mereka berjalan tinggi di sebalik tuntutan tadbir urus blockchain dan kepimpinan masyarakat yang berkembang sendiri. Seperti banyak projek cryptocurrency yang dilancarkan hari ini, mempunyai dada perang yang besar tidak semestinya menjadi tanda kejayaan. Tetapi itu tidak bermaksud bahawa projek itu akan gagal.

Dengan berakhirnya ICO dan pengalaman selama setahun, pasukan Tezos kini perlu menunaikan janji-janji yang bercita-cita tinggi ini. Semua kontroversi itu mungkin akan menjadi keuntungan sekiranya mereka dapat mengubah perhatian itu menjadi sesuatu yang berguna. Kita hanya perlu menunggu dan melihat untuk mengetahui.

Untuk maklumat lebih lanjut dan kemas kini tambahan semasa projek berjalan, anda boleh terus berhubung dengan Tezos di saluran berikut:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me