وقتی به سال 2019 می رویم ، به نظر می رسد زمان خوبی برای مرور گذشته در تحولات سال قبل است. در سال 2018 شاهد راه اندازی EOS و Tron بوده و به اکوسیستم موجود سیستم عامل ها از جمله Ethereum ، Lisk و Cardano افزوده شده است. بحثهای زیادی در مورد مزایای مختلف این سیستم عاملهای توزیع شده از جمله امنیت و مقیاس پذیری وجود دارد. با این حال ، در نظر گرفتن استفاده از این سیستم عامل ها به عنوان پایه ای برای توسعه برنامه های توزیع شده نیز جالب است.

در اینجا ، ما محبوب ترین موارد استفاده از برنامه های توزیع شده تاکنون را بررسی می کنیم. ما محبوبیت را هم براساس حجم کاربر و هم موارد مختلفی از هر مورد استفاده در سیستم عامل های اصلی قضاوت کرده ایم ، همانطور که در سایت هایی مانند رادار داپ و حالت DApps. از آنجا که اعداد و رتبه بندی ها در سایت های مختلف با یکدیگر اختلاف نظر دارند ، این یک مرور کلی سطح بالا است تا علمی..

موارد استفاده از برنامه توزیع شده

1. بازی و قمار

بازی و قمار یکی از محبوب ترین موارد استفاده از برنامه های توزیع شده است که کاملاً مورد استفاده قرار می گیرد و این یک دسته گسترده است. این برنامه شامل بازی هایی به عنوان بازی های خالص است که بسیاری از آنها از توانایی بلاکچین در ذخیره سازی دارایی های دیجیتال به صورت قابل جمع آوری به صورت ایمن بهره می برند. Cryptokitties اولین نفری بود که از توکن های غیرقابل سرهم Ethereum’s ERC-721 استفاده کرد. با این حال ، بازی های قابل جمع آوری بلاکچین اکنون شامل EOS Knights و Etheremon نیز می شود.

شوالیه های EOS بازی کاربردی را توزیع کردند

صفحه اصلی شوالیه های EOS

بازی های قمار نیز محبوب هستند. بازی های تاس مانند dice2win و Endless Dice غالباً به عنوان برخی از بازی های پرکاربرد شناخته می شوند.

علاوه بر بازی های کاربردی توزیع شده خالص ، چند سیستم عامل بازی نیز شروع به ورود به جداول بالا می کنند. FunFair یکی از پلتفرم های کازینو آنلاین است که به هر کسی اجازه می دهد تا با ذخیره نشانه های FUN به عنوان یک اپراتور بازی راه اندازی شود. Decentraland یک جهان واقعیت مجازی غیرمتمرکز است که در آن می توانید زمین بخرید و مشاغل شخصی خود را با استفاده از رمز MANA سیستم ایجاد کنید..

2. مبادلات غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. این افزایش به دلیل مشکلات امنیتی مداوم با صرافی های متمرکز و آسیب پذیری آنها در برابر هکرها ، کم نیست. Coistheck Heist یکی از بزرگترین هاست که تا کنون اتفاق افتاده است و فقط در سال جاری رخ داده است. بنابراین تعجب آور نیست که جامعه به سمت مبادلات غیر متمرکز و غیر حضانت به عنوان یک گزینه ایمن روی آورده است.

IDEX تاکنون یکی از پرکاربردترین مبادلات غیرمتمرکز است که بیش از 200 رمز ERC-20 را پشتیبانی می کند. ForkDelta (در اصل EtherDelta) مورد دیگری است که دارای رتبه بالایی در رتبه بندی است.

اگرچه از نظر فنی مبادله غیرمتمرکز نیست بلکه یک پروتکل تبدیل است ، اما Bancor اغلب در لیست برنامه های توزیع شده برتر نیز یافت می شود.

برنامه توزیع شده Bancor

صفحه اصلی Bancor

3. دارایی

اگرچه صرافی ها شایسته دسته برنامه توزیع شده خود هستند ، اما در حوزه مالی گسترده تر موارد استفاده مشهورتری یافت می شود. Stablecoin MakerDAO در میان برنامه های برتر مالی است. شاید تعجب آور نباشد که با توجه به ادامه بازار خرس ، سکه های ثابت به محبوبیت زیادی رسیده اند.

