Apakah 0x?

Oleh kerana itu laman web menyampaikan, “0x adalah protokol terbuka yang memungkinkan pertukaran aset peer-to-peer di blockchain Ethereum” dan digunakan untuk memberi kuasa kepada pertukaran terdesentralisasi (DEX).

Ketika mereka mengasaskan 0x pada Oktober 2016, Amir Bandeali dan Will Warren bertaruh pada lintasan teknologi blockchain yang mengganggu. Mereka percaya pada masa depan di mana aset dari semua rasa, dari stok hingga mata wang hingga logam berharga, diperdagangkan secara terbuka sebagai tanda pada blockchain. Memandangkan fleksibiliti platform Ethereum dan skop aplikasi yang terdesentralisasi, mereka berpendapat bahawa blockchain Ethereum adalah media yang sesuai untuk menampung revolusi ini dalam pertukaran aset.

TL; DR: 0x adalah protokol yang ingin menyelaraskan perdagangan token dengan pesanan di luar rantaian melalui kontrak pintar bertenaga Ethereum.

Memberikan penampilan yang lebih mendalam, kami akan merangkumi:

Bagaimana 0x Berfungsi

Inti perdagangan terdesentralisasi 0x memberi tumpuan kepada relay pesanan di luar rantai yang mengurangkan harga gas dan mengurangkan masalah rangkaian. Bagi anda yang mempunyai pengalaman dengan pertukaran terdesentralisasi seperti Ether Delta, anda mungkin sudah melihat faedah pesanan di luar rangkaian.

Sekiranya tidak, inilah penjelasan ringkas. Sebilangan besar pertukaran terdesentralisasi berfungsi menggunakan kontrak pintar yang dikuasakan oleh blockchain Ethereum. Ini bermaksud bahawa semua fungsi pesanan dan perdagangan berlaku dalam kontrak pintar ini, dan pengguna selalu mengawal dana mereka, dan bukannya mempercayainya kepada pihak ketiga seperti yang mereka lakukan dengan pertukaran terpusat (mis., Binance dan Bittrex).

Ini juga bermaksud bahawa peniaga mesti melakukan transaksi di blockchain setiap kali mereka ingin menguruskan dana mereka, sama ada untuk memasukkan dana ke dalam kontrak pintar pertukaran atau membuat, membatalkan, atau mengisi pesanan. Ini memerlukan kos gas, yuran yang dibayar di Ethereum untuk memastikan bahawa transaksi ini diproses di blockchain oleh pelombongnya.

Sekiranya anda menggunakan Ether Delta, misalnya, anda akan membayar yuran gas setiap kali anda ingin memasukkan dana ke dalam kontrak pintar pertukaran untuk membuat pesanan. Dan anda akan membayar kos gas lain untuk melaksanakan perdagangan tersebut setelah pesanan anda diisi.

Di antara deposit, membuat pesanan, melakukan perdagangan, dan menarik diri, biaya gas dapat meningkat dengan cepat. Pertukaran yang terdesentralisasi sangat bagus untuk faedah keselamatan mereka, tetapi mereka ketinggalan berbanding rakan sepusat mereka dalam kedua-dua kos operasi pengguna dan aksesibiliti untuk sebab ini.

Di sinilah 0x masuk. Protokol 0x meningkatkan pertukaran terdesentralisasi dengan menggunakan geganti pesanan di luar rangkaian bersama dengan penyelesaian di rantai. Pada dasarnya, ini membolehkan anda menyiarkan pesanan di luar rangkaian yang diisi oleh pengguna lain. Hanya pemindahan nilai yang dilakukan secara rantai, meninggalkan semua arahan perdagangan lain kepada prosedur di luar rantai. Oleh itu, urus niaga hanya dijalankan melalui rangkaian ketika perdagangan dijalankan, yang membolehkan pengguna mengurangkan biaya gas yang berkaitan dengan operasi perdagangan.

di luar rantaian

Relay Pesanan Luar Rantai 0z

Untuk mencapai ini, 0x menggunakan apa yang disebutnya “relayers.” Penyampai bertanggungjawab untuk menyiarkan pesanan melalui buku pesanan awam atau swasta. Mereka membawa kecairan ke rangkaian dengan menghoskan buku pesanannya, bertindak dengan berkesan sebagai pertukaran. Tidak seperti pertukaran, bagaimanapun, relayer tidak dapat melakukan perdagangan. Ia hanya dapat mempermudah perdagangan dengan menyampaikan pesanan pembuat yang disiarkan ke rangkaian. Agar perdagangan dapat dilaksanakan sepenuhnya, pengambil mesti memenuhi pesanan dengan menyerahkan tandatangan pembuatnya beserta yang tersendiri untuk kontrak pintar pertukaran yang terdesentralisasi. Sebagai pampasan untuk mempermudah pertukaran ini, relay dibayar yuran dalam mata wang asli 0x, ZRX, untuk setiap transaksi.

relay

Relay 0x

Apabila perdagangan diproses melalui relayer, mereka dikenal sebagai Pesanan Siaran. Perintah siaran membolehkan sesiapa menghantar pesanan ke rangkaian, dan pada gilirannya, mereka juga membenarkan sesiapa sahaja untuk memintas pesanan ini dan mengisinya.

