Adakah anda keliru dengan crypto? Adakah blockchain mengganggu otak anda? Kemudian panik tidak. Di sini di CoinCentral, kami tinggal dan menghirup barang ini setiap hari dalam seminggu. Oleh itu, untuk kepentingan orang yang belum tahu, kami telah mengumpulkan ringkasan bagaimana semuanya berfungsi dengan begitu mudah, bahkan nenek anda akan mendapatkannya. Ini adalah panduan kami untuk Bitcoin untuk boneka.

Bitcoin adalah mata wang digital peer-to-peer, di mana urus niaga direkodkan pada a lejar diedarkan. Jangan takut dengan semua istilah kerana kami akan memecahnya satu demi satu.

Panduan Langkah demi Langkah untuk Bitcoin untuk Dummies

“Fiat” adalah nama mata wang yang kita gunakan setiap hari, seperti mata wang AS, dolar Mexico, atau yen Jepun, yang dikeluarkan oleh bank pusat. Mata wang ini berkembang kerana keperluan untuk mencipta nilai tersimpan. Nilai mereka berasal dari kepercayaan yang kita miliki di bank pusat untuk menghormati nilai itu. Jadi, jika Alice memberikan wang tunai kepada Bob dalam bentuk ucapan, satu dolar dolar, itu bergantung kepada pemerintah AS untuk menghormati nilai bil dolar itu.

Katakanlah Alice ingin membuat pemindahan wang elektronik kepada Bob. Dia harus melalui bank atau institusi kewangan lain untuk melakukan ini. Dia tidak boleh menghantar wang kepadanya melalui e-mel. Itu akan menjadi gila, bukan? Kerana sebagai lampiran e-mel, anda dapat menyalin wang tersebut berkali-kali. Alice hanya dapat menggandakan semua wangnya dan mengirim dana yang sama berulang kali kepada Charlie, Debbie, Eric, dan semua huruf abjad yang lain.

perbankan

Mereka tidak membiarkan kami hanya menyalin wang kami. Begitu tidak adil.

Masalah Perbelanjaan Berganda

Risiko pertindihan wang digital adalah yang dikenali sebagai “perbelanjaan bergandaMasalah. Menyelesaikannya itulah yang menjadikan Bitcoin sebagai ciptaan pintar. Semasa Alice menghantar Bob wang transfer melalui bank, lejar perakaunan bank mengemas kini baki kedua-dua akaun untuk menunjukkan bahawa Alice kini mempunyai lebih sedikit wang dan Bob mempunyai lebih banyak.

Dengan Bitcoin, terdapat satu lejar digital dari semua transaksi Bitcoin yang pernah berlaku. Ini bererti Alice dapat menghantar bitcoin kepada Bob secara langsung tanpa perlu melalui bank atau pihak ketiga yang lain. Apabila pemindahan bitcoin berlaku, lejar Bitcoin dikemas kini untuk menunjukkan bahawa dompet digital Alice kini mempunyai lebih sedikit bitcoin (atau BTC, seperti juga diketahui) dan Bob mempunyai lebih banyak.

Catatan: Kami menggunakan huruf kecil “b” untuk bitcoin, mata wang, dan “B” huruf besar untuk Bitcoin, rangkaian.

Bahagian “digital” dalam mata wang digital bermaksud bahawa bitcoin tidak wujud secara fizikal. Mereka adalah perwakilan digital mata wang. Ini seperti nombor yang menunjukkan baki bank anda sehingga anda menghabiskan wang.

Bitcoin

Ini tidak nyata – ini adalah wang sihir internet seperti baki bank anda. Imej melalui Quince Media https://quincemedia.com

Jadi, kita tahu bahagian peer-to-peer, dan kita tahu bahagian mata wang digital. Selanjutnya dalam Bitcoin untuk boneka – lejar diedarkan.

Apa itu lejar diedarkan dan yang mengemas kini lejar Bitcoin?

Buku lekuran yang diedarkan adalah log transaksi yang disimpan di beberapa komputer. Dalam Bitcoin, komputer ini dipanggil node. Node semuanya bekerjasama untuk mengemas kini dan menyimpan lejar dengan semua urus niaga yang berlaku.

Banyak panduan Bitcoin untuk boneka menggunakan analogi Dokumen Google berbanding dokumen Microsoft Word. Sekiranya banyak orang mengusahakan dokumen MS Word, anda akhirnya memerlukan satu orang untuk menyimpan salinan “master” untuk mengawal siapa yang mengemas kini. Jika tidak, anda berakhir dengan banyak salinan semuanya dengan perubahan yang berbeza. Peranan orang ini setanding dengan peranan yang dimainkan oleh bank dalam perantaraan pemindahan wang.

Dengan dokumen Google, banyak orang boleh menggunakan dokumen yang sama. Google mengemas kini dalam masa nyata, jadi tidak diperlukan peranan “pengawal induk”.