پلتفرم وام غیر متمرکز وام به همتا Ethlend یکی دیگر از برنامه های مالی محبوب است که شاید منعکس کننده عدم تمایل سرمایه گذاران رمزنگاری برای فروش موقعیت های خود در حالی است که بازار هنوز پایین است.

4. تاسیسات

یک دسته گسترده دیگر ، اما دسته ای که دارای برخی برنامه های کاربردی توزیع شده واقعاً مبتکرانه هستند ، مواردی را در دل کار می کند که بلاکچین می تواند انجام دهد. برنامه های کاربردی شامل عدم تمرکز منابع محاسباتی است ، بنابراین در اینجا پروژه هایی مانند Golem را مشاهده می کنیم. پلتفرم مبتنی بر Ethereum ایجاد یک ابر رایانه غیرمتمرکز است که می تواند الگوریتم های هوش مصنوعی و فرآیندهای ارائه گرافیکی را تأمین کند. به همین ترتیب ، Storj ، ارائه دهنده ذخیره سازی غیر متمرکز ابر ، اکنون نیز توسط Ethereum تأمین می شود.

یکی دیگر از برنامه های توزیع شده از نوع ابزار ، پروتکل مبدا است. این پروژه با هدف اقتصاد اشتراکی ، به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بازارهای خود را برای اشتراک منابع مانند اتومبیل ، محل اقامت یا نیروی کار ایجاد کنند..

5. پیش بینی ها

برنامه های پیش بینی که شاید به بازار نیز مرتبط باشند ، دسته نهایی در لیست ما هستند. به نظر می رسد که علاقه مندان به رمزنگاری مشتاقانه به آینده نگاه می کنند ، و به زمانی می نگریند که الگوهای رفتاری لامبو بار دیگر زمینه ای داشته باشند.

برنامه های Ethereum بار دیگر نقاط برتر را به خود اختصاص می دهند. Gnosis و Augur دو محبوب ترین سیستم عامل پیش بینی در میان جدول های رتبه بندی هستند. هر دو از مکانیزم های مشابه خرد عمومی برای رویدادهای آینده استفاده می کنند.

بینش ها

ما عمداً هیچ شماره سختی را در اینجا لیست نکرده ایم. در وهله اول ، همانطور که قبلاً ذکر شد ، سایت های مختلفی برای رتبه بندی وجود دارد و از نظر تعداد کاربر یا حجم بین آنها سازگاری کمی دارد. حداقل تا حدی ، این می تواند به این دلیل باشد که همه آنها فهرست های یکسان ندارند.

به عنوان مثال ، Dapp Radar نشان می دهد که بیش از 1500 dapp وجود دارد ، با 91k کاربر روزانه.

رادار داپ

یک snip که آمار رادار Dapp را نشان می دهد

State of the Dapps تقریباً 2400 dapp را لیست می کند ، اما فقط با حدود 60 هزار کاربر.

دولت آمار Dapps

یک snip که آمار State of the Dapps را نشان می دهد

بنابراین یافتن منبع حقیقت تا حدی مشکل است.

نکته قابل توجه در مورد این لیست این است که بسیاری از نمونه های برنامه توزیع شده از لیست های رتبه بندی برتر ، در Ethereum ساخته شده اند. ما فقط می توانیم فرض کنیم که این به این دلیل است که Ethereum از سال 2014 وجود داشته است ، در حالی که سیستم عامل هایی مانند EOS بسیار جدیدتر هستند. این به توسعه دهندگان برنامه های توزیع شده فرصت بیشتری می دهد تا محصول خود را بسازند و اصلاح کنند. آنها همچنین وقت بیشتری برای تلاش های بازاریابی و ایجاد انجمن های کاربران داشته اند.

با گذشت زمان ، به احتمال زیاد توسعه دهندگان شروع به استفاده از سیستم عامل هایی می کنند که بر چالش های Ethereum مانند مقیاس پذیری غلبه می کنند. همانطور که اتفاق می افتد ، dapps از سیستم عامل های دیگر شروع به محبوبیت می کنند.

اعتبار تصویر ویژه: Pixabay