0x juga menampung Pesanan Titik ke Titik, yang merupakan pesanan yang dihantar oleh pembuat dengan mengambil perhatian tertentu. Pesanan ini membolehkan dua pengguna untuk secara langsung memindahkan dana melalui pelbagai medium pesanan, termasuk e-mel, Facebook messenger, dan banyak lagi. Apabila alamat pembuat menghantar penyampai pesanan dengan cara ini, hanya alamat penerima yang dapat memenuhi permintaannya, melindungi dana dari dirampas oleh pihak ketiga yang berniat jahat.

jadual pesanan titik ke titik

Jadual Pesanan Titik ke Titik

Ciri-ciri tambahan

Bersama dengan penyampai ganti rugi untuk menyiarkan buku pesanan, token ZRX digunakan untuk memudahkan pemerintahan yang terdesentralisasi di platform 0x. Pemangku kepentingan menggunakan mata wang untuk memilih keputusan yang mempengaruhi blockchain, termasuk integrasi dan peningkatan protokol, tanpa mengganggu keseluruhan rangkaian.

Struktur 0x

Struktur Kemas Kini Protokol 0x

Sebagai tambahan, protokol 0x adalah aplikasi agnostik, dan kontrak pintarnya bersumber terbuka dan dapat diakses oleh umum. Ini membolehkan mana-mana pasukan pengembangan membina 0x jika mereka memerlukan fungsi pertukaran untuk token atau platform mereka, jadi protokol berfungsi sebagai pemalam untuk DApps yang bertenaga Ethereum. Agnostisisme aplikasinya dan lapisan protokol bersama juga memungkinkan interoperabilitas DApp, mewujudkan “infrastruktur bersama untuk berbagai [aplikasi].”

Sudah ada sejumlah projek crypto yang dibangun pada 0x, termasuk Augur, Status, district0x, Blocknet, Request Network, dan banyak lagi.

Terakhir, 0x menggunakan “kontrak Token Registry [yang] akan digunakan untuk menyimpan senarai token ERC20 dengan metadata yang berkaitan untuk setiap token: nama, simbol, alamat kontrak, dan bilangan tempat perpuluhan yang diperlukan untuk mewakili unit terkecil token ( diperlukan untuk menentukan kadar pertukaran). Registri akan berfungsi sebagai rujukan rasmi di rantai yang dapat digunakan oleh pelaku pasar untuk mengesahkan alamat token dan nilai tukar secara bebas sebelum melakukan perdagangan. ” 0x pihak berkepentingan bertanggungjawab untuk mengatur maklumat ini dengan menambahkan, mengubah, dan membuang data apabila diperlukan.

Sejarah Perdagangan 0x

Berikutan kenaikan $ 0,50 dari ICOnya, 0x perlahan-lahan merosot kepada sokongan ~ $ 0,20 sepanjang September 2017. Ia kekal pada tahap ini pada bulan Oktober dan mempunyai November yang agak tenang pada masa ketika kebanyakan altcoin memperoleh.

Bermula pada bulan Disember 2017, 0x membuat larian ke langit, memuncak pada tahap tertinggi sepanjang masa $ 2.37 pada 13 Januari. Ini dengan cepat diperbetulkan dari puncak ini, bagaimanapun, jatuh ke $ 0,373 pada pertengahan Mac 2018.

Sejak itu, harga token mempunyai tiga kenaikan ketara. Yang pertama berlaku pada bulan April / Mei di mana ia mencapai tahap tertinggi di bawah hanya dua dolar. Berikutan kenaikan itu, harga secara konsisten turun, mengalami kenaikan harga yang singkat bertepatan dengan pelancaran 0x V2 di testnet pada bulan Jun dan pelancaran 0x V2 di mainnet pada bulan September. Anehnya, harga ZRX menyaksikan penurunan segera setelah disenaraikan di Coinbase pada Oktober 2018.