Di bawah tudung lejar diedarkan

Baiklah, kita tahu kita mengatakan “Bitcoin for dummies”, tetapi kita perlu mendapatkan sedikit lebih terperinci sekarang. Dengan lejar yang diedarkan, apa yang berlaku di belakang tabir lebih rumit daripada hanya menyimpan dokumen ke dalam awan. Dalam Bitcoin, urus niaga dikelompokkan dalam blok. Dan, setiap pelombong Bitcoin bersaing dengan yang lain dalam perlombongan untuk menambang blok seterusnya. Untuk berjaya memenangi perlumbaan, mereka harus menghabiskan sejumlah besar kekuatan pengkomputeran untuk menyelesaikan teka-teki kriptografi. Dalam Bitcoin, kami menyebutnya “bukti kerja.”

pelombong

Ini adalah pelombong – mereka bekerja dengan bersungguh-sungguh.

Pengeluaran kuasa ini berdasarkan prinsip teori permainan. Pengeluaran kuasa bermaksud para pelombong mempunyai sedikit masalah dalam permainan. Sebagai balasan, mereka menerima beberapa bitcoin yang baru dicetak apabila berjaya melombong blok seterusnya.

Setelah pelombong berjaya menambang blok tersebut, semua komputer (node) lain di rangkaian harus bersetuju bahawa ia sah. Walaupun proses penambangan blok adalah rumit, proses pengesahannya agak mudah.

Menipu

Setiap blok mempunyai hash kriptografi sendiri, seperti sejenis keterangan unik mengenai panjang tetap. Setiap blok baru berisi rujukan ke hash unik pendahulunya. Ini mewujudkan rantai, di mana perkataan blockchain datang dari.

Sekiranya anda masih mengikuti perkembangan, maka berjaya. Anda lulus dari Bitcoin untuk boneka kepada seseorang yang tahu lebih banyak daripada Joe biasa.

Satu perkara lagi yang perlu diperhatikan adalah mengenai cara fungsi hash berfungsi. Apabila anda membuat hash, anda selalu perlu memberikan input yang sama untuk mendapatkan output hash yang sama. Perubahan kecil dalam input akan menghasilkan output hash yang berbeza.

Oleh itu, jika seseorang cuba mengubah transaksi dari masa lalu, mereka harus meniru perubahan itu di setiap blok berikutnya. Ini menjadikan gangguan dengan blockchain secara komputasi tidak dapat dilaksanakan melainkan anda mengawal sebahagian besar kekuatan pengkomputeran dari seluruh rangkaian.

Oleh kerana sifatnya yang tidak berubah, kami memanggil transaksi Bitcoin tidak berubah. Kami memanggil senario di mana seseorang mendapat kawalan majoriti terhadap kekuatan pengkomputeran a 51% serangan kerana 51% mewakili majoriti.

Oleh itu, perlombongan bukan sahaja menghasilkan bitcoin baru, tetapi juga berfungsi sebagai cara seluruh rangkaian mencapai kata sepakat mengenai keadaan keseluruhan lejar. Setiap pemain mempunyai insentif untuk bertindak demi kebaikan jaringan. Mereka memastikan integriti transaksi, yang mana mereka memperoleh bitcoin.

Yang Datang Dengan Semua Ini?

Itu adalah salah satu misteri terbesar di dunia cryptocurrency. Tidak ada yang tahu siapa yang menggunakan Bitcoin. Kami tahu bahawa ia adalah seseorang, atau beberapa orang, yang beroperasi dengan nama samaran Satoshi Nakamoto. Namun, Satoshi yang sukar difahami telah menolak untuk tidak pernah menyatakan identitinya. Siapa pun dia, dia memiliki banyak bitcoin, dan kerana nilai yang dihargai, dia sekarang menjadi orang yang sangat kaya.

Bitcoin tidak diragukan lagi adalah karya genius, mewujudkan revolusi kewangan dengan sendirinya. Satu bitcoin mencecah nilai $ 20k pada akhir tahun 2017. Namun, genius sebenarnya ada dalam penemuan blockchain. Teknologi yang menyokong Bitcoin membuktikan nilainya di bidang termasuk rantaian bekalan, kewangan dan bahkan membantu memerangi perubahan iklim.

Walaupun terdapat banyak lagi perkara yang perlu dilakukan, panduan Bitcoin untuk dummies ini harus memberi maklumat baru yang diperlukan kepada pendatang baru agar mereka tahu sedikit tentang apa yang mereka bicarakan. Dan tentu saja, jika anda ingin mempelajari lebih lanjut, maka terdapat lebih dari cukup artikel maklumat dari pasukan penulis crypto yang hebat di CoinCentral.

Gambar yang dipaparkan adalah Pixabay

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me