0x kini diperdagangkan pada harga lebih dari $ 0.30. Ramai pelabur menyatakan bahawa prestasi masa lalu tidak menunjukkan pergerakan harga masa depan. Namun, seolah-olah harga ZRX cenderung naik segera berikutan berita pelancaran produk baru. Pastikan anda mengawasi peta jalan projek untuk mengetahui kapan pengumuman berikutnya mungkin berlaku.

Di mana Membeli ZRX

Kebanyakan daripada Jumlah dagangan 0x berasal dari Binance dalam bentuk pasangan perdagangan Bitcoin dan Ethereum, tetapi ia disenaraikan di beberapa bursa popular, termasuk Huobi, OKEx, HitBTC, dan Liqui antara lain.

Anda juga boleh merebut beberapa ZRX di Coinbase Pro (dahulunya GDAX) dengan harga USD atau EUR.

Tempat menyimpan ZRX

0x adalah token ERC20, jadi pelanjutan penyemak imbas MetaMask, Ledger Nano S, dan MyEtherWallet akan menyokong 0x bersama dengan dompet lain yang serasi dengan ERC20. Sekiranya anda mencari dompet perisian, lihat Keluaran.

0x Pasukan dan Pertandingan

Pasukan 0x diketuai oleh pengasas bersama Will Warren dan Amir Bandeali tetapi lebih terkenal dengan lembaga penasihat mereka. Fred Ehrsam (pengasas bersama Coinbase), Joey Krug (Pantera Capital Co-CIO), dan Linda Xie (Co-founder Scalar Capital) semuanya menasihati projek.

Pesaing terbesar protokol 0x adalah Kyber Network. Kedua-dua projek ini menumpukan pada protokol pertukaran yang terdesentralisasi, walaupun dengan cara yang berbeza. Walaupun 0x membuat pesanan buku dan sepadan di luar rantai, Kyber menyimpan keseluruhan proses dalam talian.

Peta Jalan

Kembali pada bulan September 2017, pasukan 0x menyiarkan peta jalan yang dikemas kini di blog mereka. Pada akhir November tahun itu, mereka menyiarkan kemas kini pembangunan menangani beberapa matlamat Q4 peta jalan untuk tahun 2017. Ini termasuk:

  • Perubahan pada javascript 0x yang melaksanakan 1) pemantau pesanan untuk pemangkasan buku pesanan dan kemas kini pesanan yang lebih berkesan dan 2) harga dan had gas yang dapat disesuaikan.
  • Pengenalan sambungan 0x, perpustakaan javascript yang membolehkan DApps dan peniaga berhubung dengan pelbagai penyampai melalui satu integrasi API.
  • Kemajuan pada 0x v.2 dan meminta maklum balas / sumbangan daripada komuniti.

Pasukan telah melakukan tugas dengan baik untuk mencapai item-item di peta jalan mereka. Mereka berangkat untuk menyelesaikan 0x V2.0 menjelang Q2 2018 dan, lihatlah, mereka telah menyelesaikannya pada bulan Jun.

0x Instant adalah keluaran terbaru dari pasukan 0x. Dengan Sekejap, anda dapat menambahkan widget ke aplikasi atau laman web anda yang membolehkan pengguna membeli token ERC20 dan ERC721. 0x belum mengeluarkan peta jalan untuk 2019.

Contoh Widget Segera 0x

Contoh Widget Segera 0x

Pemikiran Akhir

Dengan protokolnya, 0x menggunakan kekuatan pertukaran terpusat dan terdesentralisasi sambil meninggalkan kelemahan mereka. Relay pesanan di luar rantaian memungkinkan untuk operasi kos rendah yang sama yang ditawarkan oleh bursa terpusat tanpa mengorbankan pengurusan aset peribadi dan keselamatan dana. Penyelesaian transaksi dalam rantai, sebagai tambahan, memberikan semua keuntungan kepada pengguna dari perdagangan yang terdesentralisasi, sehingga transaksi hanya dapat diselesaikan setelah kedua-dua pembuat dan pengambil memegang tawar-menawar mereka. Dan kedua-dua proses dikendalikan melalui kontrak pintar untuk keselamatan yang lebih baik.

Dengan adanya peretasan yang telah meraih dana dari bursa terpusat pada tahun 2017 dan 2018, komuniti cryptocurrency memerlukan pertukaran yang terdesentralisasi. Oleh kerana crypto menjadi terkenal dan lebih banyak wang memasuki pasaran, begitu juga peluang yang meningkat bagi pelaku yang berniat jahat untuk mendapat keuntungan daripada pelabur yang terdedah. Pertukaran yang terdesentralisasi menawarkan ubat mujarab kepada penyakit masyarakat, dan mungkin reka bentuk novel 0x akan berperanan untuk mengantar era baru perdagangan yang aman dan terdesentralisasi.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 1.7.2019 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Berguna

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me